מה משפיע יותר מכל על הדולר? מדדי המניות בארה"ב

עליות מחזקות את השקל, ירידות מחלישות את השקל. מה הקשר הין המדדים בארה"ב לשער המט"ח, למה המאזן הדולרי של בנק ישראל ירד ומי הפך לגורם הדומיננטי ביותר בשוק המט"ח?
 | 

בנק ישראל דיווחה השבוע על ירידה של 5 מיליארד דולר במאזנו - האם סוף סוף בנק ישראל משתמש בדולרים שרכש כדי לתמוך בשער הדולר בשנים האחרונות? ובכן לא ממש. בנק ישראל עשה עסקות סוואפ/החלף שמשמעותן - מתן הלוואה לבנקים. הלוואות שצריך להחזיר תמורת הפקדת פיקדון בשקלים. לכן תיאורטית ירדו מהמאזן היתרות הדולרים אבל מעשית יש לבנקים התחייבות דולרית אליו ולכן גובה היתרות לא השתנה בהיבט זה.

ההערכה היא כי ההלוואות ניתנו לשבוע עד חודש (בנק ישראל לא מפרט זאת). מה שאנחנו רואים בתקופה האחרונה בשוק המט״ח המקומי מעניין מכמה היבטים. ראשית בשבועות האחרונים התנתק השוק לחלוטין מפרמטרים כלכליים שבעבר היו להם השפעות מכריעות והוא מתנהל אחד לאחד בצמוד לגרף הבורסות בארה״ב - כשהן עולות השקל מתחזק וכשהן יורדות השקל נחלש. זה קורה בעיקר עקב העובדה שהשחקן הכי גדול היום בשוק המט״ח המקומי הם הגופים המוסדיים שמתנהלים באופן שבלוני לחלוטין (ושגוי לטעמי) - קונים דולרים כשהשוק יורד ומוכרים כשהוא עולה על פי מודל קבוע. 

שנית הספקולנטים חזרו לשחק ובגדול. לאחר שהצמד דולר שקל הגיע לסביבת שיווי המשקל שלו (סביב 3.65 ש״ח לדולר) הגיעו כמה ימי מסחר רצופים בהם התחזק השקל באופן די תמוה יש לומר, עד שהתבררה הסיבה ביום שלישי האחרון - הנפקת אג״ח דולרי על ידי האוצר. די ברור שיש גורמים שהיו מעורבים בהנפקה שדאגו למכור דולרים בזמן - הנפקות דולריות של האוצר יוצרות ברוב המקרים לחצים למכירת דולרים, בעיקר על ידי גופים שרואים בהנפקה תחליף להחזקת דולרים שברשותם והם מוכרים אותם. בכך השיגו השחקנים שתי מטרות - גריפת רווח כתוצאה מירידת שער הדולר (שבאופן מוזר עלה ל-3.64 תוך מספר ימים לאחר ההנפקה) וקביעת שער יציג נמוך מאד שמשרת את מי שהשתתף בהנפקה ופוגע במנפיק(מדינת ישראל).

כותרת ראשית

- כל הכותרות

זה לכשעצמו נושא שלא ייתכן שנעלם מעיני בנק ישראל ומעניין מה הוא עשה בנדון במיוחד שעל פי השמועה אחד המנפיקים היה בין המוכרים הגדולים בימים של טרום ההנפקה.

בימים האחרונים דווקא על רקע הירידה במחזורי המסחר שוב מופיעים חובבי השקל בשעות אחר הצהרים ודואגים לחיזוק השקל. מה שקרה בחודש האחרון חייב להדליק נורות אדומות הן באוצר והן בבנק ישראל ורצוי שייקחו שם מספר נקודות למחשבה. בנק ישראל טען כל העת כי היתרות נועדו לזמן משבר. אין ספק שהשוק חווה משבר. אני לא זוכר מתי תוך פרק זמן כה קצר התחזק הדולר ב-40 אגורות לעומת השקל תוך ימים ספורים. חדרי העסקות בבנקים היו על סף קריסה ואחד מהם חדל לתפקד לחלוטין, מצב שאני לא זוכר כמותו בשלושים שנותי בשוק. טוב עשה הבנק שהתערב אבל אינני רואה סיבה מדוע לא ימכור דולרים ויממש רווח. לאחר הירידה החדה במיוחד בימי המסחר שלפני ההנפקה חובתו היתה, כך אני סבור, להופיע בקניות ולו על מנת לאותת לשחקנים מי בעל הבית במגרש.

ברגע שלא עשה זאת והוריד ריבית, זה אותת לשחקנים כאילו השתמש בכדור האחרון שהיה לו וזה לא סימן טוב. המשבר בישראל עמוק והסיכונים לצמיחה מהותיים כך שמן הראוי שלפחות בשוק המט״ח יסמן בנק ישראל תחום חדש ויביא לרגיעה תוך הפחתת פעילות הספקולנטים. בנק ישראל חייב להיות בתקופה זו מעורב הרבה יותר גם בשוק הזה ולא רק בשוק האג״ח. שקל חלש יותר יסייע לתעשיה המקומית וליצוא להתאושש ולחזור מהר יותר לפסי צמיחה. זה יותר חשוב מלתת לכמה ספקולנטים לחגוג על גב המשק.

באוצר חייבת להידלק נורה אדומה לגבי ההתחייבות העצומה במט״ח. את החוב צריך לנהל בצורה דינמית. חווינו מיני משבר במהלכן התחזק הדולר ל-3.9 והאירו ל-4.2. במצב כזה גדל החוב של מדינת ישראל ב-12 מיליארד שקל. זהו כאב ראש מיותר לחלוטין ועוד בזמן שהגירעון גדל משמעותית גם כך עקב המצב. לא צריך לתאר מה יקרה להתחייבויות אם חלילה יפרוץ משבר קשה. לכן, על האוצר לנצל כל התחזקות בשקל על מנת לנטרל את חשיפת המטבע.

וגם המפקח על שוק ההון צריך לתת את הדעת על מעורבותם של הגופים המוסדיים בשוק המט״ח. אין ספק שחלק מהם הפכו את ההגנה לכלי ליצירת רווחים. הגופים המוסדיים הפכו לשחקן הכי גדול בשוק והמפקח על שוק ההון יחד עם האוצר ובנק ישראל חייבים למצוא דרך להפחית את הדומיננטיות שלהם. הציבור שבוי בידיהם וראינו מה קורה לתשואות כשהשקל נחלש בחדות. זה קרה ברבעון האחרון של 2018 וזה קרה שוב בחודש מארס. יש פתרונות יצירתיים שיקטינו את מעורבותם של המוסדיים על השוק.

ועניין נוסף - שימו לב להתנתקות השווקים מנתונים כלכליים - ראינו שהשקל נחלש למרות שבארה״ב הפחיתו את הריבית לאפס. אנו רואים את השקל מתחזק בשבוע האחרון למרות שבנק ישראל הפחית ריבית, למרות שהנתונים הכלכליים מצביעים על פגיעה קשה וארוכת טווח, ולמרות שצפויה ירידה דרמטית בהשקעות ובחשבון השוטף.

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    לא נמאס לו? שנים מתבכיין שהדולר נמוך, ועכשיו שהוא גבוה (ל"ת)
    חחח 11/04/2020 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 21.
    ההרחבה התקציבית מביאה את הגרעון לגבוה ב 30 שנים
    צבין 10/04/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ספק שזה ישפיע מאד על השקל, אמור להחלש בשיעור ניכר.
    סגור
  • 20.
    הצמיחה המשק תבוא רק מהייצוא
    הדולר 10/04/2020 10:57
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בעת הזאת זה הדבר הכי חשוב ואני בהחלט מסכים עם יוסי. יש לבנק ישראל יותר מסיבה אחת לתת לדולר להגיע ל 3.8-4 ,גן בגוגל הייצוא וגם בגלל שהוא מתרחק מיעד האינפלציה שלו, במיוחד שהתוצר ממשיך להתכווץ והוא צוחה צמיחה שלילית בשיעור חד.
    סגור
  • 19.
    סקירה יפה ,שאלה אליך בבקשה
    דולר 10/04/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תאור הירידה הדרמטית בהשקעות ובחשבון השוטף שציינת, איך אתה רואה את הקפיצה המהותית בכמות הכסף שהכנסת למחזור כתוצאה מפעולות בנק ישראל בשוק אגרות החוב. האם זה למעשה כמו הדפסת כסף, רק בלי לאמר את מילת הקסם הזאת ?
    סגור
  • 18.
    הדולר חייב להגיע ל-4.2 לפחות
    רמי 10/04/2020 00:32
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אחרת ההיטק והיצואנים ייפלולא ייתכן שהדולר עולה בכל העולם ובישראל השקל המיסכןעולה...על מה בדיוק הוא עולה?טעות ענקית של משרד האוצר והנגיד החדש... חייב לתקן ומהר..
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    שאפו לנגיד פישר ולנגידה פלוג שידעו לרכוש דולרים...
    מר בין 09/04/2020 15:26
    הגב לתגובה זו
    3 6
    ...הביקורת שקיבלו השניים על רכישת הדולרים כדי לייצב את שוק ההון. מוכיחות שהם צדקו, וכל הביקורת שהיתה נגדם היתה לשווא. הם ראויים להדליק משואה ביום עצמאות זה...
    סגור
  • 16.
    הבנק קנה מיליארד $ במרס
    העוקב 09/04/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    8 2
    מוזר שהכותב לא ציין זאת .
    סגור
  • 15.
    גנון (ל"ת)
    אותך ל גננת 09/04/2020 14:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    חלק ב' - סוף
    דעה בנידון 09/04/2020 13:59
    הגב לתגובה זו
    7 0
    חלק מהאג"ח נקנה ב- 2-3% תשואה וכעת נסחר ב- 0.7% מה שאומר רווחי הון גדולים. ההתחיבויות שקליות 0.25% - לבנק ישראל בתנאים הללו אין בעיה להנפיק כמה שקלים שצריך ולקבל ריבית גבוהה יותר מאשר המק"מ. בנק ישראל יכול להפחית אתת כמות המק"מ ולתת לשוק להיות מוצף ב-ש"ח לאושש את הבורסות ושוק האג"ח הקונצרני המדורג. בישראל אפריל 2020 יש 22% אבטלה - מיליון ויותר צעירים בבית ב"חל"ת" גם אם שער החליפין עלה העלייה באינפלציה תהיה מתונה. בנק ישראל לטעמי פעל לטובת המוסדות הפיננסים ונגד הצבור בישראל. אם דעתך אחרת, זכותך.
    סגור
  • 13.
    חלק א'
    דעה בנידון 09/04/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מר פרנק, אני חושב שאתה טועה. מדינת ישראל היא מדינה שמתפרנסת בעיקר על יצוא של שירותים כמו היטק. ההיטק "מוכר" שירותי R&D לעולם. ההתיחבות בשקל בעיקר בשכר עובדים ההכנסות ב-$. הקריסה של הבורסות במרס 2020 - תייבש את המקורות להון סכון. הצד השני של השוק בעיקר חברות רב לאומיות. תנועה של שער החליפין מ- 3.45 ל- 3.88 שקולים להוזלה של 10% בעלות העובד הישראלי. אם השער היה מגיע ל- 4.2 ההוזלה כמעט 20% בקירוב. דווקא בגלל הממשבר - הוזלת עלויות יכולה לתמוך בהכנסות המדינה דרך שכר עובדי ההיטק שממשיכים לעבוד מהבית והכנסות המדינה הן קבועות ושיקליות. מאחר ובתחום הסטארט-אפים יתכנו צימצומים ולכל הפחות הפחות שכר בקרוב - שוק החברות הרב לאומיות ראוי שיתמוך בשוק העבודה הזה. לדעתי בנק ישראל טעה ובגדול. בנק ישראל היה צריך לתת לשוק להגיע ל- 4.2ש"ח לפחות. הפעילות של בנק ישראל ועסקת ה- swap דאגה לבנקים לנזילות. האם הם הימרו בכספי נוסטרו ונדרשו להעמיד בטחונות נוספים? בכל מקרה, לבנק ישראל יש 125,000,000,000$ שרובו מושקע באג"ח 10Y של ממשלת ארה"ב. חלק מהאג"ח נקנה ב- 2-3% תשואה וכעת נסחר ב- 0.7% מה שאומר רווחי הון גדול
    סגור
  • 12.
    קשקשן
    דוד 09/04/2020 13:37
    הגב לתגובה זו
    3 4
    להגביל את המוסדיים? אולי נחזור לימי הפיקוח העליזים על המט"ח? די כבר
    סגור
  • 11.
    זה לא משנה
    ... 09/04/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המצב בארהב ימשיך ככה הדולר זינק כלפי מטה אפילו עד ל3 כל יום עולים שם כמות מטורפת של חולים קורונה וזה רק עניין של זמן שמישהו חשוב(טרמפ או עוזריו) יחלו קורונה לא לדבר על המשטר הצבאי שיכנס שם לתוקף עוד מעט בכל המדינות שבכלל לא יתרום למטבע
    סגור
  • 10.
    הכי גרוע
    Z 09/04/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה שיש כתבות שחלק מהם ממש ממש נכון וחלק זה קשקוש מוחלט וחלק מדינמיקה בכל מערכת מסחר.. ואז הכתבה יותר מבלבלת מעוזרת.. בעצם כמו התקשורת בכל נושא מורכב..
    סגור
  • 9.
    מה חידשת
    גיל 09/04/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קורולציה בין עליה וירידה של השקל למול הדולר בהתאם לשוק בארהב קיימת שנים.רמז בשבילך אופציות שקל דולר.
    סגור
  • 8.
    שקל חזק = לא טוב לכלכלה (ל"ת)
    הנביא 09/04/2020 10:57
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • למה?
    רפאל 10/04/2020 02:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סליחה על הבורות אבל למה??
    סגור
  • 7.
    נגזרת שקל דולר
    יובל מנור 09/04/2020 10:36
    הגב לתגובה זו
    12 0
    הדולר כבר היה אמור להיות בשער 4. הכלכלה כאן משותקת מה שקורה פה עם השקל יצא מפרופרציה.יש כאן ללא ספק שחקנים חזקים שגורפים רווחים ובנק ישראל והייצוא חסרי אונים
    סגור
  • 6.
    בנק ישראל
    אמיניאן 09/04/2020 10:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בנק ישראל השקיע את הדולרים במניות ובאגח. לא חשבת על זה
    סגור
  • 5.
    תודה, יוסי פרנק
    קאטו הזקן 09/04/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    8 1
    תודה בעבור הסדר שעשית בראשינו בסוגיית $/ש"ח, ואולי גם בראשו של בנק ישראל!
    סגור
  • 4.
    צודק
    דודאברהםandjelכהן 09/04/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הכל בגלל הנגיד האמריקאי שנכנע לגחמות של נשיא מאכזב במדיניות שגויה של שנת בחירות
    סגור
  • 3.
    כל הכבוד
    לרון 09/04/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לאלו המעדכנים גם בחג!תודה
    סגור
  • 2.
    הדולר בדרכו לקידומת 4 (ל"ת)
    אורן 09/04/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    לא מבין מה כתבת
    אלון 09/04/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    1 2
    בנק ישראל לא יכול להתמודד מול המוסדיים והספקולנטים לאורך זמן . שוק זה שוק של היצע וביקוש ובכל מקרה היום יש שחקנים שבנק ישראל כלל לא יכול ולא רוצה להתמודד מולם . במידה וגו׳רג סורוס לדוגמא יחליט שהשקל יהיה על 5 שקלים לא יעזור לבנק ישראל כלום והוא עשה זאת בעבר עם הלירה שטרלינג
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות