גוגל מול מיקרוסופט ראש בראש. מי ינצח? למי אכפת

רכישת גוגל את "דאבל קליק" אינה מקרית. עד הרכישה, פיגרה גוגל בתחום של באנרים ופרסומות ויזואליות. בכדי להשיג יתרון וחשוב מזה, בכדי שמיקרוסופט לא ישיגו את היתרון, יצאה גוגל במלחמת מחירים
יובל ארונוב |

לאחרונה פורסם שגוגל רכשה את חברת DoubleClick (דאבל קליק) לאחר מאבק מול מיקרוסופט, עבור מעל שלושה מיליארד דולר במכפיל של 10 שהוא מכפיל גדול מהמקובל. נשאלת השאלה, למה גוגל כל כך רצתה את "דאבל קליק"? ויותר מזה, למה היא לא רצתה שמיקרוסופט תרכוש את החברה הזאת?

מי היא דאבל קליק?

דאבל קליק היא ה"סבא" של הפרסום ברשת. לקוחות החברה הם חברות פרסום ומשווקים כגון: מיקרוסופט, ג'נרל מוטורס, קוקה קולה, מוטורולה, פאלם, ויזה, נייקי, קרלסברג ועוד רבים. "דאבל קליק" בעצם אחראית על הרבה מאד מהפרסום הוויזואלי שאנו צופים בו על גבי דפי האינטרנט השונים. החברה יודעת לשים את הפרסומת הנכונה בדף הנכון וכנראה שזה עובד מאחר שהיא מרוויחה מעל ל-300 מיליון דולר בשנה.

מה לגוגל ולדאבל קליק?

גוגל משתמשת באפיק פרסום שונה מזה של "דאבל קליק". גוגל אינה מתבססת על פרסום ויזואלי אלה על פרסום טקסטואלי (Ad Words). בשיטת פרסום זו הפכה גוגל לחברה רווחית מאד. מייסד גוגל, סרגיי ברין, צוטט בעבר כאשר אמר (בתרגום חופשי): "במקרה שהפרסום הטקסטואלי יכשל, אני ולארי פייג' (שותפו של ברין) נוכל תמיד להשתמש בטכנולוגיה של דאבל קליק כגלגל הצלה".

היום, כמה שנים אחרי, מנצלת גוגל כ-2% משווי השוק שלה לרכישת חברה שפעם נחשבה לגלגל ההצלה שלה במקרה הצורך.

למה גוגל ולא מיקרוסופט? למה עכשיו?

הרכישה הנוכחית והמאבק מול מיקרוסופט אינו מקרי. יש מושג שנקרא "מערכת הפעלה לפרסום" (“operating system for advertising” ). כל מנועי החיפוש, כדוגמת גוגל, Live, ו-Yahoo מנסים להשלים את מערכת ההפעלה ולהוסיף לה את כל התכונות הדרושות. גוגל, עד הרכישה, פיגרה בתחום של באנרים ופרסומות ויזואליות. בכדי להשיג יתרון וחשוב מזה, בכדי שמיקרוסופט לא ישיגו את היתרון, יצאה גוגל במלחמת מחירים עבור דאבל קליק. זה קרה עכשיו בגלל שמיקרוסופט הציעה לדאבל קליק הצעה שהם לא יכלו לסרב לה וגוגל לא יכלו לשבת בצד ולהסתכל.

אם מיקרוסופט הייתה מצליחה ברכישה הזאת היה לה יתרון משמעותי על גוגל בפרסומות ויזואליות להבדיל מפרסומות טקסטואליות שבהן גוגל שולטת. דרך השליטה בפרסומות ויזואליות קיוותה מיקרוסופט לשדל את הפורטלים המובילים וכל אתר שחי מפרסומות ויזואליות להשתמש בשרותי Live שלה.

היום, בשוק הפרסום באינטרנט, החברות הגדולות הולכות לכיוון של פתרון כולל או מערכת הפעלה שלמה. כל חברה רוצה להציע מקסימום ערוצי פרסום לכל לקוח ודאבל קליק היוותה נדבך משמעותי בהגדלת השירותים שגוגל מספקת. האירוניה היא שמיקרוסופט יצאה בהצהרה שגוגל רומסת את פרטיות המשתמשים. ומה עם מיקרוסופט, שמזה שנים עושה בדיוק את אותו הדבר?

כל הכותרות

* הכותב הוא יזם אינטרנט, CTO של חברת Waly Intelligent Technologies Ltd

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה