מלם תבצע פרויקט מיחשוב ענק בחברת התחבורה דן
קבוצת מלם תבצע פרויקט מיחשוב ענק בחברת התחבורה דן, שיכלול אפיון, התקנה ותחזוקה של מערכות כרטוס ממוחשבות ומערכות מחשב רכב. הפרויקט יכלול, בין היתר, גם מערכת מלאה לשימוש בכרטיס חכם בתקן קליפסו, שתאפשר לנוסעים באמצעי התחבורה הציבורית - אוטובוסים ורכבות - לשלם באמצעות כרטיס אלקטרוני אחד על כל הנסיעות. היקפו הכספי של הפרויקט, שיכלול את כל צי האוטובוסים של דן הכולל יותר מ-1,000 אוטובוסים, הוא 60 מיליון שקלים. הביצוע החל בימים האחרונים ועבודות הפיתוח וההתקנה מתוכננות להסתיים עד סוף 2007. כמו כן כוללת העסקה 13 שנות תחזוקה.
"מדובר למעשה, בשלב ראשון, במעין קופה רושמת היי-טקית", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן. "בכל אוטובוס יותקן מחשב שישדר מידע למערכות ה-Back Office שלנו באמצעות רשת סלולרית. בנוסף למידע הכספי, ישדר המחשב נתונים כמו מיקום האוטובוס בזמן אמת, מהירות הנסיעה, לחץ שמן במנוע, חום המנוע, התראות על בעיות מכניות וטכניות ועוד. במקביל, בתוך האוטובוס, ישדר המחשב לנוסעים את המרחק מהתחנה הבאה ואף יכריז את שמה לפני ההגעה אליה. מחוץ לאוטובוס, יכריז המחשב לציבור הנוסעים באיזה קו מדובר ולאיזה כיוון הוא נוסע".
"המערכת עובדת בצורה די מתוחכמת", אומר פסט. "הטרנסאקציות הכספיות עוברות באמצעות הרשת הסלולרית ל-Back Office והסכום נרשם במקביל גם בכרטיס החכם של הנהג, אותו מחזיק כל נהג. בסיום הנסיעה ניגש הנהג למשרד, שם 'מנקים' לו את הכרטיס והמחשב משווה בין הסכומים, לוודא שאין סתירות".
לדברי פסט, תטמיע דן בשלב ראשון רק את מחשב הרכב ומכונת הכרטוס ובהמשך, בהתאם להחלטות משרד התחבורה וחוזים עתידיים שייחתמו עם שאר מפעילי התחבורה הציבורית, יותקנו גם קוראי הכרטיס החכם. "את הטכנולוגיה קנינו", הוא מסביר. "ברגע שמדינת ישראל תגבש החלטה סופית לגבי הכרטיסים החכמים, נחבר את הממשקים הפיסיים בתהליך שיארך ימים בודדים בלבד".
פיילוט היתכנות ראשון של פרויקט הענק צפוי כבר בעוד חודשיים – בסוף דצמבר. במקביל, אומר פסט, תבחן דן את האפשרות לערוך ניסוי גם בנושא הכרטיס החכם באמצעות ציבור נוסעים מוגדר, דוגמת תלמידי בית ספר. הכרטיס בו תשתמש דן הוא כרטיס חכם ללא מגע (Contact Less Smart Card), שגודלו זהה פחות או יותר לזה של כרטיס אשראי סטנדרטי. על הכרטיס החכם מודבק כרטיס SIM הדומה לזה המצוי בטלפונים סלולריים, עליו ניתן לשמור מידע בטכנולוגיית קידוד מיוחדת שפיתחה מלם. עם הכנסת הכרטיס החכם לשימוש בישראל, יוכל הנוסע להניח את הכרטיס האישי שלו אל מול קורא הכרטיסים המיוחד שיותקן בכל אוטובוס ויחובר למחשב הכרטוס, וכך למעשה ייגבה ממנו מחיר הנסיעה המדויק.
נושא מיחשוב התחבורה הציבורית אינו זר למלם. כזכור, לפני כשנתיים זכתה החברה במכרז שערכה מפעילת התחבורה הציבורית קווים, לכרטוס חכם משולב בהיקף של חמישה מיליון שקלים. הציוד בו השתמשה מלם אז היה של חברת אסקום הצרפתית. לפני כשנה, באוקטובר 2005, החלו להניע את הפרויקט הנוכחי בדן, שפרסמה אז את דרישותיה. 20 חברות רכשו את פרטי הפרויקט ובסופו של דבר הוגשו הצעות משלוש חברות: שימקוטק, יבמ ומלם. הצעתה של יבמ נפסלה בסופו של דבר, משום שהוגשה באיחור.
לדברי יוסי אזולאי, סמנכ"ל ומנהל חטיבת התשתיות במלם, החברה הקצתה לצורך הפרויקט עובדים בכל מקצועות המיחשוב, לרבות מתכנתי מערכות, טכנאי חומרה, מהנדסי תקשורת ועוד. "אנו מבצעים את כל הפרויקט הזה מאפס, בהתבסס על טכנולוגיה של חברת ERG האוסטרלית, שמספקת את החומרה והתוכנה למערכת הכרטוס, וטכנולוגיה של חברת ISR האמריקאית, שמספקת את החומרה והתוכנה למחשב הרכב. רוב העבודה המקומית שלנו מתבטאת בהגירה של המערכות הללו: התאמה לתקן קליפסו והתאמת תוכנת ה-Back Office לדרישות הספציפיות של חברת דן".
אזולאי מסביר, כי מבחינה פיסית יותקנו בכל אוטובוס מחשבי הרכב והכרטוס, שימוקמו בחזית - מול הנהג, שיוכל לצפות בהוראות שמגיעות ממחשב הרכב, לרבות תחנות ותעריפים, על פי הקו שבו הוא עובד וכיוון הנסיעה של האוטובוס.
לוי הלוי, מנכ"ל מלם, מסר כי "הבחירה במלם תאפשר לדן, כחברת תחבורה מתקדמת, להעניק לנוסעיה את מיטב השירות בהתבסס על הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים בעולם". הלוי הוסיף, כי מטעם מלם הובילו את הפרוייקט מנהל חטיבת תשתיות ואינטגרציה יוסי סביר; מנהל הלקוח, דרור יהושע; מנהלת הפרוייקט, לאה סולומוביץ; וארכיטקט הפתרון והמענה - יוסי אזולאי.