העתיד של YouTube

יזהר גביש |

אם תיכנסו בשעות הקרובות ל-YouTube, סביר להניח שתגלו בעמוד הראשי של האתר הפניה לסרטון ווידאו בכיכובם של צ'אד הארלי וסטיב צ'אן, מייסדי האתר. בסרטון הקצר תוכלו לראות את הארלי וצ'אן מצולמים בחובבנות, מנסים לשווא להסתיר את התרגשותם לנוכח סגירת העסקה עם גוגל, מודים לגולשים שהביאו אותם עד הלום, ולקראת סוף הסרטון פשוט מתפוצצים מצחוק. אפשר להבין אותם - בכל זאת, לא בכל יום שני ילדים בני עשרים ומשהו סוגרים עסקה של למעלה ממיליארד וחצי דולרים עם גוגל.

אם תרצו, הסרטון הקצר של הארלי וצ'אן מכיל את נוסחת ההצלחה של YouTube – חופש תכנים כמעט מוחלט. ספק אם צמד מנכ"לים של סטארט-אפ מצליח מתחום החומרה או התוכנה היו משחררים סרטון שבו הם מגמגמים מול המצלמה. אבל ההצלחה של YouTube נבנתה בין היתר על החומרים הללו בדיוק: כל גולש יכול להעלות איזה חומרים שהוא רוצה, ללא התחשבות ברגשות הציבור או בזכויות יוצרים, בין אם מדובר בפרק מסדרת טלוויזיה, קליפ של להקה, יומן וידאו אישי או סרט שצילמת בחופשה האחרונה בפאריז. ב-YouTube הכל הלך.

וכאן מתחילים להתעורר סימני השאלה הראשונים על כדאיות העסקה מבחינתה של גוגל. מייסדי YouTube לקחו הימור: הם נתנו לגולשים שלהם חופש כמעט מוחלט, בתמורה לעליה מתמדת של תנועת הגולשים באתר. האסטרטגיה הזו הובילה את YouTube למצב בו נצפים באתר מיליוני קטעי וידאו ביום. את הסטטיסטיקות האלה המירו מייסדי YouTube בהרבה דולרים.

אבל, חלק גדול מהכניסות הללו נוצרו בזכות הפרה בוטה של זכויות יוצרים. מאסה גדולה של גולשים מגיעה כל יום ל-YouTube כדי לצפות בתכנים שמועלים לרשת באופן בלתי חוקי. גם היום תוכלו למצוא באתר פרקים שלמים של תוכניות טלוויזיה ששודרו אמש בארה"ב. הטקטיקה הזו של YouTube הובילה לתביעות משפטיות מכיוונן של ענקיות התקשורת נגדה, והתביעות הללו הן עכשיו כאב הראש של גוגל. היא תצטרך להחליט מה עושים הלאה: הולכים לבית משפט, או מתחילים לצנזר את התכנים שעולים ל-YouTube.

לא קשה לנחש מה תהיה הטקטיקה שבא גוגל תבחר – מספיק מבט אחד בגוגל ווידאו, שירות הווידאו של גוגל שניסה להתחרות ללא הצלחה ב-YouTube. לגוגל לא תהיה ברירה, והיא תאלץ לפקח בצורה רצינית על תכני הגולשים. התוצאה תהיה הפחתה במספר הכניסות היומי, על אחת כמה וכמה כשאתרים מתחרים ישמחו לאסוף אליהם את אותם גולשים שרוצים לצפות בפרק החדש של סאות'פארק. כשמסתכלים על עסקת גוגל-YouTube מהזווית הזו, מבינים עד כמה גדול ההשג של הארלי וצ'אן - סביר להניח שהתביעות המשפטיות היו פוגעות ב-YouTube בצורה רצינית כבר במהלך החודשים הקרובים.

אז מה יישאר מ-YouTube, לאחר שתעבור לידיה של גוגל? יומני ווידאו של טינאייג'רים, סרטונים של במאים מתחילים ושאר קטעי ווידאו מתוצרת פרטית. האם זה יספיק כדי להצדיק את המחיר האסטרונומי ששילמה גוגל? לא בטוח. הרבה תלוי בהמשך הפיתוח של YouTube ובאינטגרציה שלה עם מנוע החיפוש של גוגל: תגידו מה שתגידו על הארלי וצ'אן, מבחינת ממשק ופיצ'רים, הם תמיד היו שני צעדים לפני המתחרים שלהם. ולמרות זאת, מותר להמר ש-YouTube הגיעה לשיא כוחה - מכאן, אפשר רק לרדת. לטובת גוגל, נשאר רק לקוות שהירידה הזו תהיה מתונה.

כל הכותרות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה