מסגרת האשראי החדשה: 10 דרכים להגן על עסק קטן
מאחר והוחלט בממשלה, כי הרפורמה הבנקאית החדשה תיכנס לתוקפה החל מיום ראשון הקרוב, זה הזמן לעסקים קטנים ובינוניים להתכונן כראוי על מנת למנוע חריגות בחשבונם. אנו מביאים מספר טיפים אשר יוכלו לסייע לבעלי העסקים לבצע את הגבייה עבור שירותם בצורה היעילה ביותר:
1. היום יותר מתמיד ניתן לבדוק ביתר קלות את הלקוחות הפוטנציאליים. כל שעליך לעשות זה להיכנס לאתר בנק ישראל ולבדוק האם הלקוח הפוטנציאלי מוגבל בחשבון הבנק שלו ואם הצ'קים שלו חוזרים.
2. במעמד סגירת העסקה ישנם מספר פרטים מהותיים שחובה לבצעם בכדי למנוע אי הבנות ו/או תקלות עתידיות. כאשר סוגרים עסקה, יש לציין את תנאי התשלום, וחשוב שיהיה ברור לשני הצדדים כי המדיניות ברורה ומוסכמת. ברגע שיש מדיניות לעסק הוא הופך להיות מסודר יותר וברור יותר ללקוח.
3. יש לפתוח תיק גבייה, ממש כרטיס לקוח, ובו פרטים של הלקוח והמדיניות שסוכמה בעת סגירת העסקה.
4. רצוי לקבל ביטחונות קרי ערבות אישית, תשלום מראש, שיק דחוי או כרטיס אשראי לביטחון לפני אספקת השירות/ טובין.
5. הזמן הרצוי להתקשר ללקוח ולבצע היכרות ראשונית הינו ארבעה ימים מיום הוצאת חשבונית המס ע"מ לתת לחשבונית להיקלט במערכת. צעד זה מראה על רצינות החברה בגביית החובות. באותה שיחת היכרות יש להבהיר את סכום החשבונית ואת מועד התשלום. בנוסף, יש להודיע כי תתקיים עוד שיחת טלפון לקראת מועד התשלום בכדי לוודא שהתשלום בדרך.
6. חשוב לדעת, כי הסוד בגבייה הוא התמדה ועקביות. בכדי לנהל את תחום הגבייה חשוב להיות מסודר, אחראי ומסור לעבודה. יחד עם זאת לא לשכוח להיות אסרטיבי, רצוי לנהל רישום לאחר כל שיחה, בציון התאריך ותוכן השיחה. לאחר מספר ימים יש לדבר עם החייב שוב ולהשתמש בתוכן השיחה הקודמת, דבר אשר יעזור לך להתמודד עם הצד השני ביתר קלות.
7. יש צורך להיות תמיד עם האצבע על הדופק, כאשר רואים כי הלקוח מספר "סיפורים בעלמא" יש להפעיל סנקציות כגון: הפסקת שירות, לקיחת טובין וכדומה.
8. רצוי שיהיה עו"ד צמוד לעסק אשר תהיה אפשרות ליצור עימו קשר ברגע שהלקוח נעלם ולא מעוניין לשלם. עו"ד יוכל לפעול בהקדם לפני שלא יישאר מה לעקל ואיך לקבל את הכסף.
9. ההערכות לעתיד חשובה לא פחות ולכן יש לבנות תזרים מזומנים ועל פיו לשלם לספקים שלך. חשוב לא להתחייב על בסיס של חייבים לך. ולא להיכנס להתחייבויות באם אין לך כיסוי נוסף. כי כאשר לא ישלמו לך לא תוכל לשלם גם כן.
10. את העבודה המייגעת של הגבייה נהוג להעביר למזכירה אשר נמצאת בקשר שוטף עם הלקוחות, דבר אשר יכול לפגוע ביחסים בין החברה ללקוחותיה. על מנת לא לפגוע בקשר עם הלקוח רצוי להעסיק אדם אשר כל תפקידו יהיה מוקדש לגבייה ובכך למנוע פגיעה זו.
*הטיפים לגבייה נכונה ניתנו באדיבות איריס אש מנכ"ל לביאה: שירותי גבייה.