"הכנסת כרטיס חכם לתחבורה הציבורית היא בבחינת מהפכה - וחבל מאוד שהיא מתעכבת"
הכנסת הכרטיס החכם לתחבורה הציבורית היא בבחינת מהפכה, שחבל שהיא מתעכבת", כך אמר ויקטור אררה, יועץ ומנכ"ל חברת Smart e-moon, ברב שיח בנושא תחבורה שערכה מערכת ThePeopleלקראת כנס World eGOV, שייערך ביום חמישי הקרוב במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה. לדברי אררה, הכרטיסים החכמים נמצאים כבר במגזרי תעשיה רבים, דוגמת חברות תעופה וחברות ביטוח, והם מאפשרים ללקוחות של אותן חברות לקבל שירות יעיל ומשופר.
אררה תיאר את אבני הדרך בהכנסת כרטיס חכם לתחבורה הציבורית: בשנת 2001 החליטה הממשלה על הצורך לצייד את הנוסעים בכרטיס חכם משולב, שלא יהיה עם תלות במפעיל. ביוני 2002 הוציאו משרד האוצר והתחבורה RFI למסלקה של הכרטיסים. לאחר מכן, ציין אררה, חשש משרד התחבורה שהמפעילים יתקדמו בעצמם למימוש כרטיס חכם, ואז תיווצר מציאות בה לא יהיה קשר בין המערכות השונות - מה שבסופו של דבר קרה בפועל.
לבסוף, אמר, לאחר חיפושים, הוחלט לאמץ את טכנולוגית קליפסו, שתהווה תקן בתחום. ב-2004 החל פיילוט של קליפסו בחברת קווים בעפולה, וכיום חברת דן סיימה לשדרג את מערכותיה לקליפסו. אררה הוסיף, כי רכבת ישראל נמצאת בעיצומו של מכרז בתחום.
לדברי אררה, "דרושה התארגנות של מפעילים, ליצירת מסלקה משותפת, כאשר המועמד הטבעי לכך - משרד התחבורה - אינו יכול להיות בעל המסלקה בשל היותו הרגולטור". בסופו של דבר, סיכם אררה, לנוסעי התחבורה הציבורית בארץ יהיה כרטיס חכם אישי, אחיד ומשולב - שכל שיידרש הוא רק לטעון אותו בכסף.
להשלים - לא להתחרות יהושוע (איגור) פורמן, מנמ"ר הרכבת, אמר כי במדינות אחרות בהן הוחלט על הנהגת כרטיס חכם, עוד בטרם נעשה המימוש הטכנולוגי, הוחלט על עבודה משותפת בין חברות הרכבות וחברות האוטובוסים. זאת, על מנת להביא תועלת לנוסעים, ולחסוך את הרכישה הכפולה של כרטיסים בשני אמצעי התחבורה. "בכל העולם, אמצעי התחבורה השונים אינם מתחרים זה בזה - אלא משלימים האחד את השני", אמר פורמן, "התחרות האמיתית היא מול כלי הרכב הפרטיים. הרכבת לא יכולה להתקיים ללא סביבת אוטובוסים התומכת בה".
פורמן אמר, כי לרכבת ישראל יש בכל 43 התחנות שלה, מערכת כרטוס אוטומטית עם בקרת כניסה ויציאה , וכן מכונות לקריאת הכרטיסים - כבר מאז שנת 1992. פורמן ציין כי תפעול המערכות הללו הוא יקר, ולכן חשוב לממשן במשותף. חיסכון נוסף, ציין הוא בכך שחלוקת העומסים על הקופאיות תהיה טובה יותר. המטרה, הדגיש, היא להביא לשילוב תחבורתי אמיתי.
העתיד, אמר פורמן, הוא שאכן תהיה מערכת כירטוס משותפת שכזו בין אמצעי התחבורה השונים, אלא שהדבר ייקח עוד זמן מה. לדבריו, המערכת החדשה תוטמע על ידי הרכבת עד אמצע שנת 2009, והיא תיושם ב-75 תחנות, בעלות - שכבר תוקצבה - של מאות מיליוני שקלים. הוא סיים בציינו כי המידע המגיע מהמערכות, נדרש להיות אמין, על גבי מערכות חזקות וזאת על מנת לדעת במדויק את פרטי המשתמשים - כמה נסעו וכמה שילמו - "והדבר אינו פשוט כלל".
להפסיק עם הנייר מיכה פסט, מנמ"ר דן, אמר כי החברה נמצאת בעיצומו של תהליך אינטנסיבי להרמת מערכת כירטוס חדשה בחברה. לדברי פסט, "הכרטיס החכם מחייב מפעילים להפסיק לעבוד עם כרטיסי הנייר הבודדים. הדבר יוצר בעיות, לדוגמה מה קורה עם ביטול חוזה של נוסע שעלה בטעות ליעד לא נכון וחפץ לרדת. בעיות אחרות הן בשל הצורך להוכיח מכירה , או ביטול של חוזה".
פסט אמר כי יש לחברה מערכת כירטוס מגנטי, שנמצאת באוויר מאז שנת 1994, שמטרתה לצמצם את החיכוכים בין נוסעים ונהגים, ובכך להעלות את רמת השירות שמקבלים הנוסעים. בהתייחסו למערכת הכרטיס החכם המשולבת, אמר פסט כי יש למצוא פתרון למצב בו נוסע רוכש כרטיס באגד, עלה על אוטובוס דן ומשם המשיך לרכבת. "לא מספיק שנוסע עולה עם כרטיס חכם", אמר, "הבעיה אינה טכנולוגיה, הטכנולוגיה רק מציפה בעיות שנחבאו במשך שנים. המטרה היא להגיע למצב בו לנוסע תהיה כתובת במקרה תקלות".
פסט ציין כי דן התחייבה בפני הממשלה להפסיק את מכירת כרטיסי הנייר בספטמבר 2009, וכי המערכת של דן צפויה לעלות לאוויר בינואר 2008, ללא יישום כרטיס חכם. המערכת עם היישום של הכרטיס החכם תעלה לאוויר באפריל 2008. עלות המערכת של דן, אמר היא 46 מיליון שקלים ל-15 שנים. הוא סיכם בציינו כי הקמת מרכז שירות ומרכז הסליקה תיעשה עד מועד זה - אם לא במשותף על ידי כל ארגוני התחבורה, אז תיעשה עצמאית על ידי דן.
יהודה ברזל, מנהל טכנולוגיות בחברת קווים, אמר כי לקראת סוף חודש יולי השנה, החברה תעלה כרטיס חכם מלא, כולל האפשרות לטעינתו, וכי החברה מתחילה לפרוש עמדות טעינה בגוש דן. הוא ציין כי כבר כיום החברה עובדת באזור עפולה עם כרטיס חכם. לדברי ברזל, הטעינה של הכרטיסים תיעשה בשלב הראשון באוטובוסים, כאשר הגיבוי ייעשה באמצעות עמדות כרטיסי אשראי. הוא ציין כי הכרטיס של החברה מהווה בבחינת "ארנק אלקטרוני", כאשר לנוסע נקבעת התאמה אישית ובהתאם - נעשית טעינת הכרטיס. הוא סיים בציינו כי קווים מסיעה כ-36 מיליוני נוסעים בשנה, וכי עלות מערכת הכרטיס החכם שמוטמעת בחברה עומדת על מיליוני שקלים.
תומר קרני, מנהל הטכנולוגיות בחברת מטרופולין, אמר כי החברה מפעילה 30 קווים בינעירוניים מהמרכז לדרום הארץ, לה כ-100 אוטובוסים והיא פועלת החל מתחילת 2002. הכרטיס החכם בחברה אמר, פועל כבר מסוף שנת 2002, והוא אינו כולל היבט פרסונליזציה. הוא הוסיף כי בימים אלה החברה חתמה על הסכם עם הממשלה להסבת המערכת לקליפסו – תהליך שצפוי לקרות בחודשים הקרובים. הוא ציין כי הכרטיס החכם, בתצורתו הנוכחית, אינו משקף פרסונליזציה, והוסיף כי זו צריכה להיעשות באופן מרוכז בין החברות.
אררה חתם את רב השיח, ואמר כי נדרש לעשות תחשיב נכון לגבי כל ההיבטים של תפעול הכרטיס החכם, כמו גם ליישם את הטכנולוגיה בצורה המיטבית.