אולמרט ושיטרית אישרו את השקעה של 26 מיליון שקל
ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, ושר התחבורה היוצא, מאיר שיטרית, אישרו היום את תוכנית הפיתוח המעודכנת של רכבת ישראל לשנים 2006-2011 על סך 25.9 מיליארד שקל. השניים מסרו, כי תקצוב ביצוע פרויקט הקמת המסילה הרביעית באיילון יקבע רק בשנת 2008
אולמרט ושיטרית אישרו היום את היקף תקציב הפיתוח של תחבורה מסילתית לשנים 2006-2011, על סך 25.9 מיליארד שקל, כפי שהוצגה על ידי הממונה על התקציבים, קובי הבר. זאת, לאחר גיבוש הבנות עם מנכ"ל משרד התחבורה והנהלת רכבת ישראל.
כזכור, התכנון המקורי עמד על 20 מיליארד שקל - 13.5 מיליארד מתקציב מדינה ו-6.5 מיליארד ממקורות גיוס הון של חברת הרכבת שהחזרם ימומן מתקציב המדינה.
התוספת בתקציב התכנון נובעת בעיקרה מחריגות מאומדני העלויות המקוריים, עדכון של מרכיבים בלתי צפויים מראש בתוך הפרויקטים ופרוייקטים חדשים ובכלל זה, תוספת לציוד נייד של 2.2 מיליארד שקל, 500 מיליון למימון הפרדות מפלסיות, 400 מיליון לתכנון המסילה הרביעית והקו המזרחי, 300 מיליון שקל הקמת מתחם תחזוקה לציוד נייד חשמלי, 300 מיליארד שקל לקידום זמינות קו הרכבת לאילת. ביצוע פרויקט קו עכו כרמיאל בהיקף של 1.5 מיליארד שקל יוקפא עד לסיכום פער המקורות.
הבר הסביר בישיבה, כי "לאחר בדיקה התברר, כי אפשרויות הגיוס העצמאיות העומדות בפני חברת הרכבת אינן כדאיות מאחר ומשמעותן, הלכה למעשה, הינו מחד גיוס על ידי המדינה ובערבות מדינה ובמימון מדינה ומאידך גיוס שהינו יקר באופן משמעותי".
כמו כן, הוא הוסיף הבר, כי "אי לכך הוחלט על העמדת תקציב מדינה במקום גיוס הון על ידי חברת הרכבת שממילא החזרו היה ממומן מתקציב המדינה". לוחות הזמנים לסיום הפרויקט נדחו מסוף שנת 2008 בתכנון המקורי לסוף של 2011.
על פי הבר, "המקורות למימון התוספות בתוכנית ולהחלפת גיוס ההון החיצוני בתקציב מדינה הינם הארכת משך הפרויקט כאמור גם לשנים 2009-2011 (8.9 מיליארד שקל) ומקורות שמתפנים מתוך קרן המע"מ שבהסכם המקורי נקבע כי שימושה יסוכם בהמשך (3.5 מיליארד שקל)."
לגבי המסילה הרביעית באיילון קבע אולמרט שהממשלה תתקצב את תכנון הפרויקט והוחלט, כי התקצוב יעשה רק לאחר שתהיה הסכמה על מועד הביצוע הנדרש ועל עלות הפרויקט. כן, סוכם כי במהלך שנת הכספים 2007, בתום שלב התכנון הסטטוטורי, תבחן הממשלה את הנושא לאור תוצאות התכנון, קצב ההתקדמות של תוכנית פיתוח רשת הרכבות והעלות המעודכנת ותחליט על תקצוב בהתאם, כך שבתום התכנון, סוף 2007 תחילת 2008 ואילך, תוכל הממשלה, במידת הצורך, לתקצב את הביצוע בהתאם למועד הנדרש לסיום הפרויקט וסדרי עדיפויותיה.
אולמרט הבהיר בסיכום דבריו, כי ההסכם עם הרכבת יהיה על פי התוכנית שאושרה לעיל וכל סוגיית ביצוע המסילה הרביעית יידון בממשלה בתום התכנון ולא יהווה חלק מההסכם של הממשלה עם הרכבת.