יחסי ציבור באינטרנט - הפורום כבמה שיווקית
יחסי ציבור באינטרנט נחשבים כתחום חדשני בעולם, כאשר בארץ כמעט ואינו מטופל באופן גורף. בתגובה לראיון עם מוטי שרף שהתפרסם ב-Bizpotral, בו דיבר שרף על הצורך בגופים מקצועיים שידעו לייצר אג'נדה מקצועית באינטרנט, נראה, כי כיום חסרים גופי יחסי ציבור שיפלחו קהלים בפלטפורמות שונות באינטרנט, יטמיעו אסטרטגיה וקריאטיב ויתייחסו לאתר החברה כאל עוגן תקשורתי בכלל ויחצ"ני בפרט.
נדבך חשוב נוסף הוא פיתרון בעיית המדידה בתחום יחסי הציבור: סוף סוף ניתן למדוד את האפקטיביות ואת הפוטנציאל של שירותי יחסי ציבור בעזרת כלים טכנולוגיים משוכללים.
כיצד צריך לנצל תחום יחסי הציבור את מדיום האינטרנט כדי לייצר תקשורת טובה יותר לקהלים הנכונים?
היתרון היחסי הגדול של המדיום הוא קידום תוכן בצורה אנליטית ומחושבת. ביחידת ה-Online PR ישנה אפשרות לקדם ידיעות שעלו באתרי התוכן המובילים, באמצעות כלים המשמשים לביצוע תהליכי אופטימיזציה. באמצעות ניסוח מושכל של מילות מפתח בכתבה וקישורים מדויקים מתוך הכתבה לאתרים רלוונטיים, האלגוריתם המתוחכם של מנועי חיפוש חשובים כדוגמת גוגל, מזהה את הידיעה שנכתבה באתרי התוכן המובילים. לאחר תקופה משוערת של חודש-חודשיים, הידיעה תתמקם בעמודים הראשונים של תוצאות מנועי החיפוש, בחיפוש ספציפי אחר אותה מילת מפתח.
גופים המתעסקים בשירותי תקשורת שיווקית באינטרנט יידרשו להבין שצריכה להיות סינרגיה בין הפלטפורמות השונות. צריך למקד את הקשר בין הידיעה העיתונאית שתתפרסם באתר התוכן או בפורטל גדול, לבין אתר הלקוח. ההפניה מהידיעה לתוך אתר היעד יכולה היום להימדד באמצעות תוכנות סטטיסטיות שונות, כגון גוגל אנליטיקס, וובטרנדז או קליק-טראקס.
מומלץ, בנוסף, ליצור חיבור מפרה ואותנטי בין פורומים מצליחים, קהילות תוכן מפולחות, בלוגרים מובילים ואתרי נישה בעלי מוניטין בחסות הלקוח, המפנים לאתר החברה או מצרפים הפניה לידיעות הקיימות.
הפורומים כבמה שיווקית
הפורומים ברשת, מעצם נגישותם, הפכו יעד פילוח מושלם של קהלים ספציפיים. כזירה חשובה בתחום יחסי ציבור ברשת, היום חשוב יותר מתמיד להכיר לעומק את עולם התוכן הרלוונטי, את הז'רגון הייחודי של כל קהילה, את כללי האתיקה ואת המגבלות המוסריות של חברי הקהילה.
כך ניתן לפעול בצורה מקצועית, מנחה ורגישה, בלי ליצור חיכוכים מיותרים עם חברי קהילה דומיננטיים. מומחיות זו מתבטאת בפעולות של ניהול פורום, השתתפות אקטיבית, הובלה ותמיכה אמיתית בלקוחות פוטנציאליים.
טוקבקים כ"באזז" שיווקי
תגובות הגולשים שדוברו ברעש גדול בזמן האחרון הם הסמן החדש ל"באזז" השיווקי. רצף תגובות קונקרטיות, מנוסחות ברמה גבוהה, המתחברות לערכים האסטרטגיים של הלקוח מהוות דוגמא כיצד מסרים לא טובים ללקוח מאוזנים במידה וחוזרים לפרופורציה המתאימה
ניטור המידע באינטרנט
ניטור מסודר של מידע מרמת הכתבה ועד הטוקבק הנידח ביותר ניתנים היום לאיסוף ומאפשרים בקרה מסודרת וניתוח עדכני על משבר שקורה בזמן אמת. הלקוח לצורך העניין מקבל את התראת המידע שנסרקה ברחבי האינטרנט דקות ספורות לאחר מכן. צריכת וסיכום המידע באופן קבוע מאפשר פיקוח צמוד והתמודדות עכשווית מול משברים מכל סוג.
למרות שדשנו בכלים שונים בזירות שונות באינטרנט, יש עוד אמצעים בהם ניתן וכדאי להשתמש ביצירת מענה תקשורתי הולם. ניוזלטר או מגזין אלקטרוני מקצועי הם אמצעים טובים להגיע לקהל ממוקד כל עוד התוכן שבהם הוא עיתונאי, אינפורמטיבי ומקצועי. שיתוף תמונות וסרטונים מטעם הלקוח באחד מאתרי השיתוף הפופולאריים היא דרך טובה חדשה ואיכותית להתקשר עם קהלים חדשים. חיבור התכנים באופן מקורי, יצירתי ומקושר בין העוגנים יחדיו עם כלי מדידה סטטיסטיים יוצרים מענה מקצועי ואיכותי בזמן אמת.
* הכותב הוא מנהל תחום ONLINE PR בחברת השיווק הדיגיטלי TBWA/DIGITAL.