על המשקל: גורי המשווקת את קולון הורשעה בהטעייה

ביהמ"ש העניש בקנס ומאסר על תנאי את החברה ומנהל השיווק לאחר שהפחיתה משקל של אבקת הכביסה מבלי לשנות את אריזתו
סיגל ברנע |

תחילה לסיפור המעשה: גורי היא החברה עוסקת ביבוא ושיווק מוצרים כמו אבקות כביסה. עודד גורי שימש בעבר מנהל השיווק של החברה. נגד הנאשמים בסיפורנו, החברה ומנהלה הנ"ל, הוגש כתב אישום המייחס להם עבירות על חוק הגנת הצרכן בניהן, איסור הטעיה באריזת מוצר.

על פי הנטען בכתב האישום, עד לפני חודש מרץ 2003, ייבאו ושיווקו הנאשמים אבקת כביסה בשם מסחרי "קולון", במשקל ק"ג וחצי. סמוך לתחילת חודש מרץ 2003, שיווקו הנאשמים, אותה אבקת כביסה, באריזה זהה לחלוטין, למעט הבדל מסוים אחד והוא במשקל המוצר שירד לק"ג ורבע. ההבדל בין האריזות הזהות, כאמור, הוא בכך שבצד אריזת הקילו ורבע צוין באותיות קטנות – "1.250 ק"ג", במקום בו באריזה הקודמת צוין "1.500 ק"ג". גודל האותיות בהן נרשם משקל האבקה, הוא 4 מ"מ. בנוסף, בשיווק האבקה בכמות פחותה ובאריזה כמעט זהה, הוזילו בתחילה את מחיר המוצר לקמעונאי.

התביעה טענה, כי יש בשיווק אבקת הכביסה בנסיבות, שמחד גיסא משקלה פחת, ומאידך גיסא, צורת האריזה לא שונתה, דבר העלול להטעות את הצרכן.

מבדיקות של משרד המסחר והתעשייה עולה כי אבקות כביסה בשתי האריזות, זו של קילו וחצי וזו של קילו ורבע, היו מונחים ללא הפרדה ביניהן, כשהאריזות מונחות על גבי המדפים האחת בצד האחרת. האבקות נמכרו במחיר שונה, אך מבחינה חיצונית זהות היו האבקות, ומספר הברקוד של האבקות השונות זהה היה. במקום אחר נמצאו שני המוצרים זה לצד זה במחיר זהה. משמע, שני מוצרים שונים במשקלם אלא שאריזתם זהה ואף מספר הברקוד זהה, נמכרו במחיר זהה.

בית המשפט קבע, כי הצרכנים שקנו את אבקת הכביסה בעבר, הכירו מן הסתם תכונותיה, סגולותיה לרבות משקלה ומחירה. אצל אותם צרכנים, נוצרה ללא ספק "תפיסה חזותית" של האבקה. משום כך, בבואם לקנות האבקה הולכת ידם אחר עינם. המשקל המופחת שיש באריזה, הוא הפרעה של התפיסה החזותית המורכבת מתודעת הקונה, באשר לצורת המוצר שאותו רגיל היה לקנות, או שהיה בדעתו לקנות עד לאותו רגע.

כמו כן, קבע בית המשפט כי במקרה זה נוספה נסיבה שיש בה כדי להחמיר ההטעיה. צרכן סביר ניגש למקום בו מונח המוצר, מזהה המוצר הנדרש, וממילא מברר מחירו, שעל פי החוק חייב שיהיה בצמוד לו. במקרה שלפנינו, אין חולק כי בשלב ראשון הוזל מחיר שתי האבקות עם שיווק האבקה במשקל קילו ורבע. מתוך כך עולה, כי ככל שהאריזה לא השתנתה כלל, אלא רק משקלה, עובדה הנסתרת מעינו של הצרכן, עולה לנגד עיני הצרכן הסביר עובדה חשובה ביותר והיא המחיר המוזל. בקלטו כי מחיר האבקה המוכרת לו הוזל, יהיה בנסיבות אלה כדי להמריצו לקנות המוצר, לפי שיחשוב לתומו כי יזכה לנצל ההוזלה במחיר. ברור כי המחיר כלל לא הוזל. החומרה שבדבר במקרה דנן, היא שלמעשה, בתקופה קצרה, חלה העלאה הדרגתית במחיר האבקה פחותת המשקל, ובפועל בסופו של דבר תוך זמן קצר אותה הוזלה, כביכול, נעלמה.

אשר על כן, נקבע כי במקרה דנן, בהפצת אריזה זהה של אבקת כביסה, במשקל שונה, הוא מעשה העלול להטעות הצרכנים.

עוד נקבע, כי הוכח כי לבד מההטעיה על פי החוק, קיימת אינדיקציה לתכנית רחבה יותר שהמניע שלה הוא רכישת נתח שוק גדול יותר בעת הוזלה לכאורה של המחיר, לעבר עשיית רווחים גדולה, בדרך של עלייה "זוחלת " של מחירים לאורך זמן. אין ספק שהצרכן, בסופו של תהליך דהיינו בחלוף שנה, שלא לומר שנתיים שילם מחיר גבוה בעד האבקה, מבלי שאיש יכריז ויגלה העובדות הרלבנטיות.

כל הכותרות

בית המשפט הרשיע את הנאשמים באיסור הטעייה באריזת מוצר וכן באיסור הטעיית צרכן במעשה או במחדל בעניין מהותי בנסיבות מחמירות.

על החברה הוטל קנס בסך 300,000 ש"ח ועל מנהלה, מר עודד גורי, הוטל קנס בסך 50,000 ש"ח, 5 חודשי מאסר על תנאי על העבירה של איסור הטעיה באריזת מוצר ו7 חושי מאסר על תנאי על עבירה שעניינה איסור הטעיית צרכן במעשה או במחדל בעניין מהותי בעסקה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה