העליון: בעקבות המלצות וע' אור יבוטל קידומו של סאו
תנ"צ סאו שימש כאחד ממפקדי המשטרה הפעילים ביותר במהלך אירועי אוקטובר 2000 בהם ארעו התנגשויות קשות בין כוחות הבטחון הישראליים לבין אזרחים יהודים וערבים, בהם נהרגו ונפצעו אזרחים ישראליים. לחקר התרחשויות אלה הוקמה ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט בית המשפט העליון ת' אור, אשר הציגה את מסקנותיה לממשלה לאחר חקירה מקפת של מהלך האירועים. מסקנות הוועדה מתייחסות הן להיבטים מערכתיים כלליים הקשורים באירועים, והן להיבטים אישיים הנוגעים לאחריותם האישית של נושאי תפקידים שונים שלקחו חלק במהלך ההתרחשויות. בין נושאי תפקידים אלה גם תנ"צ סאו.
על פי ממצאי הוועדה, תנ"צ סאו ניהל בצומת אום-אל-פאחם עימות ממושך במשך שעות מול אזרחים שהשתתפו במהומות, וזאת בלא הצדק ובניגוד למדיניות המחוז לסגור צירים בהם יתרחשו מהומות; במקרה אחר, סאו פעל בניגוד להנחיות פיקוד המחוז אשר אסר על כניסה לישובים ערביים בעת הפגנות, בכך ששלח שוטרים לאום-אל-פאחם כדי לתפוס את בנין "הבית האדום". במהלך העימות נורו מצד כוחות המשטרה כמויות גדולות של כדורים מצופים גומי, ואף אש חיה. כתוצאה מכך, נהרגו שני אזרחים ונפצעו רבים. עוד ייחסה הוועדה לסאו אחריות להפעלה בלתי מוצדקת של ירי צלפים באש חיה כלפי מיידי אבנים בצומת אום-אל-פאחם. עצם הירי נמצא כלא מוצדק, וגרם לפגיעת גוף למספר בני אדם.
הוועדה סיכמה את עניינו של סאו באומרה: "בהתחשב בכל האמור לעיל, אנו ממליצים כי הוא לא יקודם בדרגתו או בתפקידו הנוכחיים לתקופה של ארבע שנים מיום מתן דין וחשבון זה".
במהלך עבודתה של ועדת אור ובטרם מתן האזהרות, מונה סאו לתפקיד מפקד משמר הגבול בירושלים. לאחר פרסום דו"ח הוועדה, סיים סאו את תפקידו זה ומונה לתפקיד ראש מטה משמר הגבול וכן לתפקיד ראש מטה תיאום ההתנתקות. בסוף מאי 2006, נתמנה סאו לתפקיד מזכיר לבטחון פנים במטה השר לבטחון פנים, אבי דיכטר.
העותרים הינם ועד משפחות הרוגי אוקטובר 2000, ועדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל. בעתירתם, טענו העותרים כי מינויו של סאו לתפקיד במטה השר לביטחון פנים עומד בסתירה בולטת להמלצות ועדת אור. לטענתם, יש במעשה המינוי משום פגיעה עמוקה באימון הציבור ברשויות אכיפת החוק, ובכללן במשטרה ובדרג המיניסטריאלי הבכיר במשרד לביטחון פנים.
בדעת הרוב מפי כב' הש' א' פרוקצ'יה, נקבע כי האחריות המיוחסת לתנ"צ סאו היא כבדה, אף שלגבי חלק מהאירועים היא אינה אחריות אישית. מדובר בהתרחשויות בהם נקפדו חיי אדם, ונמצא כי כוחות המשטרה תחת פיקודו של סאו נקטו באמצעים בלתי מידתיים לקדם את פני הסכנה. נסיבות אלה מצביעות על תכלית של החמרה מתבקשת בפרשנות ההמלצה האישית בעניינו של סאו בדבר פסילתו לקידום במהלך ארבע השנים, הנוטה לעבר הקפאת התפקיד בפני כל הסבה אפשרית.
עוד נקבע כי ועדת חקירה שמצאה פסול מערכתי בעצם איושם של תפקידי מטה במשרד לבטחון פנים בידי קציני משטרה בעלי תחזית קידום במערך המשטרתי, בודאי לא צפתה אפשרות כי במהלך תקופת ההקפאה, תנ"צ סאו יועבר לשמש בתפקיד כזה, ולא הניחה כי העברה כזו תתיישב עם המלצתה. מינוי כזה מנוגד לרוחה ולתכליתה של ההמלצה האישית הנוגעת לסאו הן בהקשרה האישי והן בהקשרה המערכתי. לפיכך נקבע כי דין מינויו של תנ"צ סאו למזכיר מטה השר לבטחון פנים להיפסל, אפוא.
כב' הש' אליקים רובינשטיין קבע בדעת מיעוט, כי קשה לקבוע אם התפקיד אליו מונה סאו מהווה קידום או שהינו מקביל לתפקידו הקודם. לכן, בנסיבות של הגבוליות בשאלה אם המדובר בקידום בתפקיד אם לאו, נכון היה שלא למנות את תנ"צ סאו לתפקידו הנוכחי. אולם בדיעבד, ההחלטה אינה מגיעה במישור המשפטי, לרמת אי סבירות קיצונית, המצדיקה ביטול המינוי.