מקרקעין/קיומם של הליכי תכנון במקביל להליכי הפקעה

@ כאשר מדובר בפרוייקט בעל חשיבות רבה לכלל הציבור ניתן לתפוס מקרקעין שהופקעו מכוח פקודת הדרכים ומסילות הברזל, עוד בטרם הסתיימו הליכי התכנון@
עודד ארבל |

עובדות וטענות: לצורך הקמת מסילת הדרכים של "רכבת הפרברים", הופקעו מקרקעין השייכים למשיבה וזאת על בסיס צווים שהוצאו מכוח סעיף 3 לפקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח), 1943. המערערת, רכבת ישראל, הגישה לבית המשפט המחוזי בקשה למתן סעד הצהרתי לפיו מותר לה לתפוס חזקה מיידית במקרקעין. בית המשפט המחוזי דחה את הבקשה בקובעו כי צווי התפיסה הוצאו שלא כדין היות ולא קדם להוצאתם אישורן של תוכניות מתאר כדין. בית המשפט נימק קביעתו בכך שעקרונות חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, הדורשים קיומה של תוכנית מתאר ואישורה בטרם ההפקעה, חלים גם על הפקעה לפי פקודת הדרכים. מכאן הערעור נשוא הדיון.

דיון משפטי: כב' הש' ע' ארבל: אחד המאפיינים הבולטים של פקודת הדרכים עניינו פשטות הליכי הפקעת המקרקעין לפיה. לעניין זה, די מבחינתו של בעל סמכות ההפקעה על פי פקודת הדרכים להורות על ההפקעה בצו, כאמור בסעיף 3. קרי, הוצאת הצווים, כשלעצמה, משכללת את הפקעת המקרקעין המצוינים בצווים. יחד עם זאת, הכלל בו על הרשות המפקיעה לנקוט הוא, שהליך הפקעת המקרקעין ייערך אך לאחר סיום הליכי התכנון, וזאת אף אם המקור הנורמטיבי מכוחו הופקעו המקרקעין הנו פקודת הדרכים. עמדה זו מבטיחה, כי הפגיעה בזכותו של הפרט על קניינו, אחת מזכויות היסוד של האדם, אכן נעשית לצורך תכלית ציבורית ראויה ובאופן מידתי. ההקפדה על סיומם של הליכי התכנון עובר להפקעה גם משרתת את אינטרס השמירה על אמון הציבור בשלטון, אשר עליו מוטלת החובה ליטול מקרקעיו של הפרט אך ורק במקרים בהם לא עומדת לרשויות חלופה אחרת להגשמת הצורך הציבורי. בנוסף, היות והפקעת המקרקעין מכוח הפקודה מצומצמת למטרה מסוימת קם החשש שמא תוכנית המתאר לא תאושר ולא יהיה בידי הרשות המפקיעה להחזיק במקרקעין. מן הכלל אל הפרט: כאמור, הפקעת מקרקעין על בסיס הוראות פקודת הדרכים מחייבת, ככלל, אישורה של תוכנית מתאר, מה שלא התבצע בענייננו. יתרה מכך, על המקרקעין המופקעים ניצב ביתה של המשיבה מזה עשרות שנים. נטילת קניינו של אדם, ועל אחת כמה וכמה פינויו מבית מגוריו אותו הוא מכיר ובו בילה את מיטב שנותיו, הנה כורח ואינה נעשית כדבר שבשגרה. מוטב היה לו הליכי ההפקעה היו נערכים לאחר סיום הליכי התכנון. יחד עם זאת, במקרה דנן, בכך שבמועד הוצאת צווי ההפקעה לא אושרו תוכניות המתאר הרלוונטיות, אין כדי להביא, בהכרח, לבטלותם. זאת, עקב היות הקמתה של רכבת הפרברים פרויקט לאומי בעל חשיבות רבה לכלל הציבור. חשיבותה של התכלית לשמה הופקעו המקרקעין, בשים לב להיקף הפרויקט המחייב הפקעת שטחים רבים בהם עתיד לעבור תוואי הרכבת, עשויה להצדיק קיומם של הליכי התכנון במקביל להליך ההפקעה. בקיצור וזירוז ההליכים בדרך זו יש למעשה תועלת רבה מנקודת מבטו של הכלל. במילים אחרות, שיקולים כבדי משקל מטים את הכף לכיוון קבלת הערעור.

הערעור מתקבל אין צו להוצאות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה