אלי רונן ימתין 5 חודשים למינוי לדירקטוריון מקורות
אלי רונן מילא תפקידים בכירים שונים במשרד התשתיות הלאומיות ובמשרד התחבורה. הוא הגיש בקשה לבית המשפט המחוזי בירושלים לקיצור תקופת הצינון הקבועה בחוק שירות הציבור, כדי שהוא יתפקד החל מיום 16.9.06 כיו"ר דירקטוריון של מקורות, על פי הצעת שר התשתיות הלאומיות.
נציבות שירות המדינה תמכה בבקשה. הנציבות אמנם הכירה בכך שתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי הינו התפקיד הבכיר ביותר בשירות המדינה. יחד עם זאת, להסכמתה מספר טעמים: המינוי הוצע לרונן על ידי שר התשתיות הלאומיות בהסכמת שר האוצר, שהינם השרים המוסמכים על פי חוק החברות הממשלתיות לאשר את המינוי שבו מדובר. בכך לגישתה, יש כדי להפחית את החשש, ולו למראית עין, של פגיעה בטוהר המידות.
עמותת אומ"ץ – אזרחים למען מינהל תקין – התנגדה לבקשה בשל החשש לפגיעה בטוהר המידות ולפגיעה במראית העין, המביא לפגיעה באמון הציבור.
בית המשפט קבע כי כי ישנם שיקולים אשר אינם מניחים ביטול תקופת הצינון לחלוטין. רונן שימש בתפקיד מנכ"ל משרד ממשלתי, תפקיד הנמצא במדרג הגבוה ביותר בהיררכיית התפקידים בשירות הציבורי. ככל שהמשרה רמה יותר גלומות בה עוצמות השפעה בחזית נרחבת וכגודל המשרה כך גודל הציפיות וכך מידת הדקדקנות בה יש לבחון את העניין ומראיתו.
כמו כן, מעורבות המבקש בשינוי המבני של חברת מקורות נגעה באופן ישיר לסמכויות התפקיד אליו הוא מבקש להתמנות, ועל כן היא מחזקת את חשש הפגיעה באמון הציבור.
משמעות היעתרות לבקשתו של רונן להתיר לו להתמנות מייד לאחר הפרישה כיו"ר דירקטוריון חברת מקורות, היא למעשה אישור מעבר מיידי מעבודה בשירות הציבורי, בה הייתה למבקש יכולת להשפיע בענייניה של חברה זו, לעבודה בה, ובוודאי שיש בכך כדי להטריד את הציבור, ככל שמדובר בטוהר המידות. מעבר כזה אינו עולה בקנה אחד עם מטרות החוק והוראותיו.
באשר למשך תקופת הצינון, במכלול השיקולים שפורטו לעיל, לרבות הצינון הפנימי והעובדה כי המינוי העתידי הוא לחברה ממשלתית, נראה כי ניתן להעמיד את תקופת הצינון על חמישה חודשים מיום פרישתו של אלי רונן מכהונת מנכ"ל.