מנסים לרכוב על הגב של מניית פייסבוק, זהירות!

יוחאי שויגר, אנליסט בכיר ב-FXCM ישראל, מתייחס לפירסומים האחרונים של הרשת החברתית פייסבוק, ולתוצאותיה הרווחיים.
 | 
telegram

בשבוע שעבר פרסמה פייסבוק את דוחות הרווח שלה לרבעון הרביעי של 2012. זהו הדוח הרבעוני השני של הרשת החברתית מאז הונפקה בבורסה בקול רעש גדול במאי 2012. על פי הדוח, הכנסותיה של החברה עמדו על 1.58 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, כאשר הרווח למניה הסתכם ב-17 סנט.

התוצאות התעלו במעט מהמצופה, אבל לא היו "מדהימות" והיו נמוכות מהציפיות הגבוהות יותר של חלק מהאנליסטים, והמניה צנחה לאחר פרסום הנתונים וכעת נסחרת שוב מתחת לרף 30 דולר. בהיותה כה נוכחת בחיינו, חברה שזוכה לזרקור נוקב במיוחד מצד התקשורת הפיננסית והשוק בכללו, נשאלת השאלה האם לאור המשך הגידול ברווחים המניה של הרשת החברתית תעלה כעת על דרך המלך?

הטעם הרע שהותירה הנפקתה ההיסטורית של פייסבוק עדיין לא חלף לגמרי. מחיר התחלתי מופרז, הצפת מניות, הפגנת יהירות וזלזול מצד בעלי החברה, התנהלות בעייתית של החתמים - כל אלה הפכו את ההנפקה המתוקשרת לפארסה של ממש. בחודשים הראשונים נסחרה המניה של פייסבוק בכיוון אחד - מטה. באוגוסט איבדה המניה יותר מ-50% מערכה, כאשר צנחה לשפל של 18 דולר למניה. אין ספק שהיה בכך מידה של ענישה מצד השוק, על "חטא היוהרה".

אולם מעבר לכך, מאז הנפקתה הפכה פייסבוק כמעט בן לילה מתופעה חברתית לחברה עסקית, שנבחנת על פי הפרמטרים העסקיים הנוקשים של רווחיות. מיד צפו ועלו שאלות שעד אותה עת היו פחות חשובות: מה המודל העסקי של החברה, כיצד תמיר את מאגר המשתמשים האדיר שלה לרווחים, וכן נמתחו השוואות בינה לבין ענקיות בתחומה כגון אפל, גוגל ואמזון, שכבר הוכיחו את עצמן. גם מנהלי החברה הפכו פתאום להיות מטרה נוחה לחצים, עד כי לא מעט אנשים קראו לצוקרברג לפנות את מקומו לטובת מישהו "שיודע לנהל".

יחד עם זאת, מאז, התאוששה המניה. בשלושת החודשים האחרונים טיפסה ב-40% שוב לאזור 30 דולר למניה, וזאת הרבה בזכות התנהלות החברה שסייעה לשקם במידת מה את תדמיתה בעיני המשקיעים ולהשיב את האמון בה. היא משדרת בגרות, ובגרות עסקית משמעה חשיבה לטווח ארוך. רכישת אינסטגרם, החדירה המוצלחת לשוק המובייל, השקת מנוע החיפוש ומוצרים אחרים, ולא פחות חשוב - "דיבור" אחר כלפי הפעילים בשוק והמשקיעים.

נחזור לדוח האחרון ולתמונה שעולה ממנו. מעבר לגידול ברווחים, ישנן עוד כמה נקודות חיוביות שעלו מתוכו. עקב אכילס של החברה היה הבעיות בהתאמה של הפלטפורמה בעולם המובייל והטאבלט, מה שפגע ברווחיות של החברה בשוק הפרסום במובייל. החברה השקיעה משאבים גדולים, ואכן בשנת 2012, כך הכריז בגאווה מארק צוקרברג, יותר אנשים גלשו בפייסבוק דרך המובייל מאשר דרך המחשב הביתי. מספר המשתמשים בפייסבוק דרך המובייל גדל ב-2012 ב-56% ל-680 מיליון משתמשים, הרווחים מפרסום במובייל ברבעון הרביעי גדלו פי שניים לעומת הרבעון השלישי.

בצד זאת, לאחר פרסום תוצאות הרווח הודיע מייסד החברה מארק צוקרברג שהחברה תשקיע השנה משאבים גדולים יותר בביסוס ופיתוח החברה. משמעות ההצהרה היא שהגידול ברווח הנקי של החברה ככל הנראה יהיה נמוך יותר. לאור מכפיל הרווח הגבוה של החברה (פי 50), אלה אינן "בשורות טובות" לטווח הקצר.

בנוסף, עלו עוד כמה סימני שאלה מתוך הדוח. ההכנסות מפרסום במובייל מהוות כמעט 25% מהכנסות החברה, והשאלה היא עד כמה עוד יוכלו לצמוח הרווחים באפיק הזה. לעומת זאת, ההכנסות מפרסום במחשבים הביתיים כמעט לא צמחו. מעבר לפרסום, לפייסבוק אין אפיקי הכנסה משמעותיים. ה-Gifts עדיין לא מניב רווחים משמעותיים, ולא ברור האם הניסיון של פייסבוק לזנב בגוגל על ידי השקת מנוע חיפוש חברתי תתברר כהצלחה או כפלופ. גם הרווחים המגיעים מהשווקים המתעוררים עדיין חלשים.

ניתן לומר שישנו פער בין פייסבוק כתופעה חברתית מסחררת, שבן לילה הפכה ממיזם סטודנטיאלי כמעט פיראטי לרשת חברתית של מאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם, לבין פייסבוק כחברה עסקית. ישנה ציפייה בשוק שפייסבוק תדהים אותנו בכל פעם מחדש. ואולם, יש לומר שפייסבוק מעצבת את דמותה בשנה האחרונה כתאגיד עם חשיבה לטווח ארוך - וזו בשורה טובה עבור מי שרואה בחברה יעד להשקעה לטווח ארוך.

הפוטנציאל העסקי של החברה הוא עצום. אך, ייקח לה זמן עד שהיא תממש את הפוטנציאל הזה. על כן, סביר להניח כי פייסבוק לא תהיה המניה הלוהטת של 2013. יותר סביר כי נמשיך לראות דשדוש ברמות המחיר שמתחת למחיר הפתיחה של המניה (38 ד'). אך, למשקיעים בעלי אורך נשימה, פייסבוק היא בהחלט הימור נכון לטווח הארוך.

ניתוח טכני: הגרף של הרשת החברתית
ניתוח טכני: הגרף של הרשת החברתית

לאור הזמן המועט שבו נסחרת המניה, לניתוח טכני יש ערך מוגבל. ובכל זאת, בגרף המניה נראה כי לא הצליחה להתבסס מעל רף 30 ד', ובעקבות פרסום דוח הרווח (בעיקר על רקע "אזהרותיו" של צוקרברג כי החברה תגדיל השנה את השקעותיה), המניה צנחה מתחת לקו המגמה שהגדיר את המסע ההתאוששות המרשים של המניה בחודשים האחרונים. כעת ייתכן שתעשה דרכה אל עבר התמיכה המשמעותית ב-24 דולרים.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות