בנק הפועלים: הטמעת ה-SOA אמנם סייעה לנו, אך לא לקחנו בחשבון את שכר הלימוד הגבוה
הטמעת SOA אמנם סייעה לבנק הפועלים להתייעל, אך מסתבר שאנשי הבנק לא לקחו בחשבון מראש את שכר הלימוד הגבוה, כך לדברי גבי תומר, מנהלת מחלקת הנדסת התוכנה באגף תשתיות התוכנה של הבנק, שאמרה אתמול (ג') את הדברים בכנס ה-SOA שערכה יבמ ישראל באבניו, קרית שדה התעופה. "בזכות הטמעת SOA קוצרו זמני הפיתוח ובדיקות התוכנה בעשרות אחוזים. השתמשנו בשירותים קיימים, קיבלנו אחידות בתשתיות, בממשקים ובפיתוח. אלא שלצד כל זאת, נגבו מאיתנו דמי כניסה גבוהים שלוו בשכר לימוד גבוה", אמרה תומר, שהיתה הדוברת הראשית בכנס.
לדבריה, בשל הטמעת SOA, נמנעו כפילויות בעלויות איכות התוכנה, התקבלה סטנדרטיזציה, ניטור וניהול מרכזיים והפרויקטים מתמקדים כיום בצד העסקי בלבד. בנוסף, ציינה, היכולת לבצע שינויים היא קלה, כמו גם התחזוקה. אולם, לצד המשמעות של הטמעת SOA בבנק, הציגה תומר את הקשיים, אותם כינתה "אתגרים": "הטכנולוגיות מאד מורכבות, עקומת הלימוד ממש לא פשוטה, הארכיטקטורה והטופולוגיה מסובכים, רשת התקשורת מורכבת, החומרה והתוכנה יקרים, נדרשת תמיכה אדירה של הספק, צריך להיות תגבור בכוח אדם מקצועי, יש צורך בטיפול בהיבטים מורכבים באבטחת מידע, ונדרש פיתוח תשתיתי עצמי – מסיבי".
תומר תיארה בתחילת דבריה את המצב שהיה קיים בטרם הטמעת ה-SOA במערך ה-IT בבנק: מערכות הליבה היו מרוכזות ברובן במחשב מרכזי אחד ובסיס נתונים מרכזי. אלא, ציינה, שבחלוף השנים, כמויות הטכנולוגיות, המערכות והשרתים גדלו במאות אחוזים. בנוסף המשתמשים הפכו למתוחכמים בדרישותיהם. כך, אמרה תומר, "קלטנו מערכות חדשות, הקמנו אתר אינטרנט, רכשנו מערכות חיצוניות, יש לנו ריבוי של בסיסי נתונים, נוצרה דרישה לתקשורת עם העולם החוץ-ארגוני, והאינטגרציה של כל הרכיבים – הפכה ליקרה".
עשרות אלפי שירותים לדבריה, המצב טרם מימוש SOA, היה של עשרות שרתים, אלפי מערכות, עשרות אלפי שירותים, בליל של תצוגות, מאות שינועי נתונים, "ספגטי" של ממשקים, קושי בשינויים, וזמן הגעה ממושך לשוק, יחד עם עלויות פיתוח ואינטגרציה גבוהות. מימוש ה-SOA, אמרה תומר, נעשה על בסיס אינטגרציה של חמש שכבות: קונסולידציה של השרתים והאיחסון – תהליך שהחל לפני שנתיים; אינטגרציה של המידע; אינטגרציה של התהליכים העסקיים; של התצוגה; ושילוב של יישומים ומערכות.
היא תיארה את התהליך, של מעבר מ"ספגטי" לעולם מסודר, אשר עומד לדבריה בבסיס ה-SOA. "הבסיס לכל התפיסה", אמרה, "הוא הצורך בסדר של הממשקים בארגון". לדבריה, ההתחלה של המימוש היתה בשנת 2005, עם פרויקט "פועלים און טיים", ובשל היותו פרויקט עסקי – הוא זה שנתן את הדחיפה בבנק להמשך הדרך. הפרויקט, פירטה תומר, משרת מעל 300,000 לקוחות, ומטפל בכ-4 מיליון הודעות מדי חודש. בסופו, ציינה, התקבל קיצור זמן משמעותי בהגעה לשוק, ונוצר מקום מרכזי אחד לנהל את כל החוקים, האכיפה שלהם והרגולציות.
היא תיארה בהמשך את מימוש ה-ESB (ר"ת Enterprise Service Bus), שהוא רכיב מפתח בתשתית של SOA, המורכב מתשתית מתפתחת, אשר מאגדת בתוכה מערכת מסרים, טיפול באירועים, וגישה מודרכת שירותים - לקישור יישומים. המרכיב, ציינה, מאפשר קישוריות בין המערכות בבנק. כך, אמרה, החלה להיווצר תשתית מלאה לבניית יישומים, אשר מגיבים לאירועים בזמן אמת, להפצת מידע, ולהתראות ולבקרות חוצות ארגון. כל זאת, הוסיפה, תוך חיסכון רב במשאבים ובכוח אדם. לדבריה, עד מחצית שנת 2008 תהיה אינטגרציה מלאה של התהליכים והנתונים.
"אנו רק בתחילת הדרך לבניית מאגר שירותים מרכזי, והוא זה שיהווה את הבסיס ההכרחי ל-SOA ולממשל SOA", סיכמה תומר, "הדרך לא קלה כלל וכלל, אולם היא שווה את המאמץ. בסוף נגיע לשם. יש צורך בשינוי תרבותי-ארגוני, נדרש לנטרל את ההתנגדויות, מאד חשובה מחוייבות של ההנהלה, חובה ליצור שינוי תפיסתי, הן בקרב המשתמשים והן אצל המאפיינים".
שילוב של מתודולוגיה וטכנולוגיה את הכנס פתח זאב גל צור, מנהל חטיבת התוכנה ביבמ ישראל. לדבריו, SOA הוא הנושא החם ביותר בעולם ה-IT, ומטרת הכנס היא לא לדבר על התפיסה, אלא כיצד ליישם אותה. "SOA היא שילוב של מתודולוגיה וטכנולוגיה. המתודולוגיה היא לתת לארגונים לייעל את העבודה שלהם באמצעות ה-IT והטכנולוגיה הם הכלים שבאמצעותם ממשמשים את החזון הזה. ליבמ יש את שניהם - גם את הכלים וגם את המתודולוגיה ואנו מציגים את זה בצורה מאוד ברורה בכנס", אמר.
מאיר ניסנסון, מנכ"ל יבמ ישראל, אמר כי SOA היה עד לא מכבר סלוגן, אולם בתקופה האחרונה הארכיטקטורה הפכה לתורה, הממומשת הלכה למעשה, על בסיס העקרון העסקי של מכפיל כוח. "הרכבת של SOA כבר יצאה לדרך, ואי אפשר לעצור אותה. השאלה 'האם ליישם SOA?' - שאלה אשר הציקה לנו בעבר – חלפה מן העולם. כעת השאלה היא כיצד ליישם ומתי ובאיזה אופן", ציין. המטרה, אמר ניסנסון, היא לפתור בעיה עסקית: כיצד להתמודד עם עולם אשר משתנה כל הזמן. "אנחנו יודעים כי העתיד רווי שינויים, אולם איננו יודעים מהם השינויים הללו, נואשנו מהניסיון להתנבא לגבי זה". הוא ציין כי הפתרון הוא יישום SOA באופן של מימוש כולל, של תפיסה, גישה וארכיטקטורה, "להרחיב את הארגון כך שיוכל להתמודד עם השינויים, אשר אין לנו מושג מהם, רק שאנו רוצים שההתמודדות תהיה יעילה ומהירה".
ניסנסון ציטט מחקר של IDC, לפיו במהלך שנת 2006 ארגונים בעולם השקיעו בהטמעת SOA כ-30 מיליארד דולרים, וכי הכנס שנערך אתמול הוא הדגמה הלכה למעשה של החשיבות של הנושא. הוא ציין כי ישנם דרכים רבות למימוש SOA, ועל כל ארגון לבחון מהי דרך הפעולה המתאימה לו. "אנו מובילים בעולם על פי כל חברות המחקר – הן בגיבוש התפיסה והן במגוון הכלים למימוש שלה מההיבט הטכנולוגי", סיכם ניסנסון, "המטרה היא לסייע ללקוחות לפתור בעיה עסקית, כך שיקבלו פתרון מקצה לקצה".
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר אייל לוין, מנהל הקבוצה הטכנית בחטיבת התוכנה, יבמ ישראל, אמר כי בתשובה לשאלה של אריק איינשטיין ושלום חנוך בשיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", הרי שבהקשר ל-SOA המטרה היא "לעשות את אותם הדברים - אבל מהר". זאת, על מנת לענות לדרישות הארגונים שחלים אצלם שינויים במהירות, והם נדרשים להיענות לשינויים אלו מול לקוחותיהם, תוך אספקת מגוון שירותים. לוין ציטט מחקר שערכה החברה, בקרב מאות מנכ"לי ארגונים גדולים בארה"ב, ממנו עולה כי 87% מהם צופים שהשינויים יהיו המניע העיקרי לפעילות החברה, מה שבהכרח יוביל לחדשנות. זאת, בניגוד לעבר, אז מה שהניע את המנכ"לים לפעולה היה הצורך בחיסכון תקציבי והרצון לשמר את הקיים.
SOA, אמר לוין, מספקת את המענה – הטכנולוגי והעסקי – לפתרון הבעיות שבפניהם ניצבים ארגונים. הוא סיים בציינו כי הדגש בפתרון של יבמ, הוא עבודה בסביבה הטרוגנית ללא פשרות, בשל הצורך לעבוד כאשר ישנם כמה נתונים לא ידועים – מי יהיו המתחרים, מי הספקים, ומי השותפים, "צריך להיות מוכנים כל הזמן, ויישום הארכיטקטורה הזו מספק מענה למוכנות זו. יישום מוצלח של SOA מתחיל בהבנת התהליכים העסקיים. SOA אינו פרויקט או מיזם נקודתי", סיכם לוין, "זוהי קודם כל תפיסת עולם, המחייבת שינוי בכל מערך טכנולוגיות המידע. אין כאן רק ענייני תשתית, או רכיבים העומדים כל אחד בפני עצמם: זוהי שאלה של מבנה הארגון כולו. בראש ובראשונה, SOA הוא הדרך ליישור קו, בין התפיסה העסקית של הארגון ובין מערכות המידע שלו. בניגוד לשחקנים אחרים בשוק ה-SOA, מכסה ארכיטקטורת ההתייחסות של יבמ את כל ההיבטים וכל הרכיבים הנדרשים למערך מיחשוב ולמערך עסקי כולל".