YouTube - הדבר הטוב ביותר שקרה לטלויזיה ולגוגל?

לפני פחות מחודשיים "חכמים" סביב העולם צפו כי גוגל והמחלקה החדשה שלה לשיתוף וידאו - YouTube, יקרסו תחת תביעות משפטיות על הפרת זכויות יוצרים. אבל תראו מה קורה במקום זה
אריאל אטיאס |

מאז שחברת GOOGLE (סימול: GOOG), ענקית החיפוש העולמית באינטרנט, שילמה 1.65 מיליארד דולר עבור YouTube, ענקית שיתוף הוידאו באינטרנט, המון "חכמים", ממארק קובאן ועד לכריס טיילור, חיכו שהחברה "תטבע" תחת תביעות הענק של חברות המדיה. אחרי הכל האתר הפופולרי לשיתוף קיבצי וידאו מוצף בקליפים שגולשים העלו בהתעלמות מוחלטת מזכויות היוצרים של המפיקים.

לחברות התוכן הגדולות בעולם כמו, טיים וורנר, דיסני וניוז קרופ, הייתה עד לאחרונה סיבה לחשוב שעלויות התפעול המרקיעות שחקים של YouTube, יביאו לקריסה של האתר החדש הרבה לפני שכל שופט יוכל. ואז פתאום הגיעה Google, אולי הכיס העמוק ביותר בעמק הסיליקון, ואז חברות המדיה קיבלו ביטחון שעוד מעט יוכלו לתבוע.

"זה יכול להיות מכוער", סקפטים ניחשו. שמועות היו ש-Google הקימה קרן בשווי 500 מיליון דולר להגנה על YouTubeמפני תביעות. אומרי דבר בשוק לדוגמת מנכ"ל טיים וורנר, דיק פארסונס, נשמעו מתנשמים ומתנשפים. בתחילת חודש נובמבר Google חשפה שהיא כבר נתבעה בנושא ועולם המדיה השתוקק.

אבל דבר מצחיק קרה בדרך לבית המשפט - לא קרה כלום. YouTube לא רק עצרה את האיומים לפני המשפט, אלא גם הראתה שהיא יכולה להיות יתרון המייצר רווח למדיה הישנה.

הראיה לכך הייתה הקמת ערוץ ניסיוני ש-YouTube העלתה לאוויר באמצע אוקטובר עבור רשת הטלוויזיה CBS. ערוץ אשר אמור להוות בהמשך מודל לשותפיות עם חברות מדיה נוספות. התקשורת התעלמה מפרסום הידיעה בזמנו. סביר להניח מכיוון ש-Google רכשה את YouTube באותו היום.

אז בוא נחזור קצת אחורה עכשיו ונחקור את העיסקה. כחלק מהעיסקה, CBS הסכימה להציע קליפים להורדה בחינם. בתמורה לכך קיבלה אפשרות לבדוק את החומרים המועלים ל-YouTube, בחיפוש אחר פגיעות בזכויות יוצרים. לאחר ש-CBS מוצאת חומרים שכאלה, היא יכולה לבחור באחת משתי אופציות, או להוריד את החומרים הפוגעים בזכויות יוצרים מהאתר, או להנות מהרווחים ש-YouTube מרוויחה מהפרסומות המופיעות בהם.

התוצאות? עד ערב חג ההודיה העלתה CBS לאויר למעלה מ-300 קליפים, אשר תפסו את תשומת הלב של 30 מיליון גולשים. למעלה מ-35,000 צרכנים נרשמו לשירות הערוץ החדש של CBS ב-YouTube. יותר מזה. התוכניות ש-CBS דחפה דרך הערוץ הפכו להיות להיטים גדולים יותר בטלויזיה הרגילה.

לדוגמא, מופע הלילה של דיויד לטרמן, הוסיף 200,000 צופים מיד אחרי שעלה ל-YouTube, כמו כן אחוז הצופים במופע של קרייג פרגסון, עלה ב-7% בקצת יותר מחודש לאחר מכן.

בהתחשב בזה שהחודש בו נערך הניסוי היה נובמבר, חודש בו אחוזי הרייטינג קובעים כמה הרשת גובה על מודעות פירסום המפורסמות דרכה עד חודש מאי, YouTube העניקה ל-CBS מתנת חג מוקדמת. CBS, סיימה את חודש נובמבר כרשת הכי נצפת בחתך כללי ובמקום שני בחתך דמוגרפי, של גילאי 18 עד 49.

Omid Kordestani, ראש מחלקת הפיתוח העיסקי ב-Google, דיבר השבוע בלונדון בוועדת משקיעים, ואישר כי "שיחות מתנהלות עם כל שחקני המפתח בחברות המדיה" לגבי פיתוח ויצירת הכנסות מ-YouTube. הוא גם רמז שחברות המדיה הגדולות יקבלו את הנתח הארי מהכנסות הפירסומות.

יתרון נוסף אשר YouTube יכולה ליצור עבור חברות המדיה הוא, שבמקום לבזבז מיליונים על יצירת תוכניות בידור ולנטוש אותם באמצע העונה, אפשר לייצור תוכנית בת 3 דקות, לעלות אותה ל-YouTube ולראות איך זה יקלט אצל הצופים. כמו כן לגבי איזה שחקן ישחק בסידרה, פשוט יעלו לאויר את קלטת המבחן שלו וניתן לצופים בבית לבחור.

לסיכום, הקרב בין Google לענקיות הטלויזיה, שאנחנו "החכמים" ציפינו לו, יכול להפוף לסיפור אהבה. ולמרות שזה לא בהכרח ייצור רייטינג יותר גדול בטווח הקצר, זה בטוח ייצר יותר בידור איכותי לצופי הטלויזיה בעתיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה