הקשר הלונדוני של אורקל
כמה פעמים בשנה מקיימת אורקל ישראל כנסים גדולים, שמרכזים סביבם בכל פעם לקוחות, שותפים ומנהלים רבים. כנס אחד הוא שבוע אורקל, שבו מרביצים תורה לאלפי משתמשים - מיישמים ומקצוענים. הכנס השני, ולא פחות חשוב, הוא זה שנערך אתמול במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, ובו מציג הסניף הישראלי את הפתרונות הטכנולוגיים שלו עבור עולם העסקים.
בעיקר מדברים בכנס זה על פתרונות ה-ERP, ה-BI ה-CRM ואחרים שהחברה מספקת, אותם פתרונות שהם מוקד התחרות העזה שקיימת בין אורקל לסאפ, ושורה של חברות אחרות. בזירה זו מציגה אורקל את הנוכחות הגבוהה שלה בשוק ה-ERP. ואם מדברים ERP, אי אפשר שלא להזכיר את סאפ, היריבה המרה של לארי אליסון.
הכנס אתמול, שריכז כרגיל כמות גדולה מאוד של לקוחות, משתמשים, ואנשי מקצוע, נוצל לשתי מטרות עיקריות: הכרזת גרסאות חדשות לשורה של מוצרים של אורקל ושל החברות שכיום בבעלותה - לאחר גל הרכישות שביצעה בשנים האחרונות. מסר נוסף, וגם לא פחות חשוב, הוא הצורך למסד את הקשר עם הבוסים החדשים מאנגליה. החלוקה האזורית בניהול השתנתה, המטה האחראי על אורקל ישראל עבר לאחריותה של אנגליה, עובדה שיש בה הרבה יותר מסתם שינוי ארגוני.
אורקל מצויה כעת בשיאו של מאמץ, שנועד למצב אותה כמובילת שוק בתחום התווכה. כאן היא משחקת במגרש של ענקים, כמו יבמ שמצד אחד מתחרה בה, ומצד שני, היא שותפה בכירה שלה. מיצובה כמובילת שוק התווכה, מרחיק את אורקל מהיריבות המסורתית שלה מול סאפ, והופך אותה לחברה משמעותית הרבה יותר מאשר חברת בסיסי נתונים ופתרונות מיחשוב ארגוניים. המיצוב הזה, שבו השקיעה אורקל דם, יזע ודמעות – כלל, בין היתר, את רכישת החברות סיבל ופיפלסופט, אחרי לא מעט מאבקים.
בהכריזם אתמול על הגרסאות החדשות של אורקל, סיבל ופיפלסופט, ביקשו שליחיו של לארי אליסון בישראל, להוכיח שוב ושוב כי הרכישות אכן נעשו לצרכים ענייניים, ולא על מנת לחסל מתחרים.
הם גם נועדו להזים את ההערכות מצד "מומחים", שידעו לומר כי יכול להיות שלארי אליסון רוצה מאוד למזג ולשלב בין כל הטכנולוגיות שקיימות בחברות שהוא קנה - אבל זו תהיה משימה בלתי אפשרית: הן ברמה הפרקטית, הן ברמות של האנשים, השותפים והתחרות בשוק. עלייתו לבמה של אריה רימיני מטלדור, החברה שבמשך שנים ייצגה את סיבל בישראל, הייתה עוד הוכחה פומבית, שהחברות האלו ממשיכות לפרוח ולגדול, ויש להן נוכחות בשוק הישראלי.
ועכשיו לקשר האנגלי. החיבור של אזור EMEA לסניף האנגלי, הביא גם לחילופי בוסים שממונים על הסניף הישראלי. הבכיר שבהם הוא איאן סמית, סגן נשיא בכיר, שהגיע לביקור ראשון בישראל, בלוויית קבוצת בכירים אחרים.
סמית הגיע לישראל במוצאי שבת. את משחק הכדורגל בין נבחרת ישראל לנבחרת אנגליה, הוא ראה באולם האח"מים בנמל התעופה בדרכו ארצה, יחד עם חבורת ישראלים. על במת מרכז הכנסים אי אפשר לזהות אצלו אכזבה מכך שנבחרת אנגליה לא ניצחה.(בשיחה פרטית אף גילה כי רבים באנגליה, שהיתה שרויה במתח לא פחות מאיתנו, היו משוכנעים כי הנבחרת שלהם תפסיד...)
תיקו בכדורגל, ניצחון בעסקים הסיבה שהוא לא ממש בכה בעקבות התיקו, היא הרבה פחות מורכבת ממה שהקהל יכול היה לחשוב: "אני סקוטי", הזכיר לכולם את מוצאו, וזה היה מספיק. יש מעט מאוד סקוטים שיחרפו נפשם כדי שנבחרת אנגליה תנצח ואם היא לא ניצחה את ישראל, מבחינתם זו באמת סיבה למסיבה. אבל המעבר של ישראל אל הקהילה הבריטית העסקית, משמח את סמית הרבה יותר. כאן הוא מקווה שהתוצאות שתשיג הנבחרת המקומית של אורקל, יהיו הרבה יותר מתיקו, כפי שהיה במשחק בשבת.
סמית, העובד באורקל מזה שמונה שנים, היה לפני כן לקוח גדול שלה, בתפקידו כמנמ"ר בריטיש טלקום. לאורקל הגיע לאחר פגישה קשה שהיתה לו עם הבוס לעתיד, מייסד אורקל, לארי אליסון. "הסברתי לו מה לא מוצא חן בעיני במוצרים של אורקל" אמר סמית, ולאחר שבועיים קיבל שיחת טלפון מלשכתו של לארי. ההצעה היתה פשוטה: "אם אתה יודע כל כך טוב מה לא בסדר אצלנו, אליסון מזמין אותך להצטרף אלינו ולתקן את כל הליקויים", אמרו לו מהצד השני של האוקיינוס.
הצד הישראלי העסקי בכנס, הוצג על ידי דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר. תחום הסלולר, בדומה לתחום הבנקאות, מבוסס על טכנולוגיה, מיחשוב וכמובן מערכות מידע. בהיות פרטנר החברה הצעירה ביותר מבין חברות הסלולר, שהצטרפה אחרונה לוותיקות ממנה - סלקום ופלאפון, היא מיצבה את עצמה במשך שנים כחברה טכנולוגית. מערך ההקמה של החברה היה מבוסס כולו על ארכיטקטורה של מערכות מיחשוב, מידע, טכנולוגיה מתקדמת ועוד.
המכשירים שהחברה משווקת, שידרו תמיד את המילה האחרונה בעולם הסלולר שמתחדש בקצב מטורף. אורקל היא שותף טכנולוגי אסטרטגי חשוב מאוד בחברה. אבנר הקדיש את ההרצאה שלו לקשר שבין פעילות החברה, לבין ה-IT והפתרונות העסקיים האחרים. הוא הגיע לכך לאחר שהסביר באריכות, כמו מורה לתלמידיו המרותקים, מהי רשת סלולרית, כיצד היא עובדת, וכמובן למה בדור 3 יש הכי פחות קרינה.
בחוץ עשו חלק גדול מבאי הכנס, את מה שעושים בדרך כלל בכנסים אלו. רישות חברתי, רישות עסקי (נטוורקינג), ועסקים. פעם בשנה נפגשת קהילייה שצורכת פתרונות של חברה רב-לאומית, ותיקה יחסית בישראל. חברה, שמיישמת יותר מכל את המשמעות שנובעת מהרלבנטיות של מערכות המידע והמיחשוב בעולם העסקי.