דן יוצאת למיקור חוץ מלא של ה-IT

חתמה עם מלם על הסכם ענק בהיקף 60 מיליון שקלים. מכרז הענק, כולל מתן שירותי תחזוקה, תפעול ושדרוג מערכות ה-IT של חברת האוטובוסים לתקופה של 10 שנים.
אור יעקב |

חברת האוטובוסים דן הודיעה היום (א'), כי חתמה על הסכם עם חברת מלם, מקבוצת מלם-תים, לאספקת שירותי מיקור חוץ מלאים לכל מערך המיחשוב שלה. במסגרת העסקה, שהיקפה הכספי נאמד בכ-60 מיליון שקלים לתקופה של עשר שנים, תהיה אחראית מלם על תחזוקה, תפעול ושדרוג מערכות החומרה, התוכנה והתשתיות של דן. משתתפות נוספות במכרז מיקור החוץ היו נס טכנולוגיות, מטריקס, EDS ויבמ, שבחרה לפרוש בשלבים המוקדמים. כיום מעסיקה דן יותר מ-20 אנשי IT בתחומים שונים, ומהחברה נמסר כי עובדים שיחפצו בכך, יוכלו להפוך לעובדי מלם. בתוך כך, הודיעו שתי החברות על הקמת חברה חדשה בבעלות משותפת ושווה, אשר תתמחה באספקת פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה, בהתבסס על הניסיון של שתיהן בתחום.

מערך ה-IT שעובר לידיה של מלם משרת כ-400 משתמשים ב-400 תחנות קצה וכולל ERP של One1, מערך שרתים המבוסס בעיקר על שרתי HP, בסיס נתונים אורקל, מערכות אחסון של נטוורק אפליינס ואפליקציות שונות שפותחו באופן עצמאי עבור צרכיה המיוחדים של דן. "יש לנו הרבה מאוד מערכות שפותחו בבית, ולמעשה אפשר לומר שרוב האפליקציות פותחו פה", מסביר מיכה פסט, מנמ"ר דן, בראיון ל-DailyMaily. "אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא מערכת בשם 'קומפוט', שמשמשת לניהול פס הייצור והשינוע שלנו. המערכת מכסה את כל נושא פס הייצור – החל מתכנון התנועה דרך מנהלי העבודה ועד לעמדת הסדרן האחרונה שלנו. בנוסף, אנו עובדים בימים אלה על מערכת עתידית לניהול ושליטה בצי רכב. המדובר במערכת שכבר נמצאת בקנה ותעלה לאוויר בחודשים הקרובים, כך לפחות אנו מקווים".

"בהיבט פריסת מערכות ה-IT, אנו בהחלט מתכוונים לשים דגש על כל נושא התנועה", מוסיף פסט. "לשם כך נשדרג את הקיים ונבנה סוג של ERP מוקטן בנושא התנועה. מערכת נוספת שמשמשת אותנו היא מערכת משאבי אנוש. היא לא ממש מקבילה ל-CRM, שכן אין דרישה בארגון כרגע למערכת CRM, אך היא בהחלט עושה את העבודה. יכול מאוד להיות שבהמשך נלך ל-CRM, אבל זה בוודאי לא יקרה ב-2007".

זה לא המפגש הראשון בין מלם ודן. כזכור, לפני חודש וחצי זכתה מלם במכרז ענק בהיקף 57 מיליון שקלים להטמעת מערכת כרטוס ממוחשבת ומערכת מחשב רכב בצי האוטובוסים של דן. לדברי פסט, אין קשר בין שני הפרוייקטים, ומלם זכתה במכרז משום שההצעה שלה היתה המתאימה ביותר לצרכיה של דן. "לא אכחיש שנוצרה סיטואציה מאוד נוחה עבורי בכך שמלם קיבלה את מיקור החוץ, אבל זה לא היה גורם בהחלטה שלנו", הוא אומר. "למרות זאת, נפתרה לי בעיה משמעותית, והיא בעיית האינטגרציה בפרויקט הכרטוס. מהיום לא תהיה לי בעיה יותר, כי מלם אחראית גם על הטמעת מערכת הכרטוס וגם על מערך ה-IT, כך שכל נושא האינטגרציה הוא עליהם. עכשיו לא אצטרך לרוץ בין ספק לספק כדי לחבר בין כל המערכות – זה יהיה התפקיד של מלם. מדובר, אגב, בתפקיד לא קל, שכן מערכות הכרטוס העתידיות תחצנה את כל הארגון – גם מבחינת מערכות המיחשוב וגם מבחינת המשתמשים. בכלל, ברגע שיסתיים הפרויקט, מספר המשתמשים שלי יקפוץ ל-1,400, כי כל נהג יהיה למעשה משתמש וכל אוטובוס יהפוך לתחנת קצה, על כל המשתמע מכך".

"אחד הנושאים החשובים ביותר עבורנו ביציאה למיקור חוץ היה ההקמה של המיזם המשותף עם החברה שתספק לנו את השירותים", מדגיש פסט. "ברגע שההחלטה הזו נפלה, החברות האמריקניות, דוגמת EDS ויבמ, ירדו מהפרק פחות או יותר. מצד אחד זה חבל, כי אנחנו מאוד מעריכים אותן וחושבים שהן חברות מעולות ומצד שני, לא יכלנו להתפשר על זה".

מיכאל נגר, יו"ר דן ורפאל שמואלי, מנכ"ל החברה, ציינו כי "הבחירה במלם נעשתה לאור הניסיון החיובי בעבודתנו המשותפת ולאור המקצועיות והמובילות שלה בתחום פתרונות מחשוב לשוק התחבורה. בחירתנו הנוספת במלם, תוך פרק זמן קצר ביותר, מהווה הוכחה לכך שאנו רואים במלם מעבר לספק שירות, שותף אמיתי ואסטרטגי".

אופיר קרני, מנהל הכספים של דן, מסר כי העסקה מהווה נדבך נוסף באסטרטגיה של החברה לפיתוח עסקים בתחומים בעלי פוטנציאל התרחבות, ואשר לחברה יתרון יחסי בהם, "שוק פתרונות המיחשוב לענף התחבורה בארץ ובעולם הוא אחד מהם".

לוי הלוי, מנכ"ל מלם, אמר: " אנו מעריכים כי בשנת 2007 צפויים בשוק התחבורה הישראלי מכרזים בהיקפים של 200-300 מיליון שקלים - מכרזים בהם תהיה מלם שחקנית ראשית. עסקאות וזכיות אלו הן המשך ישיר לאסטרטגיה הברורה של מלם, אשר כבר היום מהווה את אחד הגורמים המובילים בשוק באספקת פתרונות מיקור חוץ, ומובילה בתחום פתרונות מיחשוב לשוק התחבורה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה