"בגלל ליקויים בתמיכה ובלוקליזציה של מערכת ה-ERP, פרויקט המרכבה לא מצליח להתקדם"
"אני מאשים את עצמי על כך שלא התארגנו בממשלה, ולא הקמנו מרכז כשירות ותמיכה לפני חמש שנים. כיום אנו אוכלים את פירות ההחלטה השגויה", כך מתח איציק כהן, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, ביקורת על נס טכנולוגיות, בנאום שנשא אתמול (ד') בכנס משתמשי סאפ בישראל - ISUG. "אנשי נס, נציגת סאפ בישראל, אמרו לי לא להקים מרכז שכזה, למרות ששי אגסי יעץ לי כן להקים. איני מקבל שירות טוב מספיק לכל הטיפול בהיבטי לוקליזציה וההתאמה של סאפ למרכבה. לא טוב הוא מצב בו הנציגות של סאפ בארץ גם תנהל את המוצר – וגם תהיה המיישמת. אני צריך סיוע, ואיני מקבל אותו בצורה המיטבית. בעיות בתחום השדרוג והלוקליזציה מביאות לכך שאיננו יכולים לעלות לכיתה אל"ף בפרויקט".
"עלינו לשנס מותנים", אמר כהן. "לא יכול להיות להמשך המצב שבו אנו נמצאים. אנו דורשים ומחייבים את נס לתת לנו לאלתר תוכנית לנושא הלוקליזציה של המערכת. לא ייתכן שנבקש לוקליזציה וניענה על ידי נס כי אלו הן דרישות מיוחדות. בגלל היעדר תמיכה וההיעדר לוקליזציה – פרויקט המרכבה לא מצליח להתקדם. אולם, מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. לכן החלטנו על הקמת שני מרכזים – מרכז כשירות-יכולת - Competence Center - ומרכז טיפול בלקוחות-משתמשים. נקים מרכזים שכאלו עבור כל המגזר הציבורי. מה שנס לא עשתה – אנו נעשה".
כהן היה דובר המפתח בכנס הארצי של משתמשי סאפ בישראל, ISUG07, שהופק על ידי אנשים ומחשבים ונערך במלון דן פנורמה בתל אביב. הכנס היה בהשתתפות שיא של למעלה מ-1,400 איש. לדברי כהן, "החלטנו לשים קץ לסחר הסוסים בנושא כוח האדם העוסק בייעוץ והטמעת מערכות ERP". הוא אמר, כי יועצי ומטמיעי מערכת ה-ERP הממשלתית עוברים בממוצע, במהלך חמש שנות עבודתם, בין 3-5 חברות אינטגרציה. "התרעתי בעבר, כי יהיה ביקוש ליועצים ואין היצע שיענה עליו. לא הקשיבו לי וכינו אותי 'מטומטם' מאחורי גבי. החלטנו לעצור את סחר הסוסים ב-ERP הממשלתי".
תעריפון קבוע לעובדי סאפ בממשלה "אנחנו כל היום רודפים אחרי הזנב של עצמנו. סחר הסוסים נגמר בזה הרגע", קבע כהן והתייחס למעבר יועצי ה-ERP בין חברות האינטגרציה והשמת כוח האדם, ומציעים להם משכורות טובות יותר, "לא ייתכן שחברות 'גונבות' יועצים מארגון ממשלתי אחד למשנהו. יום אחד אתה יועץ במוסד, למחרת אתה בשב"כ, אז אתה עובר לרכבת ישראל ובסוף אתה מסיים לייעץ במשרד המשפטים ובביטוח לאומי". כהן הודיע, כי החליט שגיוס עובדי סאפ לממשלה יבוצע במרוכז על ידי החשב הכללי במשרד האוצר. הוא ציין, כי לשם כך הוחלט לאגד את כל המגזר הציבורי במדינה, כאלו שכבר הטמיעו סאפ ומחוברים למרכבה, וכאלו שיתחברו: "לשיטתי, המגזר הציבורי הוא כל מה שנתמך בתקציב כספי המדינה", אמר, "כל משרדי הממשלה, החברות הממשלתיות – דוגמת הדואר והרכבת, מע"צ והביטוח לאומי, הרשויות המקומיות, קופות החולים ובתי החולים. כל המגזר הציבורי הוא לקוח אחד".
כהן פרסם לראשונה בכנס את התעריפים ליועצים, מתכנתים ואנשי מקצוע בסביבת ERP של סאפ – במגזר הציבורי, והודיע כי לא ניתן יהיה לחרוג מהסכומים הנקובים. "היקף שעות ההעסקה החודשי של עובד לא יעלה על 230 שעות בחודש, ולא יעבור את הממוצע השנתי של 180 שעות בחודש". בנוסף, ציין, עדכון התעריפים עבור עובד בסביבת סאפ הממשלתית, לא יעלה על 10% בשנה. "החלטנו לקחת את המושכות לידיים", הדגיש כהן.
הוא סיים בציינו, כי פרויקט המרכבה פרוס כיום ב-52 משרדים ומוסדות ממשלתיים, יש לו 10,000 משתמשים, והוא כולל פתרונות רוחביים – פיננסי, תקציבי, משאבי אנוש ונכסים, כמו גם פתרונות עומק לתשלומים – הלוואות, ערבויות, אג"ח ותמיכות. "בכוונת הממשלה להשקיע בפרויקט המרכבה 200 מיליון שקלים בשנים 2007-2010. כ-100,000 ספקים מתכוונים להתחבר למערכת", סיכם.
את הכנס פתח זאב קליגר, יו"ר ארגון משתמשי סאפ בישראל, שאמר כי קהילת המשתמשים של סאפ בארץ גדלה והיא עומדת על 115,000 איש. "כמות המשתתפים הרבה בכנס מבטאת את עוצמתו של הארגון", אמר, "סאפ מוטמעת ב-173 ארגונים בישראל". לדברי קליגר, סאפ נמצאת בכל סוגי הארגונים, הן בגדלים שונים והן במגזרי התעשייה השונים. הוא ציין, כי מטרת הכנס היא להביא לכך שהמשתמשים ישמעו על ההצלחות והלקחים בהטמעות סאפ בארגונים. "אינננו ממצים את המירב ממה שניצתן להפיק מפעילות ארגון משתמשי סאפ", סיים קליגר, "ובכוונתנו להגביר את הפעילות – בהיקף ובתכנים, בשנת 2007".
שחר אפעל, נשיא נס ישראל, אמר כי "סאפ זה כבר מזמן לא רק ERP. ארגונים מיישמים סאפ כמערכות לניהול לקוחות, לניהול נתונים ארגוניים, ומשתמשים במודולים הפיננסיים בשלל צורות". הוא ציין, כי לצד מערכת הסאפ, יש מגוון מוצרים משלימים, אשר מסייעים לנצל את המערכת בצורה יעילה יותר.
אפעל התייחס בדבריו גם לשותפים העסקיים, העוסקים בייעוץ ובהטמעת מערכות סאפ, "סאפ זה לא רק נס, אנו מעדיפים לא ללכת לפרויקטים לבד, ככה – בעזרת השותפים – אנו יכולים להרחיב את היריעה ולהציע ללקוחות מגוון פתרונות".
בתגובה לדברי הביקורת שמתח כהן על נס, אמר אפעל כי "לא כל דברי כהן היו ביקורת, אנו רואים את מערכת המרכבה כמערכת מדהימה. נכון הוא כי כהן ציין כמה בעיות. לגבי מה שכינה 'סחר סוסים' – איני יכול להתייחס לנושא. בכל מקרה מדובר באנשים מקצועיים, אשר רוצים להתקדם בעבודתם, ומתקדמים. לגבי דברי כהן על כך שהלוקליזציה של הסאפ לוקה בחסר – הנושא צריך להיבדק. בתוכנה יש אתגרים ונפתור את מה שנדרש. להערכתי, בעוד חצי שנה תצוצנה בעיות חדשות. קבעתי להיפגש בדחיפות עם כהן, על מנת להבין את הנקודות הכואבות לו. נס טכנולוגיות ומערך ה-IT במגזר הממשלתי הם כמו זוג – לא זוג נשוי, ונצטרך לפתור את בעיותינו".
הוא סיים באומרו, כי בכוונת נס להדק את שיתוף הפעולה עם ארגון משתמשי סאפ בארץ, "יש לנו הרבה מה להציע ובמה לעזור למשתמשים – נרחיב את פעילותנו בשנת 2007, צפויות הרבה הפתעות חיוביות".
לנהל את ה-IT את המליאה המרכזית חתם אבנר שטראוס, מנכ"ל שטראוס אסטרטגיה, שהציג את חמשת הכלים המרכיבים את אסטרטגיית ה-IT של המנמ"רים במדינה. לדבריו, מטרת המנמ"ר היא חדשנות בתהליכים העסקיים, והדרך לאפשר זאת היא על ידי התבססות על ארכיטקטורה ארגונית מבוססת שירותים. הוא ציין, כי ברמת היישום, המטרה תושג על ידי פתרונות מבוססי Ecosystem, "ההתמקדות ברמת היישום, תאפשר מימוש ארכיטקטורה ארגונית גמישה, סטנדרטית, בעלת שליטה מרכזית, שאינה אוסף של טלאים". לדבריו, "נדרש לעשות סדר, וזה ייעשה על ידי שימוש בקונסולידציה, והמחשה כי המנמ"רים מנהלים ביזנס לכל דבר".
לגבי חדשנות תהליכית, ציין שטראוס כי ה- IT נדרש להיות זרז שיביא את הארגון לחשיבה תהליכית. הוא הדגים חברות המצליחות, לא בגלל חדשנות במוצרים – אלא דווקא בגלל חדשנות בתהליכים: "בניית תהליך עסקי של ניהול קופות גמל מקצה לקצה בעת מיזוג מבטחים אל תוך מנורה, תוך שימור הלקוחות באופן יוצא דופן או פיתוח תהליך ייחודי לשימור לקוחות בפלאפון".
לדבריו, ארבע ענקיות התוכנה, וסאפ בתוכן, הבינו את המצב הזה והחלו להגדיר מערכי שירותים ארגוניים לוורטיקלים השונים – עם ממשקים מוגדרים ומתועדים היטב, עם הגדרה טכנית מפורטת של התשתית הטכנולוגית המיטבית להרצתם ברמת SLA נדרשת. זאת, תוך שהם מפורסמים במאגר מרכזי, זוכים לתמיכה ולתהליך של שיפור ועדכון מתמיד.
לגבי התבססות על ארכיטקטורה ארגונית מבוססת שירותים, הוא הזהיר בכל הנוגע למערכות הלגאסי, ואמר כי המהלך של חשיפת הלגאסי כאוסף של שירותים, הוא קשה, מורכב ויקר לביצוע. לגבי הקונסולידציה, ציין, החלק החשוב מכל בקונסולידציית מערכות הוא ביצוע קונסולידציה של המידע, על מנת להפיק מהם את המירב.
על בסיס הארכיטקטורה של העתיד, הוא פירט מהם מרכזי הכישורים שיידרשו בעתיד הקרוב בארגוני ה-IT בישראל: קבוצת קונסולידציה, קבוצה של שומרי המאגר (Repository נקי וקוהרנטי), צוותי ההרכבה, וקבוצה של מובילי החדשנות בתהליכים העסקיים. הוא הדגיש שעל המנמ"ר לשמש כמנכ"ל המיחשוב, וחיזק את משמעות ה'מנהל' בביטוי 'מנהל ה-IT': "כזה שמתנהל כמי שמנהל את הביזנס שלו, ולא כמנהל יחידת הפסד, כמי שפועל כמוביל עסקי, מנכ"ל של ארגון בפני עצמו, ולא כמי שמגיע פעם בשנה לבקש תקציב הוצאות והשקעות".
לדבריו, יש כמה מנמ"רים כאלו בתעשייה בישראל, שממש מנהלים עסק, "מתמקדים בחיבור ללקוחות, משקיעים בייצוג חיצוני, בתרבות ארגון ה-IT שלהם, באנשי המפתח בארגון ה-IT, בהשגת מצוינות בתהליכים, במיגור תחרות לארגון ה-IT ובהשגת צמיחה, וכמובן גם בתפעול העסק". הוא סיים באומרו: "אני מאמין שהעידן הזה ישנה את האופן שבו מנמ"רים רואים ותופסים את תפקידם בארגון שלהם, והופכים לנכס אסטרטגי עבורו – נכס שאין לו תחליף".
שיתוף פעולה בין נס ופנורמה בכנס הכריזו נס טכנולוגיות ופנורמה, על הרחבת שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הבינה העסקית לסביבת SAP/BW. שיתוף הפעולה האסטרטגי-עסקי, נמסר, יסייע לחברות לפתח ולשווק את מוצר פנורמה לסביבת ה-SAP/BW.
לדברי דדי דבורסקי, מנהל קבוצת NessPRO, קבוצת הפתרונות של נס טכנולוגיות, "פנורמה מעניקה את עוצמת ה-SAP Business Warehouse לכלל משתמשי הארגון, דבר שיביא לעלייה משמעותית בשימוש רחב יותר ללקוחות SAP/BW בארגוני הסאפ בישראל. סביבת המשתמש הידידותית של פנורמה והשיפור הניכר בביצועים, אשר מושג - מאפשרים את הרחבת השימוש בבינה עסקית לכלל עובדי המידע".
גיל נזרי, מנכ"ל פנורמה ישראל ומנהל הפעילות העסקית של פנורמה באירופה ובאסיה פסיפיק, הוסיף כי "בעשור האחרון הובלנו את שוק הבינה העסקית בסביבת MS SQL ועתה אנו מנצלים את הניסיון שצברנו לטובת פלטפורמת ה-BI של SAP/BW. המוצר שלנו הוא היחיד שאין לו פלטפורמה, וזהו יתרון אדיר: פנורמה מספקת פונקציונליות מלאה ואחידה מעל שתי פלטפורמות שונות. לקוחות פנורמה בסביבת MS-SQL שרכשו סאפ, יוכלו לשמר את מירב ההשקעה שלהם בבינה עסקית".
לדבריו, במעבר ל-SAP/BW עם פנורמה, נשמרות הפונקציונליות וסביבת העבודה במלואן, וניתן לקבל פתרון המתבסס על נתונים משתי הפלטפורמות במקביל. נזרי הוסיף: "אנו מעריכים את היקף המכירות לשוק ה-SAP/BW בישראל בכ-3-4 מיליון דולרים בשנה. אנו מצפים לקצור יחד את פירות ההשקעה של המאמץ המשותף של החברות בשנה וחצי האחרונות".
לאחר מכן התפצל הכנס לשבעה מסלולים: NetWeaver BI; טכנולוגיית סאפ NetWeaver; פתרונות SRM-SCM; לקחי יישום בניהול פרויקט סאפ; ניהול קשרי לקוחות; פתרונות משלימים; ופתרונות לארגונים קטנים ובינוניים. את הכנס חתמה הרצאתו של אלוף בן, הכתב המדיני של עיתון הארץ.