האם תם עידן הסקרים הטלפוניים?
האינטרנט הביא עמו בשורה טכנולוגית ושינוי בתפיסה של תקשורת בינאישית עם חברים, לקוחות, ועמיתים לעבודה. כיום, במקום להרים טלפון, אנחנו מסתפקים בשליחת מייל, כך גם בתחום הסקרים, קיימים הבדלים ברורים בין סקרים אינטרנטיים לסקרים טלפונים.
יותר ויותר חברות מחקר עוברות לשיטת הסקר המקוון, דבר שהופך את הסקר הטלפוני ללא עדכני ומיושן.
ובכן, מהם ההבדלים העיקריים בין סוגי הסקרים?
יעילות ומהירות: איסוף הנתונים מתבצע על קהל יעד (אוכלוסיית הפאנל) שגוייס מלכתחילה למטרה זו ואשר נגיש למשימה בכל עת. בכך נפתרת בעיית חוסר ההיענות שמכבידה על ניהול סקרים טלפוניים ואחרים. בצורה כזו, איסוף הנתונים מתבצע בהיקף גדול ובזמן קצר, בלי תלות בכמות טלפנים/סוקרים וללא מגבלת זמן ומקום תוך חסכון רב בזמן ניהול הסקר כולו.
מהימנות איסוף משופרת: אוכלוסיית הפאנליסטים משיבה על הסקרים מתוך שיתוף פעולה ורצון חופשי. מענה על השאלון בזמנו החופשי של הפאנליסט, כשהוא רואה את הטקסט מולו וללא מגבלות של זמן ראיון וחוסר תקשורת והבנה בינו לבין המראיין בטלפון, מאפשרים לו להתרכז במשימה ומשפרים בסדרי גודל את אמינות ופירוט תשובותיו. בנוסף, מכילה המערכת מנגנוני אבטחת איכות לסינון משיבים בלתי מהימנים.
חסכון בעלויות: סקרי פאנל אינטרנט מבטיחים ללקוחות חסכון משמעותי בעלויות. ראשית, מעצם ביטול הצורך בעלויות גיוס והכשרת סוקרים, הוצאות טלפון, שטחי משרד, מערכות מחשוב ייעודיות והוצאות תפעול שוטפות שהן חלק אינהרנטי מתעשיית הסקרים המסורתית. החיסכון המשמעותי ביותר בא לידי ביטוי בביצוע סקרים המיועדים לפלחי אוכלוסייה סקטוריאליים לא נגישים, אשר קשה עד בלתי אפשרי לבצעם בעלויות סבירות בשיטות המסורתיות.
נגישות: נגישות מהירה לאוכלוסיות יעד ספציפיות ולקהלים קשים להשגה למשל: קבוצות גילאים, סטודנטים, חיילים, דתיים, אמהות בכלל וילדים קטנים בפרט, עקרות בית, וכו'. כמו כן, ניתן לאפיין סקרים לבעלי הרגלים וסגנונות חיים מסוימים כמו מעשנים, צמחוניים, צרכני מזון אורגני, מבצעי פעילות ספורט וכד'. כל זאת, בעלות זהה לזה של סקר בעל מדגם מייצג ארצי.
מענה בזמנך החופשי: היכולת של הפאנליסט לענות לסקרים בזמן ובמקום שבהם הוא בוחר, כמו גם העצמאות שלו בכל התהליך והחשיפה למוצרים ותכנים חדשים, הופכת את התהליך לחוויה מהנה עבורו. התשובות המתקבלות הן טבעיות יותר והסקרים מהימנים יותר מאשר שיטות אחרות.
סקרי מולטימדיה: ניתן לשלב במסגרת השאלון קבצי מולטימדיה כגון: קליפ, שיר, פרסומת, תמונות ומצגות להמחשה. כך ניתן לקבל התייחסות של מספר רב של נסקרים לאלמנטים כאלה, ללא מגבלות תקציביות. כיום, קבלת משובים המתייחסים לקבצי מולטימדיה מתבצעת, בשל מגבלות תקציב, לגבי מספר מצומצם של נשאלים.
ולסיום, סיבה נוספת מדוע הסקרים הטלפונים הם פאסה: כאילו לא די בכך שכבר כיום נתח הולך וגדל מהאוכלוסייה מחזיק במכשיר טלפון חסר שיוך גיאוגרפי כמו הוט, 072 של קווי זהב ומכשירים ניידים, הרי שניידות המספרים הצפויה להיכנס לתוקף בקרוב תהפוך את זיהוי השיוך הגיאוגרפי של מחזיק המכשיר לבלתי אפשרי לחלוטין.
בכך יאבדו מכוני הסקרים הטלפוניים, המסתמכים כיום על דגימה לפי אזורי החיוג של בזק, כל יכולת לבצע דגימה על פי אזור המגורים של המרואיינים בסקרים. או אז, יבוא לידי ביטוי מובהק, יותר מאשר כיום, כוחם של סקרי האינטרנט ליצור דגימה מייצגת מאחר והם מסתמכים על מאגר נתונים מבוקר הנבנה על כל אחד מחברי הפאנל שלהם ואשר אינו תלוי גורם מתווך כמו מספר הטלפון שלו. הסקר המקוון מגלה מראש היכן מתגורר כל מרואיין והמאפיינים עליו, ודוגמים אותו בהתאם.
* הכותב הוא מנכ"ל חברת Panels לסקרי שוק.