מניות חברות מכליות הנפט מזנקות במקביל לנפילה בנפט - הנה הסיבות
רבות דובר בימים האחרונים על קריסת מחיר הנפט, שאף הגיע לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית. כלומר, בדומה לפסולת שיש צורך לשלם כסף לחברות שונות בשביל לפנות אותה, ברגע מסוים שולמו כמעט 40 דולר תמורת "פינוי" חבית נפט. איך זה הגיוני? בגדול, הביקוש לנפט התרסק בגלל השבתת תנועת הרכבים והמטוסים כתוצאה ממשבר הקורונה וכבר אין איפה לאחסן את העודפים. כך, אם למשל יזרימו את הנפט המיותר לים (זה אסור), זה יעלה ליצרנים הרבה יותר. אז בימים האחרונים הנפט חזר לעלות ועדיין מדובר על נפילה בשערו לעומת המצב לפני שבוע ולפני חודשים ספורים. מעבר לכך - לקראת פקיעת החוזים על הנפט בחודש הבא, החשש הוא כי תתרחש שוב דרמה ומחירי הנפט יתמוטטו בגלל בעיות האחסון.
אז למה היצרנים לא מפסיקים להפיק את הנפט? גם במקרה זה, היצרנים עושים את החשבון שלהם וכנראה שזה יוצא יותר יקר, שכן קיימת עלות גבוהה של התנעת הפקת הנפט מחדש לאחר מכן.
אם כן, עשרות מיליוני חביות נפט עדיין מופקות מהאדמה מדי יום ונכון לכרגע אין בנפט הזה ממש צורך כאמור, חלק מהנפט הזה מופנה למיכלי אחסון נפט אולם על פי הערכות בקרוב לא יהיו מספיק מיכלים לצורך כך, כאשר ברמה הנוכחית של הפקת הנפט, כל מיכלי האחסון היבשתיים יהיו מלאים תוך שבועות ספורים.
אז חלק מהסוחרים בנפט, החלו לחפש פתרונות חלופיים וחלק הולך וגובר מהסחורה מועבר לאחסון על VLCC - מיכליות נפט ענקיות (Very Large Crude Carriers) - מספר המיכליות הענקיות מוערך בכ-850 ברחבי העולם ובזמנים נורמליים, כ-25 מהן משמשות לאחסון נפט המיועד למכירה במועד עתידי. כעת, על פי הערכות של לואיס זברוקי, מנכ"ל חברת International Seaways (סימול: INSW), מספר זה עלה לכ-125.
חברת INSW הנסחרת בוול סטריט, מחזיקה בבעלותה 11 מיכליות ענק, המיועדות (בזמנים נורמליים) בעיקר להעברת נפט מהמזרח התיכון לאסיה, אולם כעת החברה חתמה חוזים עבור חלק מהן, לצורך אחסון הנפט (בלבד) למשך מספר חודשים.
לפי זברוקי, בזמנים נורמליים התשלום עבור שכירת מיכלית ענק הינו בטווח של 35-40 אלף דולר ליום, אולם כעת, נוכח הצורך הגובר של חברות לאחסן נפט בטווח הזמן המיידי, המחיר זינק והגיע לרמה של לפחות 150 אלף דולר ליום באחסון לטווח קצר, כאשר עלות השימוש במיכליות לצורך אחסון לטווח ארוך יותר עומדת בטווח של 80-100 אלף דולר ליום.
אז ברור שהמצב הנוכחי לא יימשך לנצח, אולם כרגע מדובר בתחום שנהנה מאד ממשבר הקורונה ועל רקע הדברים, מניות החברות הפועלות בתחום מזנקות בחודש האחרון. מניית INSW זינקה ביותר מ-50% תוך חודש, מניית Frontline (סימול: FRO) זינקה בחודש החולף בכ-70% ומניית Scorpio Tankers (סימול: STNG) זינקה בשיעור דומה של כ-70% תוך חודש.
- 6.אזרח 12/05/2020 11:22הגב לתגובה זוגם ילכו לפח ההיסטוריה תוך כמה שנים
- 5.האם יש מניה שנסחרת באירופה ????? (ל"ת)א 24/04/2020 11:57הגב לתגובה זו
- 4.הנביא 24/04/2020 11:56הגב לתגובה זוראשי תיבות של פה לא מוכרים חביות. מי שעובד עם סחורות, זה נראה כמו מניות, אך שלא יתפלא שיקבל צו לקחת את החבית נפט ולשים בבית.
- 3.יוסי 23/04/2020 14:02הגב לתגובה זוועכשיו אתם מכניסים אותנו למיכליות?
- 2.עומר 23/04/2020 12:49הגב לתגובה זוכלכלי לשלם 100,000$ ליום ???
- אא 23/04/2020 14:39הגב לתגובה זו500,000 טון, שזה בערך 5 מליון חביות נפט
- אלימלך הרצל 23/04/2020 18:54שהערבים ישות אותו לרווחה
- 1.avnersh1 23/04/2020 11:17הגב לתגובה זוכמו תמיד. כאשר הסוסים כבר בפתח הדלת הכתבים נזכרים להראות לנו שהם ה"ראשונים" לדעת. אולי פעם הם יראו לנו אפשרות להתעשר ברגע ההתחלה?
- ככה זה גם עם יועצים.... אם היה יודע לתת התראה מראש 24/04/2020 00:28הגב לתגובה זוככה זה גם עם יועצים.... אם היה יודע לתת התראה מראש, לא היה כתב באתר חדשות כלכלי... חחח דרך אגב, Mike Maloney דיבר על ההשקעה הזו באחד הסרטונים האחרונים בירת ביוטיוב שלו