אחוז בעלי התארים האקדמיים בישראל - מהגבוהים בעולם

הנתון גבוה מממוצע ארצות OECD וזהה לזה של ארה"ב. ונורווגיה היא המדינה היחידה שבה אחוז האקדמאים גבוה יותר (30%)
דנה פרידלנדר |

לאחרונה הופק ע"י הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי OECD,נתון ה-"Education at a Glance" כנהוג מדי שנה. בפרסום זה מוצגים נתוני המדינות החברות בארגון וכן נתונים על מדינות נוספות, ביניהן ישראל. הנתונים כוללים אינדיקטורים רבים על מערכת החינוך ונוגעים למשאבים כספיים ואנושיים המושקעים בחינוך, נגישות והשתתפות בחינוך, תפוקות של מערכת החינוך וסביבות למידה וארגון בתי ספר.

שיעור הלומדים בקרב האוכלוסייה הצעירה בישראל נמוך מהשיעור הממוצע בארצות OECD. בקבוצת הגיל 15-19 שיעור הלומדים בישראל הוא 68.9% לעומת 82.8% בארצות OECD, ובקבוצת בני 20-24 שיעור הלומדים בישראל הוא 28.6% לעומת 40.7% בארצות OECD. פער זה נובע מדחיית הלימודים בישראל לגילים גבוהים יותר בשל השירות הצבאי. בניתוח על פי גיל בודד ניתן לראות שבכל אחד מהגילים 15, 16, 17 שיעורי הלמידה בישראל גבוהים מהממוצע בארצות OECD, ונופלים ממנו רק בגילי 18-20, שבהם מתקיים השירות הצבאי.

ממוצע התלמידים בכיתה בישראל (26.5 בחינוך היסודי ו-31.5 בחטיבות הביניים) גבוה מהממוצע בארצות OECD (21.4 ו-24.1 בהתאמה). הן בחינוך היסודי והן בחטיבת הביניים, ממוצע התלמידים בכיתה בישראל גבוה יותר מממוצע זה בכל אחת מארצות OECD מלבד קוריאה ויפן.

ההוצאה הממשלתית לחינוך (כולל ההוצאה ברשויות המקומיות), למעט מלגות לסטודנטים, הגיעה בישראל בשנת 2003 ל- 7.0% מהתמ"ג, לעומת 4.9% בממוצע מדינות ה- OECD. חלקה של ההוצאה הממשלתית בכלל ההוצאה לחינוך בישראל הסתכם בשנת 2003 ב- 80.2%. במדינות הנבחרות חלקה של ההוצאה הממשלתית בהוצאה לאומית לחינוך נע בין 72.3% (ארצות הברית) לבין 94.5% ((אוסטריה). בהשוואה לשנת 1995 היחס לא השתנה גם בישראל וגם במדינות החברות ב-OECD.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה