רמת ההוצאה על אבטחת מידע בישראל גבוהה מבמערב אירופה

בשנת 2006 הסתכם שוק אבטחת המידע בארץ ב-165.5 מיליון דולרים והוא צפוי להגיע ל-317 מיליון דולרים ב-2011 – ממוצע גידול שנתי של 13.9%
יוסי הטוני |

רמת ההוצאה בישראל על אבטחת מידע גבוהה משמעותית מזו המקובלת במערב אירופה ומשקפת מודעות של ארגונים ומיומנות של מטמיעי מערכות - כך עולה ממחקר חדש של האנליסטית חני שטרן מחברת המחקר והייעוץ IDC ישראל, שבחן את שוק אבטחת המידע בארץ. המחקר מעלה, כי בשנת 2006 הסתכם שוק אבטחת המידע בארץ ב-165.5 מיליון דולרים וכי הוא מהווה 4.1% מכלל ההוצאה על IT בארץ בשנה החולפת. IDC מקיימת מדד אבטחת מידע, אשר מבוסס על חלקיות ההשקעה בתוכנות אבטחה, יחסית להשקעה הכללית בטכנולוגיית מידע. לפי מדד זה, המשק הישראלי מתקדם יותר מזה של מערב אירופה, אך נמצא מעט מאחורי המקובל בארה"ב.

בראיון ל-The People אמרה האנליסטית שטרן, כי "שוק אבטחת המידע בארץ צפוי לצמוח בממוצע ב-13.9% מדי שנה ולהגיע בשנת 2011 ל-317.19 מיליון דולרים. קצב גידול זה הוא יפה מאוד, המדובר בכמעט פי שלושה מקצב הגידול המקביל של כלל שוק ה-IT לאותה התקופה, אשר עומד על 4.7%". היא הוסיפה, כי "אמנם אנו משקיעים יותר מאירופה ומעט פחות מאשר בארה"ב, אבל אנו משקיעים הרבה באבטחת מידע - לעומת ההשקעה בשאר התחומים הטכנולוגיים".

בחלוקה לפי סוגי המכירות של מוצרי האבטחה, עולה כי מכירות התוכנה תופסות את המקום הראשון מתוך סך המכירות, והן הסתכמו בשנת 2006 ב-70.52 מיליון דולרים - נתח שוק של 42.6%. שטרן מציינת, כי מכירות התוכנה צפויות לגדול בממוצע ב-12.0% מדי שנה, והן תגענה בשנת 2011 ל-124 מיליון דולרים. מכירות החומרה הגיעו בשנת 2006 ל-40.41 מיליון דולרים – נתח שוק של 24% והן צפויות לגדול עד שנת 2011, בשיעור שנתי ממוצע של 13.3% ולעמוד על 75.31 מיליון דולרים. "מנוע הצמיחה העיקרי מאחורי גידול זה", אמרה שטרן, "הוא בשל המעבר לישומי תוכנה המוכללים ביחידת חומרה, appliances (רכיבים, התקנים). הרבה ממוצרי האבטחה עוברים להיות רכיבי חומרה, בניגוד למצב היום, שהשוק הוא מבוסס תוכנה. התחזית של IDC היא שבתוך עולם האבטחה יימשך הגידול של רכיבי החומרה, לעומת תוכנות האבטחה".

מכירות שירותי אבטחה הסתכמו בשנת 2006 ב-54.6 מיליון דולרים – נתח שוק של 33% - והן צפויות לגדול בשיעור שנתי של 16.6%, ולעמוד על 113.86 מיליון דולרים. לדברי שטרן, הגידול הגבוה במכירות של שירותי האבטחה, נובע ממגמה מתפתחת בשוק, של תפיסת האבטחה כשירות, Security as a service, בדומה למגמה הצומחת של תוכנה כשירות, Software as a Service. "האבטחה נתפסת כיום כשירות, שניתן לנהל אותו, גם בשליטה מרחוק - על החיבור שבין הרשת החיצונית לרשת הפנימית", אמרה שטרן, "לארגונים קל יותר להפנים גישה זו, שכן בניגוד לגישת האבטחה כשירות, אין את החשש מייצוא של נתונים פנימיים החוצה". בהקשר זה מציינת IDC ישראל את פעילותם העניפה בתחום, של ספקיות האינטרנט (ISP), אשר מוכרות לצרכנים את פתרונות האבטחה כשירות, כמו גם את המיומנות והניסיון שפיתחו, אשר מאפשרות להן לשמש כמטמיעות של מערכות האבטחה גם בשוק האנטרפרייז.

גגידול בשל עליית הרגולציות מבחינת החלוקה למגזרים, אומרת שטרן כי הבנקים בפרט והמגזר הפיננסי בכלל, הם המגזר שהשפיע הכי הרבה על הגידול בצריכת מוצרי ושירותי אבטחת מידע, כאשר הרגולציות שימשו כמנוע צמיחה עיקרי לכך. לאחר המגזר הפיננסי, המגזר הממשלתי-ציבורי, אשר כולל בתוכו את המגזר הביטחוני, הוא הצרכן המשמעותי בתחום. אחריהם – ניצבים מגזרי ההיי-טק והטלקום, ולאחריהם – שאר מגזרי המשק.

לדברי שטרן, האתגר הגדול הניצב כיום בפני תעשיית אבטחת המידע בישראל, הוא אתגר הניהול והקונסולידציה. "בניגוד לחלק משווקי ה-IT הריכוזיים בישראל, הרי שבשוק אבטחת המידע - פועלים עשרות יצרנים, וישנם פתרונות שונים של חומרה, תוכנה, ודגמים של שירות. הקיטוע לרסיסים (פרגמנטציה) הרב בשוק, מקשה מאוד על כל השחקנים בתחום - למכור, ליישם ולנהל את המערכות השונות", הוסיפה.

כל הכותרות

מה המשמעות של ההוצאה הגבוהה הזו על אבטחת מידע בארץ? "רמת ההוצאה הגבוהה בישראל, משקפת מודעות גבוהה של תעשיית ה-IT הישראלית לאיומי האבטחה. מודעות זו נוצרה בעיקר בהשפעה של צה"ל על כלל התעשייה. החשיבות שניתנת לנושא בצבא, כמו גם השתלבותם של רבים מיוצאי מערכת הביטחון בתחום ה-IT, בתוך תעשיית ההיי-טק בארץ. גם לפתיחות הגדולה של הארגונים הגדולים בארץ להטמעת מערכות אבטחה חדשניות וליצירתיות - יש תרומה חשובה להיותה של ישראל מעצמת אבטחת מידע, שכן היא מסייעת לסטארט-אפים הישראליים, לשמש כמעבדת ניסוי ענקית.

זאת, בנוסף לסיבות העולמיות, של הופעה תדירה של איומים חדשים, מתוחכמים ורציניים, לצד הופעתם של פתרונות חדשים בשוק שמאד מתפתח. ככלל, הנתונים הם בעלי משמעות חיובית, משקיעים בארץ באבטחת מידע, וימשיכו להשקיע בתחום".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה