פועלים מורידה המלצתה לדלק רכב ל"תשואת שוק"

לדברי האנליסט ירון פרידמן החברה ניצבת מול אתגרים בדמות תחרותיות גוברת בשוק הרכב, לצד איומים כגון שינוי שערי חליפין אשר ישפיעו על מעמדה מול המתחרות ושינויים רגולטורים
ענת שגב |

במבט לעתיד ניצבת דלק רכב למול אתגרים בדמות תחרותיות גוברת בשוק הרכב, לצד איומים אקסוגניים כגון שינוי שערי חליפין אשר ישפיעו על מעמדה מול המתחרות וכן שינויים רגולטורים, שיתמקדו בענף הליסינג. האנליסט ירון פרידמן, מיחידת המחקר של בנק הפועלים מוריד המלצתו לדלק רכב, יבואנית מאזדה ופורד, מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק" במחיר יעד של 32.5 שקל לעומת מחיר יעד קודם של 36.6 שקל.

שנת 2005 היתה שנה מאכזבת לדלק רכב, והדבר ניכר הן בבחינת מסירות כלי הרכב אותם היא מיבאת, והן בדוחות הכספיים של החברה. סיכום קצר של הדוחות מראה כי החברה רשמה הרעה כמעט בכל הסעיפים, כשההכנסות קטנו ב-5.2% למול השנה הקודמת ל-3.8 מיליארד שקל, והרווח התפעולי קטן ב-5.9% ל-378 מיליון שקל. עם זאת, שולי הרווח התפעולי שמרו על יציבות סביב 10%.

מנגד, מציין פרידמן, דלק רכב רשמה פיצוי על ההרעה התפעולית בזכות הכנסות מימוניות של 13.7 מיליון שקל, שנבעו בעיקר מעסקאות הגנה פיננסיות שנועדו לגדר את הסיכון המטבעי של החברה. החברה נהנתה משתי הכנסות חד פעמיות משמעותיות: 44.9 מיליון שקל כרווח ממכירת חלקה בשגריר לחברת פוניטר, וכן 5 מיליון שקל ממכירת חלקה בשותפות לפיד.

הכנסות אלו סייעו לדלק רכב להציג בכל זאת שיפור בשורה התחתונה, עם גידול של 18.1% ברווח הנקי לכ-308.6 מיליון שקל. אולם הדגש הוא על הפעילות התפעולית של החברה, וזו כאמור מציגה הרעה, זו הפעם הראשונה מזה מספר שנים, מציין פרידמן.

אומנם החברה המשיכה לשלוט בשוק במהלך השנה, אולם ניכר כי התחרות גוברת בעיקר מול שתי שחקניות – כלמוביל (יבואנית יונדאי, שמזנבת במאזדה בתחרות על ראש דירוג המותגים), ויוניון מוטור (יבואנית טויוטה), אומר פרידמן.

מבחינת דגמי "בלוקבאסטר", צפויה דלק רכב לחזור להשקות משמעותיות רק ב-2007, עם השקת מאזדה 2 (רכב סופר מיני שישתייך לקבוצה 1), וב-2008 תושק הפורד פיאסטה החדשה, שפונה גם כן לקבוצה זו. שני הדגמים הללו ינסו לתת מענה של דלק רכב ליונדאי גטס הפופולרית, שמחזיקה בנתח משמעותי בשוק הליסינג והשכירות.

כל הכותרות

פרידמן מעריך כי בשנה הקרובה דלק רכב תציג גידול מתון במכירות וברווח התפעולי (הרווח הנקי ישחק בשל העדר רווחי ההון שנרשמו בתקופה המקבילה) ותרשום שיעורי צמיחה מתונים יחסית לשנים עברו בשל השינויים שחווה שוק הרכב המקומי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה