מיקרוסופט מנהלת משא ומתן לרכישת יאהו!; אנליסטים מעריכים שעסקה היא רק עניין של זמן

ביום ו' האחרון דיווחו מספר עיתונים על חידוש המגעים בין מיקרוסופט ליאהו!, בניסיון לתת מענה למתחרה המשותפת גוגל. הניו יורק טיימס מעריך את שוויה של יאהו! לצורך העסקה ב-50 מיליארד דולרים

ביום ו' האחרון דיווחו מקורות שונים על חידוש המגעים בין מיקרוסופט לבין יאהו!, בניסיון לתת מענה למתחרה המשותפת גוגל. המגעים הבלתי רשמיים בין החברות מתנהלים כבר שנים רבות, אך נוכח הצמיחה המהירה של גוגל, נראה כי המגעים המתנהלים כעת רציניים מאי פעם. בעקבות הדיווחים זינק השער של מניות יאהו! הנסחרות בנסדא"ק ביום ו' האחרון בשיעור של 17.96%, בעוד שהשער של מניות מיקרוסופט ירד ב-1.26%. מיקרוסופט ויאהו! סירבו להגיב על הדיווחים.

על פי דיווח שהופיע בניו יורק טיימס, הציעה מיקרוסופט לפני מספר חודשים לרכוש את יאהו!, אך חברת האינטרנט דחתה את ההצעה. הניו יורק טיימס מעריך את שוויה של יאהו! לצורך העסקה ב-50 מיליארד דולרים, ועל פי הדיווח המגעים נמשכים, במטרה להגיע למיזוג או לצורה אחרת של שילוב כוחות - בניצוחו של בנק ההשקעות גולדמן זקס. גם בגולדמן זקס סירבו להגיב לידיעות.

המגעים נובעים מהקשיים אליהן נקלעה פעילות האינטרנט של שתי החברות, נוכח ההצלחה הגדולה של גוגל. העסקה יכולה לסייע למיקרוסופט לגייס מפרסמים גם לעסקי האינטרנט שלה. "העסקה יכולה לתרום לשתי החברות ולסייע להן להקים נוכחות משותפת שתוכל להתחרות בגוגל", אמרה מריאן וולק, אנליסטית מחברת Susquehanna Financial Group.

"מאז שגוגל נכנסה לתמונה מדובר על עסקה בין מיקרוסופט ליאהו!. קשה לדמיין עסקה מושלמת יותר", אמר פיטר לוברוויקו, סגן נשיא בחברת הברוקרים Wall Street Access. "אין רוכשת חזקה יותר ממיקרוסופט, ואין ספק שלאחר שישקע האבק, יאשרו גם הרשויות את העסקה", על פי לוברוויקו.

"המגעים רציניים", אמר גרג סטרלינג, מנהל ומייסד בחברת Sterling Market Intelligence. "השוק יאהב את השילוב, ולפחות על הנייר מדובר בעסקה מצוינת". גוגל היא האויבת המשותפת, וככל שמיקרוסופט ויאהו! יגיבו מהר יותר, כן ייטב - מוסיף רוב אנדרלה, נשיא Enderle Group. "שתי החברות מתקשות להתחרות בגוגל, שצוברת עוצמה רבה בזירה של הפרסום באינטרנט. זו תגובה טבעית לעוצמה שצוברת גוגל", סבור אנדרלה.

אולם, אנדרלה מוסיף, כי "לא קל לסגור עסקה בהיקף כה גדול. התוצאות העסקיות של יאהו! אינן טובות, ואין ספק שעל מנהלי החברה מופעלים לחצים להסכים לעסקה". ג'ניפר סימפסון, אנליסטית של יאנקי גרופ, מציינת כי העסקה עשויה לשפר גם את תדמיתה של יאהו!. "למרות שיאהו! נתפסת עדיין כמתחרה של גוגל, הרי שרבים כבר אינם רואים בה מתחרה שוות כוחות".

מרבית האנליסטים רואים בעסקה יותר יתרונות מחסרונות. "שילוב הכוחות עשוי לחזק את אחיזתן של שתי החברות בעמק הסיליקון", אומרת סימפסון. מיקרוסופט גם תצא נשכרת מהמומחיות של יאהו! באינטרנט: "מיקרוסופט מתמקדת בעיקר במוצרי התוכנה - חלונות ואופיס", אומרת אמילי ריילי, אנליסטית מחברת ג'ופיטר ריסרץ'. "יאהו!, לעומתה, היא חברת אינטרנט לכל דבר".

אולם, למרות היתרונות הרבים, חלק מהאנליסטים מצביעים גם על קשיים אפשריים, שנובעים מההבדלים הגדולים בתרבות הארגונית של שתי החברות. "לא יהיה קל לשלב בין העובדים, התרבויות והטכנולוגיות השונות", על פי סטרלינג. גם הגודל של החברה הממוזגת, והדומיננטיות שלה בתעשיות התוכנה והאינטרנט, עשויים להיתפס כאיום - מוסיפה סימפסון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה