לא מבינים את הרשת
אתרים חדשים ברשת מוקמים על בסיס יומי, והאפשרויות העומדות בפני ארגון המקים אתר הן רבות ומגוונות. החל מאתר קטן שמטרתו תדמית בלבד, ועד אתר גדול המשמש פלטפורמה למסחר נרחב במוצרים ושירותים. עבור כל אפשרות טכנולוגית ועיצובית להקמת אתר, עומדות בתור עשרות חברות טכנולוגיה שישמחו להגשים את חזון האתר של הארגון.
במציאות זו של מגוון רחב של אפשרויות, מתקיים מצב בו מקבלי ההחלטות בארגונים לא נולדו לתוך עולם האינטרנט, והתוצאה היא טעויות בעת קבלת החלטות בתחום הנובעות מחוסר היכרות עמוקה עם תחום האינטרנט, ובעיקר עם הטכנולוגיה שמניעה אותו.
מקור הבעיה נובע מהסיבה הפשוטה שכל משתמש עסקי עושה שימוש נרחב ויומיומי באינטרנט, ולכן נוצרת תחושה של היכרות עם המדיה הזאת, עם יכולותיה ועם הטכנולוגיה שמאחוריה. תחושת היכרות זו, מביאה לקבלת החלטות עסקיות על פעילות בתחום האינטרנט הנובעות מתפישות מוטעות שאינן עומדות בקנה אחד עם המודלים המתפתחים באינטרנט.
דוגמא נפוצה לקבלת החלטות שגויה היא השקעה באתר מעוצב בטכנולוגיית פלאש בלבד. טכנולוגיית פלאש פותחה על מנת להציג על גבי האינטרנט סרטונים ואנימציה. עם הזמן אימצו מעצבים רבים את הפלאש על מנת לייצר אתרים מרהיבים וייחודיים מבחינה עיצובית. הבעיה עם אתרים שעוצבו בטכנולוגיה זו היא שאינם נתמכים כראוי במנועי החיפוש (כמו גוגל), המתבססים בעיקר על טקסט לצורך קיטלוג אתרים ברשת.
כך, נוצר מצב שאתר מעוצב לעילא, שהושקעו בו אלפי דולרים ושעות עבודה רבות של מעצבים, יישאר מיותם מגולשים, מאחר ובמנוע החיפוש הוא נותר הרחק מאחורי אתרים מעוצבים פחות, אך מותאמים יותר למנוע החיפוש. הסוד באינטרנט, הוא להביא אליך את הגולשים, אחרת האתר חסר ערך.
דוגמא נוספת לפער הקיים בין ההבנה של הרשת ככלי עזר לבין ההבנה שלה ככלי עסקי, הוא בחירת התכנים באתר החברה. בחברות רבות מתייחסים לאתר כתעודת זהות בלבד, אך אתר של חברה יכול לשמש הרבה מעבר לכך. ניתן לשלב בו תמיכה ללקוחות, תמיכה לספקים, אפילו כלי עבודה פנים ארגוני.
האתר יכול לשמש פלטפורמה לניהול מועדון לקוחות, או אף ליצירת מוצר או שירות חדש כדוגמת שירות "נעליים בעיצוב אישי" המתאפשר באתר של חברת הנעליים קונברס. פעמים רבות באמצעות חשיבה על האתר ככלי אסטרטגי, תוך הכרת האפשרויות העומדות בפני בעל העסק, ניתן לייצר ערך מוסף גבוה - בהשקעה שאינה גבוהה, ולמשוך קהל מבקרים שיחזור לבקר באתר שוב ושוב.
עד לפני כשנה, יכל כל עסק לפעול באינטרנט ולקוות כי הוא הראשון בענף וכי המתחרים שלו אינם פועלים בעולם הווירטואלי. כיום, אין עסק שלא פונה ברמה כלשהי לאינטרנט, והמלחמה ברשת מחריפה. על מנת לפעול באינטרנט ולצאת עם היד על עליונה יש צורך בהפעלת מערך של אמצעים, חלקם טקטיים וחלקם פשוט טכנולוגיים. על כל ארגון, להחזיק איש אינטרנט אובייקטיבי, מתוך הארגון ומחוצה לו שידע להתוות דרך נכונה בעולם דינמי זה.
זו בדיוק העת עבור ארגונים לטעת זרעים עמוק באדמת הרשת על מנת שבעתיד הלא רחוק לארגון יהיו שורשים יציבים, שיהוו בסיס לכל פעילות מקוונת רחבה.
* הכותב הינו מנכ"ל "דרונט - בניית אתרים" אשר הקימה למעלה מ-1,000 אתרים בישראל.