הממציא הישראלי פוחד מהצל של עצמו
"השאלה הראשונה בראשו של כל ממציא היא: האם חשבו על זה קודם?" אומר מרק זוטא - מהנדס ועורך פטנטים בכיר במשרד Patent4u. "לשם כך אני ממליץ בכל מקרה של רעיון לפטנט, לבצע חיפוש מוקדם ולוודא שהרעיון טרם הומצא והתפרסם. רבים בישראל מתחילים להשקיע במחקרי שוק, פיתוח טכני ובמערך ייצור מבלי לברר קודם אם הפטנט שבידם תפוס."
האם הפטנט מקורי? - חיפושים אחר פטנטים דומים נערכים במגוון רמות. חיפוש ראשוני עשוי לעלות כ-160 דולר - וניתן להיעזר לשם כך במשרד של עורך פטנטים. חיפושים מקיפים במאגרי מידע טכני, פטנטים ובקשות פטנט, כמו גם ניתוח פרטני של מידע על ידי עורך פטנטים - עלולים להיות יקרים יותר.
האם הפטנט כלכלי? – פיתוח פטנט מבוסס על הכרעה כלכלית הדומה לפתיחת עסק. יש להעריך כמה יעלה הייצור והשיווק של המוצר, בכמה ניתן למכור את המוצר הסופי או את הפטנט עצמו. פטנט הוא כלי לקידום עסקי, וכדאי לבקש פטנט רק אם צפוי רווח מההמצאה או הטכנולוגיה החדשה.
תיאור ההמצאה - על הממציא לשרטט ולהסביר איך ההמצאה בנויה ואיך היא עובדת בדיוק. רצוי לארגן תיק מסודר לנושא ולכתוב בו את תיאור ההמצאה וכל מידע רלוונטי לגביה. בשלב זה רצוי מאד להיעזר בייעוץ מעורך פטנטים מוסמך – אחרת ייתכן מאד והעבודה כולה תהיה לשווא.
מהם סיכויי היישום? – בכל המצאה או סטארט-אפ כדאי לחשוב על יישום מעשי של ההמצאה - מי יקנה את ההמצאה, מי יכול לייצר אותה ולשווק אותה, ובאילו ארצות כדאי להפיץ את המוצר.
שמירה בפני העתקה - יש לשמור את ההמצאה בסוד, ולפעול לפי ההנחיות של עורך הפטנטים. בתי הקברות מלאים בממציאים מתוסכלים שנגנבה מהם המצאתם רק בגלל שלא שמרו עליה באופן יעיל מספיק.
המרוץ כנגד הזמן - הזמן הוא מרכיב חשוב בעולם הפטנטים. יש לזכור כי העולם הטכנולוגי עוסק כולו באותם תחומים ייחודיים בהם דרושות המצאות. כמו כן, גופים מסחריים ומדינות מקדישים תקציבים נדיבים לריגול תעשייתי – כך שגדל הסיכוי כי יוגשו שתי המצאות דומות אל לשכות הפטנטים בפרקי זמן סמוכים. אם שני ממציאים מגישים בקשות לפטנט על אותה המצאה, מי שהגיש ראשון יזכה בפטנט בדרך כלל – ולכן כדאי להזדרז.
הקונפליקט התמידי - שיווק מול סודיות - "אם אני אשמור את הרעיון בסוד, איך אוכל לשווק אותו?" שואלים רבים מהממציאים. אך לעיתים ניתן לחשוף מידע שלא יסכן בצורה קיצונית את הסוד שמאחורי ההמצאה, אך יאפשר שיווק וחקר שוק שהם חיוניים לקידום הרעיון. לדוגמא, אם מדובר בפיתוח מנוע חדש, ניתן לתאר בפני מהנדסים וגופים כלכליים את הביצועים שלו, התכונות שלו והיכן ניתן להשתמש בו מבלי להסגיר את מרכיביו ומבנהו.
"לא המצאתי את הגלגל" - הרבה ממציאים מזלזלים בהמצאה שלהם וחושבים שהיות והיא מסתמכת על ידע קיים, לא ניתן יהיה להגן עליה. זוהי שטות, ופעמים רבות מפסידים הממציאים הללו הזדמנויות מצוינות להתעשר רק מפני שלא טרחו להגן על "הרעיון הפשוט" שלהם. "לא כל פטנט חייב להיות מסובך" אומר מרק זוטא "יש גם המצאות מאד פשוטות שהוצע עליהן פטנט. היתרון בהמצאות פשוטות הוא שיכול להיות להם יותר סיכוי להצליח – מפני שקל יותר להסביר אותן, להשקיע בהן ולבסוף גם לפתחן".
עידן זוטא ממשרד Patent4u מוסיף כי באופן כללי, עדיף לחשוף את הרעיון בשלב כמה שיותר מאוחר, ולפעול בהקדם האפשרי להגנתו באמצעות הגשת בקשה לפטנט. בכל מקרה, אין תשובה אחת לסוגיה הזו, וכמובן קיימים שיקולים עסקיים לכאן ולכאן. אתר המשרד - www.Patent4u.co.il.