חמישה טיפים להחדרת Web 2.0 לארגונים

מנמ"רים ומנכ"לים ברחבי העולם, כמו גם בישראל, מתחבטים בשאלת החדרת יישומי Web 2.0. גם אלה שהחליטו לעשות זאת, שואלים עצמם כיצד לעשות זאת ולחזור הביתה בשלום
יהודה קונפורטס |

52% מהמנהלים הבכירים בארגונים ו-13% מהמנמ"רים אינם יודעים מה פירוש המושג Web 2.0 כך עולה מסקר שערכו החברות BDI ומטריקס שפורסם אתמול (ד'). החדשות הטובות הן שקרוב למחצית מהמנהלים שאמרו כי הם יודעים מה פירוש המושג, הודיעו כי בכוונתם ליישם יישומי Web 2.0 כבר השנה או בשנה הבאה. בנוסף, מספר זהה של מנמ"רים השיב שהוא מבין שהטכנולוגיה הזו כבר כאן.

המנהלים והמנמ"רים הישראלים לא לבד. גם מעבר לים קיים פער עצום בין התדמית של Web 2.0, לבין הקשר שלו לשוק הארגוני. בפורומים שונים אומרים אנשי מקצוע כי Web 2.0 זה נחמד, אבל מתאים יותר למשתמש הקצה הביתי שמתקשר עם YouTube, יישומי Wiki ואחיהם. כאשר בוחנים קצת יותר לעומק את הנושא, מגלים שעיקר הבעיה של המנמ"רים והמנכ"לים היא לזהות את הקשר בין Web 2 ליישומים הארגוניים ובעיקר איך ממסדים את הקשר הזה.

זו הסיבה שהמגזין CIO אסף עבור קוראיו חמישה טיפים ליישום הטכנולוגיה הזו בארגון. המגזין פותח את הכתבה בנושא בציינו כי לרבים, המושג Web 2.0 מזכיר שממה או מדבריות עלומות במערב הפרוע, ולכן בדומה לכל דבר חדש - יש ללכת איתו בצעדים מדודים ובזהירות. החלוצים בשוק הארגוני, שכבר הטמיעו יישומי Web 2.0, נידבו כמה טיפים לקוראים:

1. עשה שיעורי בית הגדר את המהות של Web 2.0 עבורך וזהה את לקוחותיך - האם הם לקוחות פנים ארגוניים, לקוחות מסחריים או מפרסמים. בנוסף, זהה חברות דומות שמשרתות אוכלוסיות דומות ונסה ללמוד מנסיונם. נכון, זה קשה ואולי אפילו יקר קצת, אבל שווה את שכר הלימוד. כמובן שמומלץ ללכת לכנסים וועידות שעוסקות בתחום ולקרוא מאמרים רלוונטיים.

2. בדוק את עומק המים לפני שאתה קופץ אליהם או במילים אחרות: התחל עם פרויקטים קטנים שאין להם משמעות קריטית. מנמ"רים רבים מתלהבים יתר על המידה מהטכנולוגיה, ומיישמים הכל בבת אחת. זו, כמובן, טעות ממדרגה ראשונה שנכונה לגבי כל טכנולוגיה חדשה. Web 2.0 איננו חבילה אחת בבחינת TAKE IT OR LEAVE IT. יש בה למשל רכיבים שלא מתאימים לכל ארגון ולכן לא חייבים תמיד ליישם הכל - אפשר להשאר עדיין בעידן הבלוג.

3. שקיפות יש לא מעט ספקים וגורמים מסחריים ומקצועיים שפותחים את הבלוגים והמידע שלהם לרשות כל הגולשים. שם אפשר למצוא מידע מנסיונם של אחרים. דל היתה בין הראשונות שעלתה על גל הזה. היא מפעילה פורומים ובלוגים וזוכה לשבחים רבים - ולא רק זה. ה-Web 2.0 מאפשר אינסוף אפשרויות לעבד ולקבל מידע שיווקי ומודעיני רב ערך - הן מלקוחות והן מגורמים חיצוניים. הכלים הקיימים מאפשרים לקחת את המידע הזה ולתת לו את הערך הכי גבוה שיכול להיות, ברמת מחלקת השיווק.

כל הכותרות

4. היה חשוף לביקורת - זו לא בושה אחד הדברים היותר יפים ב-Web 2.0 הוא היכולת הבלתי מוגבלת שלך להגיע קרוב מאוד ללקוחות שלך, ולדבר איתם כמעט פנים אל פנים. זה אומר שמצד אחד תקבל שבחים ומחמאות אבל גם לא מעט סתירות. אתה צריך להיות בנוי לזה. מנכ"ל חברת בריטיש סקיי ברודקסטינג, לדוגמה, אימץ רעיון זה והוא מזמין קבוצות של משתמים לדבר איתו בבלוג שלו בכל שבוע, ושומע ממקור ראשון מה הבעיות. זו לא תמיד חוויה נעימה, אבל זה כנראה שווה את הכאב. הרוב יאשימו אותך ואת חברתך ללא סיבה אמיתית, אבל הכמות של המשובים שאתה מקבל, אומר המנכ"ל, מאפשרת לך לסנן הרבה יותר.

5. סיכונים וגבולות חשוב מאוד להיות מודע להשלכות לא חיוביות שיכולות להיות מיישום Web 2.0. זה אינו עולם ללא גבולות באמת - יש חוקים והגבלות משפטיות, אבל מצד שני לא צריך להסחף. קח לך יועץ או מדריך מנוסה וקבע מדיניות ברורה משל עצמך, אבל גם כאן אל תגזים בהיקפה כדי לא להפחיד את המשתמשים.

השורה התחתונה: Web 2.0 היא הרמה הגבוהה ביותר של פתיחות ארגונית, שקיפות ואפשרות הצצה פנימה לכל מי שאנו רוצים או לא רוצים. אף אחד בעולם עדיין לא למד מספיק ולא צבר נסיון כדי לרשום "פתרונות בית ספר". לכן, ההמלצה הכי חשובה לטעמנו, היא ללכת צעד אחר צעד - בזהירות אבל בנחישות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה