צרכנות: מה לעשות כשתווית המחיר בחנות "ישנה"?

סיפור נוסף על ניסיון להטעות קונים, בכוונה או שלא, ומוסר השכל לגבי הרלוונטיות של התווית שהודבקה על המוצר בחנות
ויקי ויכמן |

הפעם נתחיל בציטוט החוק: על פי חוק הגנת הצרכן קיימת חובת סימון המחיר על גבי המוצרים. לגבי מוצרים שנמצאים במכירות במבצע, יש חובה להציג על גבי המוצר את המחיר הקודם להנחה. בנוסף, יש להציג או את שיעור ההנחה או את המחיר החדש. הצגת המחיר החדש או שיעור ההנחה אמורה גם היא להיעשות על גבי המוצר.

לפיכך: מוצר שכתוב עליו מחיר של 100 ש"ח, והוא נמצא באזור של מוצרים שיש לידם שלט גדול "הנחה של 50%" - אזי המחיר שעל המוצר הוא המחיר הקודם, ויש להוריד ממנו 50% .

וכעת לענייננו: מכירים את המצב של לפני/אחרי?

מסתבר שאפשר להיתקל בזה גם ביום-יום ולא רק כששומעים עליהם או רואים בתמונות שצוחקים/לא מאמינים כשרואים אותן...

ומעשה שהיה כך היה: לפני חג הפסח, בבוקר שבת ה-31.03.07, כמעט בדקה ה-90 יצאו אילנה ומוטי לקניות חג של הרגע האחרון. אחד המקומות שבחרו להיכנס אליו היה חנות אייס שבמתחם ירקונים.

סיבוב קצר בחנות הערים בעגלתם ברז מתיז עליו היה תווית מחיר של 20.90 שקל , קערת זכוכית עליה מודבקים שני מחירים לפני הנחה ואחרי הנחה, ו-4 מגבות ורדינון שהמחיר המודבק על כל אחת מהן כ- 11 שקל, ולידן שלט גדול שמודיע כי על מגוון מוצרי ורדינון יש הנחה של 40%.

כשהגיעו לקופה התברר שמחיר הרשום על המוצר הוא דבר אחד, שלט גדול המודיע על הנחה משמעותית הוא דבר שני ומחיר שמופיע בקופה לתשלום הוא דבר אחר לגמרי: על הברז התבקשו לשלם 28.90 שקל, וכשהעירו לקופאית והראו המחיר המופיע על הברז (כאמור 20.90 שקל) , תוקן המחיר. קערת הזכוכית צלחה את מבחן ההתאמה ואכן בקופה נרשם המחיר לאחר הנחה, אך אוי ... על מחיר המגבות החל ויכוח "מי צודק". המחיר שנרשם היה 44 שקל (כאמור 4 מגבות, מחיר כ"א 11 שקל) אך הנחה על מחירן הייתה מהן והלאה.

הערה נוספת לקופאית בעניין ההנחה המתבקשת הביאה מוכרת שצעדה עם הזוג למקומן של המגבות שם עדיין התנוסס השלט המודיע על ההנחה...

פה נשאל הזוג איך הם יודעים שזו מגבת ורדינון?.. פעולה קטנה - והמוכרת ראתה את התו הצמוד למגבות המעיד שאלו אכן מגבות ורדינון אך לא ידעה אם המחיר על המגבות לפני או אחרי הנחה...

כל הכותרות

עוד צעד לפתרון התעלומה והאחראית על אזור המכירה של המגבות נקראה לעזור בנושא. האחראית אישרה, בלי להתבלבל, שאכן המחיר המופיע על המגבת הוא... לפני הנחה. הזוג כמובן הסכים – "זה בדיוק מה שאנו אומרים".

הגברת צעדה בחזרה אל עמדת הקופאית, שם החלה שיחה (ברוסית) בינה לבין המוכרות. בסיכומה נקרא לעזרה המנהל התורן. הגיע מנהל תורן (הזוג אינו זוכר את שמו). שוב סופרו הדברים שלאחריהם פסק המנהל, חד משמעית, שאינו יכול לתת את המגבות במחיר זה שהוא, לדבריו, מחיר התאבדות...

כל הדיבורים על חובתו למכור במחיר לאחר ההנחה המוצעת לא הועילו. גם איום בתלונה נגד הרשת והמנהל נענה בהצעה לרשום את שמו ולהתלונן עליו...

הזוג השאיר את הדברים בחנות ויצא במפח נפש לחפש את קניותיו (ומזלו) בחנויות אחרות.

ונחזור שוב לחוק: טענת עסק שהמחיר על גבי המוצר הוא המחיר החדש, אחרי ההנחה אינה קבילה על פי החוק, שכן במקרה כזה, היה על העסק לציין על גבי המוצר גם את המחיר הקודם וגם את המחיר החדש ובמקרה שלנו היה עליו לציין על המוצר שמחירו הקודם היה 11 שקל, וכי עכשיו הוא מוצע ב-40% הנחה, או לחליפין, כי עכשיו מחירו 6.60 שקל .

בשורה התחתונה - מה שמצוין על גבי המוצר הוא תמיד המחיר הקודם. אם רוצים לשים על המוצר את המחיר החדש אחרי ההנחה, חובה לציין את שני המחירים - לפני ואחרי. אם ההנחה מצוינת על שלט, ולא על המוצר, אז המחיר שעל המוצר הוא תמיד המחיר לפני ההנחה. לכן – בפעם הבאה , אין צורך להשאיר את המוצרים ולצאת במפח נפש מהחנות. אם זה מספיק חשוב לכם- תתעקשו לשלם את המחיר הנמוך ובפעם הבאה שתצאו לקניות – תחשבו לפני שתכנסו לחנות שאינה עומדת אחרי ההצעות שלה.

*מאת: ויקי ויכמן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה