מחקר מוכיח: כמה כסף תחסכו אם תשוו בין ריביות הבנקים?
מחקר שנערך בבנק ישראל בחן את ההשפעה של הגידול במידע העומד לרשות המלווים כתוצאה מהקמת מאגר האשראי, והסביר כמה קשרי הבנק עם לקוחותיו, בפרט על תמחור אשראי צרכני, הם חשובים.
על פי הממצאים, לפני הקמת המאגר, לקוחות אשר ניהלו חשבון עו"ש בבנק בודד (לקוחות בלעדיים) שילמו כ-0.4% יותר על אשראי צרכני לעומת לקוחות אשר ניהלו מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים. לאחר הקמת מאגר נתוני אשראי פער זה בריביות הצטמצם באופן משמעותי.
נמצא גם ש"פרמיית-לקוח-שבוי", שאותה שילמו לקוחות שנוטלים אשראי מבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש היחידי שלהם, הצטמצמה בכשליש מ-0.37 בתקופה שלפני הקמת המאגר לכ-0.24 בתקופה שלאחר הקמת המאגר.
ממצאים אלה מהווים אינדיקציה ראשונית לכך ששיתוף נתונים דרך מאגר האשראי פועל לצמצום הפערים במחיר האשראי דרך הקטנת בעיית הלקוח השבוי. זהו שימוש מחקרי ראשון במאגר האשראי.
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- ד"ר איתמר כספי ימונה למנהל האגף המוניטרי בבנק ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחקר ראשון המבוסס על נתוני מאגר האשראי, בוחן את ההשפעה של הקמת מאגר האשראי על קשרי הבנק עם לקוחותיו ובפרט על מחירי האשראי. נמצא כי לאחר הקמת המאגר חלה ירידה בריביות על הלוואות צרכניות ללקוחות שניהלו חשבון עו"ש בבנק אחד ("לקוח שבוי") ביחס לקוחות המנהלים מספר חשבונות עו"ש בבנקים שונים (לקוחות שאינם שבויים). ממצאים אלו מהווים אינדיקציה ראשונית לכך ששיתוף נתונים דרך מאגר האשראי פועל לצמצום הפערים במחיר האשראי דרך הקטנת התלות של לקוחות בבנק בו הם מנהלים את חשבון העו"ש (בעיית הלקוח השבוי).
כזכור, באפריל 2019 עלתה לאוויר מערכת נתוני אשראי שהוקמה על ידי בנק ישראל מתוקף חוק נתוני אשראי. המערכת הזאת אוספת נתונים לגבי התחייבויות האשראי של יחידים, אזרחי ותושבי ישראל, וכן לגבי אופן הפירעון של התחייבויות אלה.
זה נועד לפתוח עת התחרות בתחום האשראי ולסייע לצמצום פערי המידע. נתוני האשראי מאפשרים להפיק דוח אשראי אישי שעל בסיסו ניתן לחשב דירוג אשראי עבור כל לקוח ולהעריך את ההסתברות שאותו לקוח יוכל לעמוד בהתחייבויותיו.
- מקס מציעה ביטוח נסיעות חדש לתרמילאים
- חשבון משותף או נפרד: כל מה שצריך לדעת לפני שמקבלים החלטה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק הפועלים מחזיר את "מניה במתנה"
לאחר הקמת המערכת, ובפרט קבלת דירוג אשראי, גם נותן אשראי שלא היה בקשר עם לקוח מסוים יכול לקבל עליו מידע (בהסכמתו) וכך להתחרות עליו באופן טוב יותר. דירוג אשראי גבוה משקף סיכון אשראי נמוך עבור נותן האשראי ולכן יאפשר ללקוח לקבל תנאים יחסית טובים וריביות נמוכות יותר.
כדי להתמודד עם בעיית המידע הא-סימטרי, אוספים מעמידי האשראי מידע על נוטלי האשראי. מאגרי נתונים, כדוגמת מאגר נתוני אשראי, הם דרך אחרת להתמודד עם בעיית המידע הא-סימטרי.
במחקר נמצא שפרמיית-לקוח-שבוי שאותה שילמו לקוחות שנוטלים אשראי מבנק שבו הם מנהלים את חשבון העו"ש היחידי שלהם, הצטמצמה בכ-1/3 מ-0.37 בתקופה שלפני הקמת המאגר (אוגוסט 2018 עד מרץ 2019) לכ-0.24 בתקופה שלאחר הקמת המאגר (אפריל 2019 עד פברואר 2020).
האיור כאן למטה מציג את תוצאות האמידה של פרמיית-לקוח-שבוי על פני זמן. על הציר האופקי מוצגת פרמיית הלקוח השבוי ורווח בר סמך ברמת ביטחון 95% של פרמיה זאת (בהתאם לתוצאת האמידה הראשית במחקר). על הציר האופקי מוצגים התאריכים אליהם מתייחס חישוב הפרמיה. כך נראית השפעה של בלעדיות לאורך זמן:
הקו האדום האנכי מפריד בין התקופה שלפני הקמת המאגר (לפני אפריל 2019) לבין התקופה שלאחריו (אחרי אפריל 2019). הקו האדום המקווקו האופקי מציין את גובה הפרמיה הממוצעת על כל התקופה שלפני הקמת המאגר. ניתן לראות שטרם הקמת המאגר לא הייתה מגמת ירידה ברורה בפרמיית-לקוח-שבוי והיא החלה לרדת לאחר הקמת המאגר והתייצבה על שיעור של כ-0.2 בתוך מספר חודשים לאחר הקמתו.
רפי שאולי, סמנכ"ל לקוחות פרטיים MAX. קרדיט: רמי זרנגרמקס מציעה ביטוח נסיעות חדש לתרמילאים
חברת Max ממשיכה להרחיב את סל השירותים הפיננסיים שהיא מציעה לנוסעים לחו"ל, ומשיקה מוצר חדש לתרמילאים: ביטוח נסיעות מקיף וייעודי לטיולים ארוכים, הכולל כיסוי מלא לספורט אתגרי, ללא תוספת תשלום
חברת Max מרחיבה את מכלול הכלים והשירותים הפיננסיים שהיא מציעה ללקוחות היוצאים לחו"ל, ומשיקה מוצר חדש בשיתוף AIG, ביטוח נסיעות מקיף המותאם במיוחד לתרמילאים ולטיולים ארוכי טווח. המוצר החדש, באמצעות Max ביטוח, נותן מענה לסיכונים הייחודיים של הטיול הגדול
וכולל הטבה בלעדית: כיסוי מלא לספורט אתגרי לאורך כל תקופת הטיול, ללא תוספת תשלום.
הביטוח החדש מצטרף לשירותי האשראי והמוצרים המשלמים לחו"ל של Max, הכוללים את Max Travel, פלטפורמת הזמנת חופשות שצוברת כסף חזרה בכל חופשה, חשבון מט"ח ללא עמלות והטבות Max Adventures, ובכך מחזקת Max את מעמדה כגורם המציע את המעטפת הפיננסית המשתלמת והמקיפה ביותר לנוסעים לחו"ל.
הטיול הארוך, המאפיין את הקהל הצעיר שיוצא למסעות ממושכים ליעדים רחוקים, חושף את המטיילים לסיכונים מוגברים – ממחלות מקומיות ועד תאונות דרכים ואובדן ציוד. כמו כן, תרמילאים נוהגים לשלב בטיול פעילויות אתגריות רבות באופן ספונטני, כגון טרקים, צלילה, פארק חבלים, גלישה וטיולי ג'יפים.
הביטוח החדש שם דגש על נוחות, גמישות ושירות, ומציע חוויית לקוח דיגיטלית ופשוטה שמבטיחה "מקסימום חוויות במינימום דאגות". תשלום התביעה מועבר ישירות ובאופן מיידי לכרטיס האשראי מרגע הפעלת הביטוח, ואפליקציית Safe Travel מאפשרת ניהול מקרים רפואיים, העלאת מסמכים והארכת הנסיעה בלחיצת כפתור. לצד זאת, מוצעת אפשרות לתשלום חודשי גמיש בהתאם לנוחות הלקוח, וכן שירותי איתור וחילוץ מקצועיים באמצעות "מגנוס", מהחברות המובילות בתחום.
- MAX: גידול בהכנסות וברווח הנקי; המשך צמיחה בתיק האשראי
- מקס תתחרה בבנקים ותתן לכם 3% שנתי על יתרה בחשבון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השקת ביטוח התרמילאים מהווה חלק מאסטרטגיה רחבה של Max לספק מעטפת פיננסית מלאה ומשתלמת במיוחד לנוסעים לחו"ל. ההצעה כוללת ביטוח נסיעות עם כיסוי חינמי לספורט אתגרי וגמישות תשלום, חשבון מט"ח ללא עמלות, מגוון כרטיסי
אשראי לשימוש בינלאומי שבמקרי תביעה נטענים מידית בסכום הפיצוי, וכן אפשרות להזמנת חופשות דרך Max Travel. שילוב השירותים יוצר פתרון כולל המותאם לצרכים הפיננסיים של הטיול הגדול ומאפשר חיסכון משמעותי בעלויות.
