כספומט הבינלאומי בנק עו"ש כסף משיכת כסף
צילום: Bizportal

מחקר מוכיח: כמה כסף תחסכו אם תשוו בין ריביות הבנקים?

בנק ישראל מצא שהקמת מאגר המידע חוסך כסף. וגם: "פרמיית-לקוח-שבוי", שאותה שילמו לקוחות שנוטלים אשראי מבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש היחידי שלהם, הצטמצמה בכשליש
איציק יצחקי |

מחקר שנערך בבנק ישראל בחן את ההשפעה של הגידול במידע העומד לרשות המלווים כתוצאה מהקמת מאגר האשראי, והסביר כמה קשרי הבנק עם לקוחותיו, בפרט על תמחור אשראי צרכני, הם חשובים.

על פי הממצאים, לפני הקמת המאגר, לקוחות אשר ניהלו חשבון עו"ש בבנק בודד (לקוחות בלעדיים) שילמו כ-0.4% יותר על אשראי צרכני לעומת לקוחות אשר ניהלו מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים. לאחר הקמת מאגר נתוני אשראי פער זה בריביות הצטמצם באופן משמעותי.

נמצא גם ש"פרמיית-לקוח-שבוי", שאותה שילמו לקוחות שנוטלים אשראי מבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש היחידי שלהם, הצטמצמה בכשליש מ-0.37 בתקופה שלפני הקמת המאגר לכ-0.24 בתקופה שלאחר הקמת המאגר.

ממצאים אלה מהווים אינדיקציה ראשונית לכך ששיתוף נתונים דרך מאגר האשראי פועל לצמצום הפערים במחיר האשראי דרך הקטנת בעיית הלקוח השבוי. זהו שימוש מחקרי ראשון במאגר האשראי.

מחקר ראשון המבוסס על נתוני מאגר האשראי, בוחן את ההשפעה של הקמת מאגר האשראי על קשרי הבנק עם לקוחותיו ובפרט על מחירי האשראי. נמצא כי לאחר הקמת המאגר חלה ירידה בריביות על הלוואות צרכניות ללקוחות שניהלו חשבון עו"ש בבנק אחד ("לקוח שבוי") ביחס לקוחות המנהלים מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים (לקוחות שאינם שבויים). ממצאים אלו מהווים אינדיקציה ראשונית לכך ששיתוף נתונים דרך מאגר האשראי פועל לצמצום הפערים במחיר האשראי דרך הקטנת התלות של לקוחות בבנק בו הם מנהלים את חשבון העו"ש (בעיית הלקוח השבוי).

כזכור, באפריל 2019 עלתה לאוויר מערכת נתוני אשראי שהוקמה על ידי בנק ישראל מתוקף חוק נתוני אשראי. המערכת הזאת אוספת נתונים לגבי התחייבויות האשראי של יחידים, אזרחי ותושבי ישראל, וכן לגבי אופן הפירעון של התחייבויות אלה.

זה נועד לפתוח עת התחרות בתחום האשראי ולסייע לצמצום פערי המידע. נתוני האשראי מאפשרים להפיק דוח אשראי אישי שעל בסיסו ניתן לחשב דירוג אשראי עבור כל לקוח ולהעריך את ההסתברות שאותו לקוח יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

לאחר הקמת המערכת, ובפרט קבלת דירוג אשראי, גם נותן אשראי שלא היה בקשר עם לקוח מסוים יכול לקבל עליו מידע (בהסכמתו) וכך להתחרות עליו באופן טוב יותר. דירוג אשראי גבוה משקף סיכון אשראי נמוך עבור נותן האשראי ולכן יאפשר ללקוח לקבל תנאים יחסית טובים וריביות נמוכות יותר.

כדי להתמודד עם בעיית המידע הא-סימטרי, אוספים מעמידי האשראי מידע על נוטלי האשראי. מאגרי נתונים, כדוגמת מאגר נתוני אשראי, הם דרך אחרת להתמודד עם בעיית המידע הא-סימטרי.

במחקר נמצא שפרמיית-לקוח-שבוי שאותה שילמו לקוחות שנוטלים אשראי מבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש היחידי שלהם, הצטמצמה בכ-1/3 מ-0.37 בתקופה שלפני הקמת המאגר (אוגוסט 2018 עד מרץ 2019) לכ-0.24 בתקופה שלאחר הקמת המאגר (אפריל 2019 עד פברואר 2020).

האיור כאן למטה מציג את תוצאות האמידה של פרמיית-לקוח-שבוי על פני זמן.  על הציר האופקי מוצגת פרמיית הלקוח השבוי ורווח בר סמך ברמת ביטחון 95% של פרמיה זאת (בהתאם לתוצאת האמידה הראשית במחקר). על הציר האופקי מוצגים התאריכים אליהם מתייחס חישוב הפרמיה. כך נראית השפעה של בלעדיות לאורך זמן:

בנק ישראל

הקו האדום האנכי מפריד בין התקופה שלפני הקמת המאגר (לפני אפריל 2019) לבין התקופה שלאחריו (אחרי אפריל 2019). הקו האדום המקווקו האופקי מציין את גובה הפרמיה הממוצעת על כל התקופה שלפני הקמת המאגר. ניתן לראות שטרם הקמת המאגר לא הייתה מגמת ירידה ברורה בפרמיית-לקוח-שבוי והיא החלה לרדת לאחר הקמת המאגר והתייצבה על שיעור של כ-0.2 בתוך מספר חודשים לאחר הקמתו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיסקונט "הארנק הירוק" (דיסקונט)דיסקונט "הארנק הירוק" (דיסקונט)

"הארנק הירוק" של דיסקונט - מה הוא נותן לכם?

שירות שלקוחות הבנק - רכישות דרך האפליקציה במקומות מסוימים בהנחה של 10%

הדס ברטל |
נושאים בכתבה דיסקונט הנחות

דיסקונט משיק את "הארנק הירוק" - שירות חדש באפליקציית דיסקונט שמאפשר ללקוחות לבצע רכישות וליהנות מהשתתפות הבנק ב- 10% מסכום הרכישה. השירות הזה ניתן ללקוחות הבנק ולמצטרפים חדשים, ומאפשר לבצע רכישות גדולות, במגוון בתי עסק וליהנות מהשתתפות ב-10% מסכום הרכישה, בכל עסקה, כולל כפל מבצעים. המטרה של דיסקונט לספק ללקוחות הנחות ברכישות גדולות - טיולים לחו"ל, מוצרי חשמל ריהוט ועוד. 

"זה מהלך ייחודי של הבנק, המביא עימו בשורה אמיתית לצרכנים", אומרים בדיסקונט, "הארנק הירוק יסייע ללקוחות לממן את ההוצאות הגדולות ויהפוך את הרכישות המשמעותיות של משקי הבית למשתלמות יותר".

התשלום באמצעות הארנק הירוק מיועד לעסקאות החל מסכום של 3,000 שקל ועד 50,000 ש"ח במצטבר, לתקופה של חצי שנה, כך שכל חצי שנה, יוכל הלקוח ליהנות מהשתתפות בהיקף של בין 300 שקל ועד 5,000 שקל. רשימת העסקים בהם השירות יפעל אינה ארוכה מדי אך כלולים בה חברות כמו ארקיע, נגב קרמיקה, מיטות הולנדיה, עגליס, ביתילי ועוד. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באפליקציית דיסקונט. 

 

השימוש בארנק כולל תהליך הצטרפות דיגיטלי פשוט באפליקציית דיסקונט במסגרתו יקבל כל לקוח קוד מימוש קבוע (בדומה לאמצעי תשלום אחרים), אותו יוכל להציג בחנויות או באתרים, אצל הספקים השונים, כדי לבצע את הרכישות. לצורך ביצוע עסקה ספציפית, הלקוח יטען את הארנק הירוק, בתשלום אחד מחשבון העו"ש או בפריסה נוחה לתשלומים, באמצעות הלוואה, יקבל אישור מיידי להיקף ההשתתפות של דיסקונט ואת סכום העלות הסופי להשלמת הרכישה. ההשתתפות של הבנק מוצגת בזמן אמת במעמד הטעינה, כחלק מהשירות, וללא צורך בהחזר או זיכוי נפרד.


לדוגמה: לקוח שיבקש לרכוש מוצרי חשמל בעלות של 25,000 שקל, ישלם 22,500 שקלים והבנק ישתתף בתשלום ההפרש בסך 2,250 שקלים.