קודם ניקח את מנהטן: שנת קרבות האויר על ניו יורק

התחרות בקו לניו יורק תביא ככל הנראה להפחתת מחירי כרטיסי הטיסה לניו יורק בעשרות דולרים, לעלייה ברמת השירות ולהגברת תנועת התיירות לישראל. מי אמר שאין מנצחים במלחמות?
ענת שגב |

שנת 2005 תיזכר בתולדות ענף התעופה כשנת הקרב על הקו לניו יורק. בשנה החולפת אי אפשר היה לפתוח את מדורי הכלכלה מבלי להיתקל בידיעות על המאבק הסוער בין ישראייר לאל על קו הטיסה הרווחי לניו יורק.

שתי החברות הנחושות הפעילו במהלך השנה לחצים כבדים על אנשי משרד התיירות ומשרד התחבורה, כאשר כל צד מאשים את האחר בהפצת שקרים וחצאי אמת. מן הסתם חלקו הגדול של המאבק נוהל על ידי יועצי תקשורת מעל דפי העיתונים. אז על מה היתה המהומה? אל על היא החברה הישראלית היחידה המפעילה טיסות סדירות בקו לניו יורק . אל על חוששת שאם תתפתח תחרות עם ישראייר, שבשליטת נוחי דנקנר, עשויים מחירי הטיסות לרדת והחברה עשויה לשלם בפיטורי עובדים וירידה בהכנסות.

מאבקו של חיים רומנו, מנכ"לה של אל על המופרטת, הוא לשמור על המונופול של אל על כ"מוביל נקוב" (מורשה להפעיל טיסות סדירות) הנהנה מזכויות הנחיתה שמקבלת ישראל בנמלי העולם בתמורה לזכויות שהיא מעניקה לחברות אחרות.

המתחרה, ישראייר, המבקשת גם נתח מהעוגה הרווחית מאשימה את אל על בדורסנות וטוענת כי העידן בו אל על שלטה בקו לניו יורק צריך לחלוף. בעקבות הפרטת אל על לא ניתן להמשיך ולתת לה לתפקד כמונופול ושעליה לחלוק את זכויות הנחיתה הלאומיות.

רומנו מצידו חוזר וטוען בפני משרדי הממשלה המעורבים בפרשה כי בקשתה של ישראייר צריכה להידחות על הסף. מתן האפשרות לישראייר לטוס בקו ניו יורק הינה לטענתו הפרת הבטחה שניתנה לאל על ערב ההנפקה ביוני 2003. ההבטחה נכתבה בתשקיף בשני סעיפים, שעל פיהם מונופול אל על יבוטל רק בתנאים מסוימים. למה זה טוב לנו? התחרות בקו תביא ככל הנראה להפחתת מחירי כרטיסי הטיסה לניו יורק בעשרות דולרים, לעלייה ברמת השירות ולהגברת תנועת התיירות לישראל. רומנו חושב אחרת וטוען, כי אם יפתח הקו למפעיל ישראלי נוסף "תתפתח תחרות טורפנית וייגרמו הפסדים לשני המפעילים".

בימים הקרובים אמור שר התיירות, אברהם הירשזון, להכריע בנושא המוביל הנקוב לניו-יורק ואולי בעזרתו תגיע גם פרשייה זו לסופה.

בינתיים, התסבוכת של ישראייר הולכת ומחריפה. בימים האחרונים, רגע לפני סוף השנה הוצפה התקשורת בידיעות על רקע דחיית שידור תחקיר בתוכנית "עובדה" בנושא הקטסטרופה האפשרית של ישראייר - כמעט התנגשות של מטוס החברה במטוס מטען בניו יורק. התחקיר נדחה בעקבות מכתב ששלח בא כוחה של ישראייר, עו"ד רובי בכר, לזכיינית ערוץ 2 קשת המשדרת את תוכניתה של אילנה דיין.

כל הכותרות

בכר, המטפל גם בקבוצת אי.די.בי, שהיו"ר שלה נוחי דנקנר, בעל השליטה בישראייר, טען כי התוכנית כוללת מידע חד-צדדי ומגמתי שעלול לפגוע בחברה, ובשל כך לחשוף את קשת לתביעות. השידור, כאמור, נדחה אך הפרשייה העלתה שאלות רבות לגבי יושרה של התקשורת וכוחם של בעלי ההון.

המאבק הסוער המתנהל בין ראשי צמרת המגזר העסקי, נוחי דנקנר ואיזי בורוביץ, בעל השליטה באל על , מבטא יותר מכל מלחמות אגו של שני אילי הון המבקשים למחוק אחד את השני. אין ספק שלא טובת הצרכן הקטן עומדת לנגד עיניהם, אלא רק כסף, כסף וכסף ועוד כסף. מה יצא למשקיע במניות התעופה? מבחינת המשקיע היתה זאת שנה צוננת למדי. מניית אל על בכלל ירדה בסיכום שנתי כ-5.5%, מניית כנפיים איבדה 22% מערכה, ואפילו גרנית הכרמל - קבוצת האחזקות של האחים בורוביץ' לא נהנתה השנה ומניתה ירדה בכ-18.6%. הכותרות היו לצערם של המשקיעים במניות הללו - עסיסיות יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה