הזווית של אזולאי: והפעם כלל תעשיות

עידן אזולאי מאפסילון בטור שבועי במבט אישי על נושא נבחר בשוק ההון שלנו. הפעם: באיזה תוכן יתמלא הצפי של השוק מענף הנדל"ן, מהו "המשאב" הבולט של כלל תעשיות בתחום ואיך היא תהנה מכל העניין?

בקשו את המלצתו של כל יועץ השקעות או סתם מישהו שמבין בהשקעות (ובארץ כידוע יש המון כאלו), להשקעה כדאית בארץ, ויש סיכוי סביר שאלו יאמרו לכם שהנדל"ן בארץ "חם" ולכן ראוי להקצות חלק מכובד מתיק ההשקעות שלכם לאפיק זה.

מי שעשה זאת בתחילת השנה באמצעות רכישה של מדד מניות הנדל"ן בארץ, רשם לעצמו תשואה נאה ביותר של כ-47%, למרות שבחינה של רכיב מדד הנדל"ן המקומי מראה, כי חלק ניכר מפעילותן של מרבית החברות "הכבדות" הוא דווקא בחו"ל ולא בארץ. אבל בינינו, למי זה איכפת, העיקר שהמדד עולה, לא?!!!

הרעב של המשקיעים המקומיים למניות נדל"ן ו/או מניות הקשורות בענף התשתיות מבוסס על מספר גורמים. הסיבה הראשונה להתאוששות הנדל"ן מוכרת וידועה, והיא העובדה שהמיתון החריף שפקד את המשק בתחילת המאה גרם לרוכשים להימנע מלקנות ואת הקבלנים מלבנות. כך, כאשר הגיעה עת ההתאוששות, התברר שהפסקת הבנייה למגורים יצרה מחסור.

על הפיגור הרב של ישראל בתחום התשתיות הציבוריות לעומת העולם המערבי, כבר נכתבו מילים רבות.

לזכותה של הממשלה הקודמת יאמר, כי היא השכילה להבין שכל דחייה בשדרוג מערכות התשתיות בישראל רק תחמיר את הבעיה בעתיד, ולכן הוחל בהקצאת מקורות גדולים ביחס לשנים עברו לטיפול בתשתיות - בעיקר סלילת כבישים ופיתוח מערכות הרכבות בישראל. אם נתרגם את המשפט האחרון למספרים, נגלה מספרים גדולים מאוד.

האוצר הקצה סכום חסר תקדים של 19 מיליארד שקל לסלילה ופיתוח של כבישים בחמש השנים הקרובות וסכום של כ-20 מיליארד שקל מוקצה לפיתוח הרכבת עד לשנת 2011.

במידה וזו אכן המגמה המסתמנת בענפי התשתיות והבניה, אין צורך להרחיק עד למניות היתר או למניותיהן של חברות נדל"ן מקומיות שפועלות בחו"ל. בין מניות המעו"ף ניתן למצוא את 'כלל תעשיות' שמחזיקה ב-75% מחברת משאב, או בשמה המוכר יותר, 'נשר', המהווה את האחזקה המהותית ביותר של כלל תעשיות.

נשר, עקב היותה מונופול בשוק המלט, מהווה למעשה את ה"ברז" שמספק את חומר הגלם החשוב ביותר לתעשיית הבנייה ולענף התשתיות.

נשר נהנית כיום מעלייה משמעותית בביקושים ובמחירי המלט העולמיים. עם זאת, בסקר שנערך לאחרונה על ידי מגזין שמסקר את ענף המלט בעולם התברר, כי מחירי המלט בארץ הם מן הנמוכים בעולם - 59 דולר לטון, שהוא מחיר הנמוך באופן משמעותי ממחיר המלט ברוב מדינות העולם.

כל הכותרות

בנוסף, יש לזכור, כי מחירי המלט בארץ עדיין נמוכים ב-10% מהמחיר המקסימלי הנקוב במחירון המפוקח של משרד התמ"ת, כך שהחברה לא תיתקל בקשיים רגולטוריים במידה ותעלה את מחירי המלט בעתיד.

כמו - כן, נשר נהנית גם מירידה משמעותית שחלה בהיקף יבוא המלט. בשנים 2000-2001 עמד שיעור היבוא המתחרה על כ-30%, כאשר היום עומד שיעורו על מתחת ל-10%.

הכנסותיה של משאב עמדו בשנת 2005 על 1.77 מיליארד שקל והרווח הנקי הסתכם ב-205 מיליון שקל. בהנחה שהכנסותיה של נשר יצמחו בשיעור של כ-15% ב-2006 ויעמדו על 2.03 מיליארד שקל ושיעורי הרווח הנקי ישמרו על רמה של 15%, יש לצפות כי נשר תרוויח השנה כ-300 מיליון שקל, עלייה של כ-50% לעומת השנה שעברה.

לכלל תעשיות אחזקות סחירות נוספות ששוויין עומד כיום על כ-2.5 מיליארד שקל, אחזקות בחברות ביוטכנולגיה, שם ביצעה החברה אקזיט נאה מול טבע שמבטא שווי אחזקות של כ-350 מיליון שקל ואחזקות נוספות בתחום הטכנולוגיה שמוערכות בכ-1.8 מילייארדים שקל.

לאור זאת, ניתן להניח, כי מחירה הנוכחי של כלל תעשיות בשוק מאפשר כניסה נאה ב"דלת האחורית" לענפי התשתיות והבנייה לאלו שמאמינים שהמגמה החיובית שהחלה בענפים אלה, לפני כמה חודשים תימשך גם בטווח הארוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה