פרשת הסוללות של סוני הולכת ומסתבכת

גם פוג'יטסו הצטרפה לקריאה להחזרת סוללות מחשבים ניידים מתוצרת סוני, ואילו טושיבה ודל הכריזו על הרחבת התוכנית להחלפת הסוללות
צבי קצבורג |

נראה כי פרשת הסוללות של סוני רחוקה מסיום: בסוף השבוע, קצת פחות מיממה לאחר שלנובו ויבמ הכריזו על החלפתן של כחצי מליון סוללות מתוצרת סוני, הצטרפה גם יצרנית המחשבים פוג'יטסו עם קריאה ללקוחותיה להחליף את הסוללות במחשביהם. מדובר במספר דגמי מחשבים ניידים הנמכרים ביפן בלבד, ובמספר דגמים הנמכרים ברחבי העולם, כולם שייכים לסדרת LifeBook, כשפירוט מלא ניתן למצוא באתר האינטרנט של פוג'יטסו. פוג'יטסו החליטה למעשה לנצל את ההודעה המיוחדת שפרסמה סוני אודות כוונתה לבצע תוכנית החלפה גלובלית לסוללות ליתיום-יון מדגמים מסוימים. כזכור, אותן סוללות נוטות להתחממות יתר, עד כדי גרימת שריפה, כמו בתקרית שהתרחשה בשבוע שעבר עם מחשב מבית לנובו, אירוע שגרר את החברה להודעה על ביצוע החלפה גורפת.

במקביל לכך הודיעה דל, שכבר הכריזה באוגוסט על החלפת 4.1 מליון סוללות סוני שסופקו עם מחשביה הניידים, על הרחבת הקריאה להחלפה בעוד 100,000 יחידות. טושיבה הצטרפה לחגיגה, כשהכריזה על גם היא על הרחבת הקריאה הקודמת שלה להחלפה. בעקבות הודעה זו, עלה מספר הסוללות שתחליף טושיבה ל-830,000.

במקרה של טושיבה, ההכרזה הקודמת, שאירעה לפני פחות משבועיים וכללה כ-340,000 יחידות, לא הייתה קשורה להתחממות יתר (מדובר בסוללות מתוצרת סוני שלא סיפקו את זמן העבודה המצופה מהן), אבל דובר החברה מסר שלמרות שהחברה אינה חושבת שיש בעיות בטיחות במחשביה בגלל השימוש בסוללות, היא שיחררה קריאה לאחזור כדי לשכך את דאגות לקוחותיה. אותו דובר ציין גם שהחברה, ככל הנראה, לא תהיה זו שתשלם את החשבון עבור קריאת האחזור.

ביחד עם הסוללות במחשבי טושיבה, נאלצת סוני להתייחס להחלפות של למעלה מ-7 מליון סוללות למחשבים ניידים מאז אוגוסט 2006 (כשבמהלך אוגוסט, כזכור, גם אפל הכריזה על קריאה לאיסוף של 1.8 מליון סוללות). אין ספק שמדובר בשרשרת אירועים מביכה ביותר עבור החברה, ועדיין לא ברור מה מה תהיה ההשפעה הפיננסית של אותם אירועים על החברה. אנליסטים מעריכים שהחלפת הסוללות בגין קריאות האחזור של דל ושל אפל מאוגוסט עלו לסוני למעלה מ-200 מליון דולרים, כך שההערכה היא שסדרת הקריאות הנוכחית העלתה את הרף לכ-300 מליון דולרים.

עם זאת יש לציין שלא כמו במקרה של לנובו בו היה דיווח על מחשב שעלה ממנו עשן בגלל סוללה תקולה, במקרה של פוג'יסטו וטושיבה מדובר במהלך שכוונתו להרגיע למעשה את הלקוחות, תוך ניצול העובדה שסוני בעצם מוכנה לממן את התהליך. סוני כאמור שיחררה הודעה בסוף השבוע שבכוונתה לנהל שיחות עם יצרנים נוספים, בעיקר יצרני OEM, כדי לבדוק מה יבוצע בהמשך. השאלה היחידה שנותרה היא, האם עוד חברות ישחררו בקרוב הודעה דומה?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה