גניבה הונאה אשראי האקר כסף פריצה
צילום: Pixabay

בלאק פריידיי מתקרב - כך תעברו אותו בלי ליפול קורבן להונאות

חגיגות הקניות של סוף השנה מתגברות משנה לשנה - ולצדן מתגברים ניסיונות ההונאה אונליין כמו פישינג. למרות שחברות האשראי נוקטות אמצעים רבים כדי לנסות למ נוע את המקרים האלה, יש להקפיד גם בעצמנו על כמה כללים פשוטים כדי להיות בטוחים. "ביזפורטל" מסביר
עוזי גרסטמן |

תקופת סוף השנה היא עונת השיא בקניות אונליין ובכלל, עם מבצעים מפתים במסגרת חג הרווקים הסיני, בלאק פריידי וסייבר מאנדיי. לצד ההנחות והמבצעים המיוחדים, מתגברת גם פעילותם של נוכלים שמנסים לנצל את הביקוש המוגבר לטובת הונאות כאלה ואחרות. היקף מכירות האונליין גדל והולך, כשבישראל לבדה עלה היקף הקניות המקוונות ב-2023 בתקופה הזו בכ-15% לעומת התקופה המקבילה ב-2022.

לפי נתוני ויזה, במהלך השנה החולפת נמנעו הונאות בהיקף עולמי של כ-40 מיליארד דולר בזכות מערכות אבטחה מתקדמות. עם זאת, ככל שהקניות המקוונות גדלות, כך גם ההונאות. ניתוח נתוני הרכישות בשבוע שבין בלאק פריידי לסייבר מאנדיי מהשנה שעברה מצביע על שיא עולמי של 298 מיליארד דולר - עלייה של 6% לעומת 2022. בישראל הצרכנים מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים במספר ההזמנות, בעיקר באתרים בינלאומיים.

הנוכלים מנצלים את הביקוש האדיר כדי להפנות לאתרים מזויפים צילום: Pixabay

נוכלים מנצלים את הביקוש האדיר באתרי הקניות כדי להפנות צרכנים לאתרים מזויפים, לשלוח מיילים חשודים או להשתמש בהונאות מסוג פישינג, שמתחזות לאתרי מסחר מוכרים. מטרת השיטות האלה היא להשיג פרטים אישיים, מספרי כרטיס אשראי או גישה לחשבונות בנק.

שיטות ההונאה הנפוצות ביותר

אתרי פישינג ודומיינים מזויפים: נוכלים מקימים אתרים דומים להפליא לאתרים מוכרים ומפתים את הצרכנים לבצע רכישות. כך לדוגמה, אתר פופולרי עשוי להופיע עם שינוי קל בכתובת הדומיין (כמו הוספת אות או סימן נוסף).

הודעות מייל וסמס מזויפות (פישינג וסמישינג): הצרכנים מקבלים הודעות למייל שמתחזות לאתרי מסחר או לשירותי משלוח. ההודעות כוללות קישורים למעקב אחר משלוחים או הודעות על פרסים שכביכול זכיתם בהם, אך הקישורים מובילים לאתרים שמטרתם לאסוף מידע אישי.

סוחרים מזויפים במדיה החברתית: פרסומות באינסטגרם, פייסבוק או טיקטוק שמציעות מוצרים במחירים נמוכים במיוחד, עלולות להפנות לאתרים מתחזים. שם, הצרכנים עלולים לשלם עבור מוצרים שלעולם לא יגיעו.

כל הכותרות

גניבה פיזית: בתקופות עומס, במיוחד באזורים הומי אדם כמו קניונים או תחבורה ציבורית, נרשמות גניבות של ארנקים, כרטיסי אשראי ונתוני כרטיסים באמצעות מסופים מזויפים.

מי הם היעדים הבולטים להונאות?

קונים פרטיים: נוכלים מתמקדים בצרכנים שמחפשים את המבצעים המשתלמים ביותר, בייחוד בתקופה שבה כולם ממהרים לבצע את הקנייה המשתלמת ביותר.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

בתי עסק קטנים: סוחרים קטנים שמציעים מוצרים אונליין ללא מערכות אבטחה מתקדמות, נהפכים ליעד לניסיונות פריצה וגניבת נתוני לקוחות.

צרכנים צעירים מאוד ומבוגרים מאוד: שתי הקבוצות הפגיעות ביותר הן צעירים חסרי ניסיון בקניות אונליין, ומבוגרים שאינם מודעים לטכנולוגיות אבטחה חדשות.

אל תתפתו למחירים נמוכים מדי צילום: tapanakorn CANVA

כיצד תגנו על עצמכם?

בדקו את כתובת האתר: ודאו שכתובת האתר מתחילה ב-"https://", ושיש אייקון של מנעול בשורת הכתובת. שימו לב לשגיאות כתיב בכתובת, המהוות אינדיקציה לאתרים מזויפים.

אל תתפתו למחירים נמוכים מדי: אם הצעה נראית טובה מכדי להיות אמיתית, ייתכן מאוד שהיא מזויפת. מבצעים מוגזמים במיוחד הם דרך נפוצה למשוך קונים לאתרים מתחזים.

שמרו על אמצעי התשלום שלכם: העדיפו תשלום באמצעות כרטיסי אשראי שמציעים הגנה מפני הונאה, או שימוש בשירותי תשלום דיגיטליים מאובטחים.

הימנעו מלחיצה על קישורים חשודים: אל תלחצו על קישורים בהודעות מייל או טקסט ממקורות לא מוכרים. אם יש לכם ספק, בקרו באתר הראשי של החברה ישירות.

בצעו מחקר על החנות: לפני רכישה, בדקו ביקורות באינטרנט - בגוגל או באתרים אחרים, וודאו שפרטי הקשר באתר אמינים ושהכתובת תואמת את שם המותג.

הפעילו התראות פיננסיות: הירשמו לקבלת התראות על רכישות בכרטיס האשראי שלכם כדי לזהות פעילות חשודה בזמן אמת.

לסיכום, עונת הקניות של סוף השנה היא הזדמנות נהדרת למצוא מבצעים אטרקטיביים, אך חשוב לשים לב לסכנות שבהונאות מקוונות. צרכנות נבונה וערנות יכולים למנוע עוגמת נפש ולהבטיח חוויית קנייה מהנה ובטוחה. עם העלייה בהיקף הקניות אונליין, האחריות להגן על הפרטים האישיים והפיננסיים היא קריטית מתמיד - ותלויה בעיקר בכם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה