העולם החדש על פי סאפ
כאשר החלו בסאפ לתכנן את כנס SAPPHIRE07 היה זה אך טבעי שביום השני לתערוכה, במסגרת הרצאות המליאה המרכזיות, יקצו זמן של שעה וחצי לפחות לשי אגסי. ותיקי הכנסים של החברה שנערכו ברחבי העולם, כמעט לא זוכרים כנס גדול בלעדיו. זה היה ברור לכולם, זה היה טבעי. השבוע, ביום המליאה השני לכנס, הופיע ליאו אפותיקר, ודיבר פחות משעה.
מעבר לחשיבות הטכנולוגית, והפגנת הכוח שהכנס שידר ל-8,000 משתתפיו, שמו של אגסי הוזכר יותר מפעם אחת, כאן - במרכז הכנסים בווינה. אם תשאלו את הנינג קגרמן, שמו של אגסי הוזכר פעם אחת יותר מדי. במיוחד לאחר הכתבה הלא-מחמיאה של הוול סטריט ג'ורנל, שסיפרה את מה שרבים ידעו - לפיה הפרישה של אגסי לא הייתה רק על רקע אישי, אלא גם בשל חילוקי דעות טכנולוגיים.
הדגש הוא על "לא רק אישי", אבל מי שצפה בקגרמן, כאשר נתבקש על ידי The People להגיב על הסיפור העיתונאי, לא יכול היה לטעות. הפרישה של אגסי היתה, ועדיין, מלווה בהרבה אמוציות אישיות. אומנם כבר מינו לו מחליף, שיטפל במעבדות סאפ ברעננה - ליאו אפותיקר, אבל כולם יודעים - מה שהיה כבר לא יהיה.
הסיפור בעיתון, שעיתוי פרסומו היה רחוק מלהיות מקרי, הגביר את ההתעניינות בהרצאתו של קגרמן, שדיבר על מפת דרכים טכנולוגית לשנים הבאות. סאפ פרסמה את מפת הדרכים הראשונה לפני חמש שנים. אנשיה דיברו אז על ארכיטקטורה מוכוונת שירותים, SOA, שתשטוף את כל הארגונים. רבים לא התחברו כל כך לתחזית הזו, וטענו כי היא אינה ריאלית. השבוע יכלו קגרמן ואפותיקר, להתייצב על הבמה המרכזית במרכז הכנסים של וינה, ולומר: צדקנו. אין כיום ספק שאינו מדבר על SOA. אין כיום חברה שלא מציעה פתרונות בתחום.
אלא שההבדל היחיד, אמר קגרמן, הוא שהפתרונות של הספקים השונים מבוססים על המוצרים שלהם. אצל סאפ מדובר בפלטפורמה פתוחה שמתממשקת לכל הפתרונות והיישומים הקיימים, והיא מאפשרת לארגונים במגזרים שונים, להעצים את ההשקעה שלהם ב-ERP, השקעה שכידוע אינה בין הזולות בעולם, והיא שואבת הרבה מאוד משאבים וכסף.
הכל פתוח, הכל יעיל סאפ באה לכנס בווינה, כמו גם לכנס המקביל לו באטלנטה, חודשיים לפני כן, עם כמה מסרים מרכזיים, שמבוססים על תוכנית עבודה רחבת טווח וחזון טכנולוגי. החברה הבינה כי מיצתה במידה רבה את הנושא של הטמעת ERP בארגונים עם המודולים המסורתיים: פיננסים, לוגיסטיקה, HR, ורכש. זה עדיין לא אומר שכולם כבר קנו סאפ, וכולם סיימו להטמיע - אבל הטכנולוגיה כבר אינה זקוקה להסברים ושכנוע. היא תמשיך לרוץ ולהיות בכל מקום.
בסאפ גילו מהר מאוד שלא מספיק לתת פתרון ברמת מגזרים גדולים. בתוך כל מגזר יש ענפי-משנה, בעיקר בתחום הקמעונאות, שמחפשים את הבידול והייחוד שלהם. מעבר לכך, בחברה הבינו גם כי הסיסמה, לפיה מערכת ERP מסייעת להתפתחות הארגון ומאפשרת לו להתחדש ולשרוד - אינה מספיקה. הצורך בשוק להדביק את קצב השינויים הטכנולוגיים - הלך וגבר, ובכל שלב של התהליך, נתגלו צרכים חדשים, מאפיינים חדשים אשר לאף מערכת ERP לא היו פתרונות.
שוקולד כמשל החזון החדש מדבר על כך שה-ERP יוצא מליבת המודולים המסורתיים, החשובים בפני עצמם, וכעת הוא בדרך להתחבר לכל התהליכים העסקיים הארגון. כי לארגון אין תהליך עסקי וייצורי אחד. כמעט בכל תהליך בשלבי הייצור, או השירות, יש עשרות תתי-תהליכים, שדורשים פתרונות, ידע וכלים. סאפ עדיין לא לגמרי שם, אבל היא בדרך. היא תוקפת את הבעיה הזו משני כיוונים מרכזיים: האחד, על ידי כלים ופתרונות ייעודיים, והשני, פתיחות כוללת של כל הידע והניסיון ללקוחות הדומים לעסק שרוצה ליישם ERP.
קגרמן הדגים זאת בדרך ציורית יפה: אם אתה יצרן שוקולד 100 שנה ואתה יודע שאתה הכי טוב בתחום הטעמים שלך, אבל פתאום מגלה שאנשים קונים שוקולד, לא רק כדי לאכול, לא רק בגלל הטעם שלו - אלא כדי להעניק אותו במתנה למישהו אחר, שאת טעמו הם לא יודעים. כלומר, זה הופך להיות מוצר של מתנות. בבת אחת נכנס בעל המפעל לתחומים שהוא כלל אינו מכיר אותם: קמעונאות, הפצה, שיווק, בחירת נקודות מכירה אחרות, אריזה. אם יש לו מערכת ERP מסורתית - היא לא כל כך תעזור לו. במפת הדרכים הטכנולוגית, סאפ, שותפיה העסקיים והחברות שמייצרות פתרונות מסביב לה – תוכלנה להגיש לבעל מפעל השוקולד את הפתרון הטוב ביותר. בחזון זה, מערכת ההזמנות, שהיא בכלל מבוססת CRM, תדבר באופן ישיר עם מערכת הייצור, תייצר מסגרת עבודה שקופה לשורה ארוכה של בעלי תפקידים בארגון, ותאפשר ייצור נקודתי, הפצה מוכוונת מוצר והכי חשוב - היא תאפשר בקרה משובחת יותר בתחום עלויות הייצור, יעילות העבודה והכנסות.
סאפ מתייצבת באופן ברור במשרדו של מנהל הכספים, שהוא בדרך כלל צוואר הבקבוק באישור פרויקטים והוצאות. עתה, ה-CFO מצטרף לחגיגת השקיפות, הוא יידע בזמן אמת כמה תעלה לו כל יחידת ייצור. קגרמן סיפר, כי לא מכבר נפגש עם מנכ"ל חברת מכוניות גדולה באירופה, וזה גילה לו, שרק לא מכבר הבין שעלות הייצור של כל מכונית מבוקשת שהוא מוכר - עולה על המחיר שהוא גובה עבורה בשוק.
כניסה למשרד ה-CFO בעולם ה-ERP החדש של סאפ, המנכ"ל ומנהל הכספים, לא יגיעו יותר למצבים כאלו, אם ידעו לכלכל את צעדיהם בתבונה. הסיוע יהיה לא רק בעזרת מוצרים, אלא בעזרת היכולת של סאפ לאפשר לכל עסק, לחלוק ידע שנצבר בעסקים אחרים.
בקרב המאזינים התעוררה שאלה מרכזית, הגיונית: אם כל הפתרונות יהיו מבוססים על ידע של מגזרים דומים, איפה התחרות? איפה הבידול? מה החוכמה ששני יצרני נעליים ייצרו את אותה נעל, על סמך אותם כלים שהם יקבלו? התשובה של קגרמן ואפותיקר היתה פשוטה: גם היום, לשורה ארוכה של בעלי מקצועות - בנאים, אופים, בעלי מקצועות חופשיים - יש כמעט אותם כלים שהם עובדים בהם. הפטיש אותו פטיש, והקמח אותו קמח. אז איפה הבידול? בהון האנושי. במוח, ביכולת של מנהל הארגון, להעצים את הידע של העובדים שלו, לאפשר להם לעבוד בצורה קלה, לפתח מהר יותר. זה תמיד היה כך, זה יהיה כעת. אבל החידוש הוא שסאפ לא מסתפקת בהמלצות בלבד. היא לוקחת על עצמה את תפקיד המנטור, זה שידריך ויסייע לעובדים ללמוד, להשתמש בכלים, לעבוד ווב, לעבור לעבודה מבוססת פורטלים וכדומה. הם לא יהיו לגמרי לבד, כי הם יוכלו להיעזר בידע של אחרים, שכבר עשו את זה. הם יהיו חלק מאותה אינטיליגנציה גלובלית שתהיה בעולם, נחלת רבים.
חיזוק המנמ"ר זה לא כאן, זה לא מחר בבוקר, אבל לשם הולך העולם - מרובה התעשיות, התחרותי, העסקי, שבעזרת כלי IT, ידע וניהול נכון, יכול לממש את החזון של כל ארגון: גדילה, צמיחה וחדשנות. בדרך ליעד הזה, מחזקת סאפ את מעמד המנמ"ר. הוא כבר לא זה שאחראי על הפן של ה-IT בפרויקט ה-ERP, אלא הוא זה שדרכו עוברים כל תהליכים העסקיים של הארגון, שבזכותם הארגון יצמח. בלי המנמ"ר, אי אפשר יהיה לזוז.
ועל אילו תשתיות ירוצו כל היישומים והידע הרב שברשת? לקגרמן, אין ספק: Web 2.0. אם למישהו יש ספק לגבי הרלבנטיות של מגמה חדשה זו לשוק הארגוני, המנכ"ל של סאפ ישכנע אותו שאנחנו כבר כאן. היכולת לקבל הזמנת מוצר על ידי לקוח בדרום ארצות הברית, ולייצר אותו, לאחר שנבדקו על התהליכים, בקצה השני של העולם - תוך כדי בקרה מלאה של תקציב, תכנון ושיווק - את זה עושים רק באמצעות Web 2.0.
כנס סאפ בווינה חשף שוב את הצורך ההולך וגובר של יצרני ה-ERP להרחיב את שטח הפעולה שלהם, לצאת מארון המודולים ולהיכנס ישר, ובכל הכוח, ליישומים העסקיים, לקווי הייצור. סאפ רוצה שפלטפורמת ה-ERP תהיה כמעט גנרית מצד אחד, תתאים לכל עסק לפי צרכיו, עם התמחות מירבית בכל התהליכים העסקיים; אבל מצד שני, תשאיר מספיק מרחב תמרון לבידול, לתחרות, להון האנושי. התכנון - העסקי, ההנדסי והתקציבי, ייפגשו על פלטפורמה אחת בארגון, ידברו אחד עם השני, יעבירו מידע וייצרו נתונים, שיאפשרו להנהלה לשלוט טוב יותר.