מלחמת ה-Pod

אפל מאיימת לתבוע חברות שמשתשמות במונח Pod במוצריהן, אבל חלק מן המומחים המשפטיים בתחום סבורים שהמאבק האגרסיבי לא ישתלם לחברה בטווח רחוק

חברה נוספת מדווחת שקיבלה מכתב מאפל, ובו נאמר שהשימוש במילה Pod הוא בגדר פגיעה בסימן המסחרי של אפל. אנשי חברת Podvertiser מסרו בסוף השבוע האחרון שאפל דרשה מהם להפסיק להשתמש בסימן המסחרי Pod. עורכי הדין של החברה בודקים כעת אם יש בפרסום של פודקאסטים משום חדירה לטריטוריה של אפל, ועורכי דין אחרים מתקשים להחליט מי ינצח בבית המשפט, דוד או גוליית.

הלן מינסקר, עורכת דין ממשרד באנר ו-וויטקוף, אומרת שאך טבעי שאפל תבקש להגן על השקעתה, אך יתכן שהעובדה שהמונח Pod נפוץ בשפה האנגלית אינה משחקת לטובתה. להערכתה בית המשפט יבקש לבדוק את הייחודיות והעוצמה של המונח, וכן אם הנתבע מנסה לחקות את מוצרי אפל. "אינני משוכנעת שאפל תזכה בתביעה", אומרת מינסקר, "אבל אין ספק שמדובר במקרה מעניין".

אלון לוי, עורך דין שמתמחה בקניין רוחני ממשרד הופקינס וקרלי בקליפורניה, סבור שבעלים של סימנים מסחריים פופולריים "חייבים לבצע אכיפה בשוק על מנת למנוע פגיעה בסימן המסחרי". לטענת לוי, אם אפל לא תתבע חברות אחרות שמשתמשות במונח Pod, היא עלולה להיחשב כמי שהסכימה לכאורה לשימוש שהן עושות במונח. "השאלה אם שימוש מסוים במונח Pod הוא בגדר פגיעה בסימן המסחרי של אפל מורכבת יותר", אומר לוי. "בסופו של דבר, יש לבחון אם השימוש שעושה חברה אחרת במונח עלול לגרום להטעיה של צרכנים. אם חברה אחרת תציע נגני מוזיקה בעלי ממשק קל לשימוש בשם P-Pod סביר להניח שהדבר ייחשב לניסיון להטעות צרכנים, אך אם בחוברת קומיקס תופיע דמות בשם P-Pod הדבר לא ייחשב לפגיעה בסימן המסחרי של אפל".

נייט איי. גרהארט, עורך דין שמתמחה בקניין רוחני ושותף במשרד קובלנץ, פאץ', דאפי ובס מסן פרנסיסקו, מדגיש שאפל רכשה את הסימן המסחרי כדי להשתמש בו בנגנים ניידים, אך הגישה בקשה להשתמש בו גם בתחומים אחרים. "החוק מאפשר לאפל למנוע מגופים אחרים להשתמש בסימנים מסחריים זהים או דומים ביחס למוצרים ושירותים דומים או קשורים", אומר גרהארט. "אולם, כשמדובר במוצרים אחרים, התשובה אינה מובנת מאליה".

לדברי גרהארט, היצרנית של נגני TightPod, שנתבעה על ידי אפל, יכולה לטעון שמדובר בשם שונה שאינו מוגן על ידי הסימן המסחרי של אפל. למרות שהשם מכיל את המונח Pod, הרי שהאות i היא שמזהה את נגני iPod כמוצר של אפל, היצרנית של מחשבי iMac ותוכנת iTunes. היצרנית של נגני TightPod יכולה לטעון שהמונח Tight חשוב ומשמעותי, ומבדיל את מוצריה מאלו של אפל. מצד שני, מינסקר מזכירה שאפל מציעה מוצרים נוספים שבהם משולב המונח Pod, דוגמת StorePods.

עורך הדין סטיבן קירשנסקי סבור שהקרבות שמנהלת אפל הם חלק ממערכה נרחבת של יחסי ציבור. "מדובר בתחום אפור, שלא ברור אם בטווח הארוך יועיל לאפל או יזיק לה".

כל הכותרות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה