מיקרוסופט תבעה – ואמיר גנס יחדל סופית מלשלוח דואר זבל

הסכם פשרה שהושג שלשום (ג'), הביא לסיומה של תביעה שהגישה מיקרוסופט נגד גנס, הידוע כמפיץ דואר זבל. על פי ההסכם, גנס יחדול מלשלוח דואר זבל באמצעות כל ספקיות האינטרנט
יוסי הטוני |

הושג הסכם פשרה בתביעה שהוגשה על ידי מטה מיקרוסופט העולמית, מיקרוסופט ישראל ו-MSN ישראל נגד אמיר גנס. בית משפט המחוזי בתל אביב אישר שלשום (ג') הסכם פשרה, אשר הביא לסיומה תביעה שתבעה מיקרוסופט את גנס, הידוע כמפיץ דואר זבל, ואשר התהדר בכך בתקשורת. בעקבות ההסכם, נאסר על גנס לשלוח יותר דואר זבל. הצעת הפשרה התקבלה על ידי שני הצדדים.

בסוף 2004, זיהו כלי הניטור של שירות הדואר המקוון הוטמייל, כי כמויות גדולות של דואר זבל נשלחות על ידי גנס וחברת ניו אפרואץ' - שבבעלותו. עו"ד אייל שגיא, ממשרד עורכי הדין רון גזית-רוטנברג, שייצג את מיקרוסופט, הגיש תביעה בשם ענקית התוכנה, בטענה כי נעשה שימוש בשירות הדואר המקוון, בניגוד לתנאי השימוש. בנוסף נטען, כי גנס שלח הודעות ספאם, שנראו כאילו הגיעו משרתי הוטמייל, וזאת – על מנת שההודעות לא תיחסמנה. התביעה הוגשה בפברואר 2005, ועמדה על 2.5 מיליון שקלים.

עו"ד שגיא השתמש בסעיף החוק של "עוולה נזיקית", כיוון שבמועד הגשת התביעה - וגם עדיין כיום - אין סעיף בחוק נגד משלוח דואר זבל. בתביעה נטען בין השאר, כי חלק מההודעות שנשלחו, השתמשו בכתובת דואר אלקטרוני של "כאילו" כתובת הוטמייל, למרות שבפועל לא השתמש בכתובת הוטמייל, כי אם בכתובות פיקטיביות. לאחר ששגיא שלח מכתב התראה שלא נענה, הוגשה התביעה. החלו הליכים מקדמיים, ובעקבות התביעה, הצדדים נשאלו האם הם מוכנים ללכת לגישור, אשר זה לא הצליח.

תוקף להסכם הפשרה כיוון שהדיון הגיע לשלבים מתקדמים, ומיקרוסופט ראתה שהכנסת ומשרד התקשורת מתקדמים בחקיקת חוק נגד משלוח דואר זבל, ומנגד - גנס הביע נכונות, בהבדל מבעבר, להפסיק לשלוח דואר זבל, הסכימו הצדדים על הסכם הפשרה. בהסכם הפשרה נקבע כי גנס וחברתו "יימנעו מלשלוח הודעות דואר אלקטרוני פרסומי לנמענים, יימנעו מלהעביר לכל אדם, בארץ או בחו"ל – אמצעים כלשהם – לרבות תוכנות, רשימות כתובות ומאגרי מידע – להפצת דוא"ל פרסומי לנמענים... יימנעו מלהפר את הזכויות של הוטמייל, ויימנעו מלשלוח הודעות דוא"ל פרסומי באמצעות שרתי דואר שבעליהם לא הסכים לכך...".

בהסכם הפשרה נקבע, כי אם גנס יפר את פרטי ההסכם – הוא ישלם קנס בסך 100,000 שקלים על כל משלוח דואר זבל. בנוסף, נאלץ גנס להתחייב להודעה הבאה שתפורסם על פי שיקול דעתם של מיקרוסופט: "חברת א.ג ניו אפרוץ' ומר אמיר גנס, מביעים בזאת את התנצלותם הכנה בפני התובעות ובפני מי ממנויי שירותי הדואר האלקטרוני שלהן, אם נגרם להם נזק ו/או בשל אי הנוחות שנגרמו עקב משלוח הודעות ספאם על ידם ומתחייבים בזאת לחדול מכל פעילות שכזו בעתיד. כמו כן, החברה וגנס מתנצלים בזאת בפני מיקרוסופט ישראל, מיקרוסופט קורפוריישן ו-MSN ישראל, בגין כל פגיעה שייתכן שנגרמה להן כתוצאה מדבריהם בעבר בנושא הספאם והתביעה הנדונה וחוזרים בהם מדבריהם מכל וכל".

"מה שהיה חשוב מבחינתנו", אמר עו"ד שגיא, "הוא שגנס, הנתבע - הביע נכונות להפסיק לשלוח דואר זבל בכלל, ולא רק באמצעות כתובות הוטמייל, אלא בכלל. כלומר, הצלחנו באמצעות הסכם הפשרה, למנוע ממנו משלוח דואר זבל תוך שימוש בכל ספקיות האינטרנט".

כל הכותרות

"את זה לא היינו יכולים להשיג בבית משפט – גם אם היינו מנצחים", ציין עו"ד שגיא, "במובן מסויים הפשרה הזו היא טובה יותר עבור כלל הציבור, כי היא מונעת שימוש שלו בכלל שרתי האינטרנט ובאמצעות כלל ספקיות הרשת. בכל מקרה - התכוונו לתרום כסף לקהילה, אם היינו זוכים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה