"הדמוקרטיה ברשת חזקה יותר מהדמוקרטיה בעולם האמיתי"

כך אמר פרופסור יוסי מטיאס, מנהל מרכז המחקר של גוגל בת"א, בהרצאת אורח שנשא בטקס הענקת פרסי WebiAwards 2007. עוד הוסיף, כי בעוד שבדמוקרטיה המוכרת הרוב מכתיב למיעוט מה לעשות, בדמוקרטיה של האינטרנט יכול כל פרט לעשות את הבחירה שלו
יהודה קונפורטס |

"יש ערך מוסף גדול מאוד למדיה של האינטרנט. היא מאפשרת גישה למגוון של מידע, והאפשרות הזו פורצת גבולות, הרבה מעבר למה שהיה מקובל עד כה. זוהי דמוקרטיזציה של המידע", כך אמר פרופסור יוסי מטיאס, מנהל מרכז המחקר של גוגל בת"א, שהיה מרצה אורח בטקס הענקת פרסי WebiAwards 2007 שנערך אתמול (ב').

פרופ' מטיאס אמר, כי אם בעבר הדמוקרטיה הקלאסית דיברה על כך שהרוב מחליט עבור המיעוט, הרי שהיום אנשים רבים יכולים לבחור בדברים שונים, מבלי שהרוב יכתיב להם את הבחירה. "האינדיבידואליזם כבר אינו רק נחלת הגולש הבודד באינטרנט", הסביר פרופסור מטיאס, "האינדיבדואליזם כבר הגיע לצד החברות הצרכניות והן מציעות אפשרויות של פרסונליזציה ובחירה אישית בהרבה מאוד תחומים. MySpace או YouTube ובלוגים אישיים הם רק דוגמה קטנה לכך".

עם זאת, אמר מטיאס, "למרות שאנחנו נמצאים בעידן של מידע חוצה גבולות וישנה אפשרות לייצר מקורות מידע עצמאיים, עדיין אנשים זקוקים למנגנוני עריכה של אנשי מקצוע, שיסננו להם את המידע, ויגישו לו אותו בצורה יותר נוחה, כמו למשל במדיה המודפסת".

בחלק אחר של הרצאתו התמקד מטיאס בעקרונות שמנחים את גוגל מאז תחילת דרכה, ובעיקר בנחישות לפשט את חוויית המשתמש באינטרנט וללכת על שימושיות. בתחילת דרכה עסקה גוגל בשני תחומים מרכזיים - חיפוש ופרסום. כעת, אמר מטיאס, נוסף נדבך שלישי והוא האפליקציות, כאשר כל אחת מהן חייבת להיות נגישה ופשוטה להפעלה.

מטיאס פירט את עשרת הדיברות שמנחות את גוגל, ובין היתר סיפר על ההתלבטות התמידית הקיימת בין הגברה שוטפת של הפשטות בעיני המשתמש, לצד הסתרת הסיבוכיות שעומדת מאחורי כל הצבת אלמנט שבעיני המשתמש הוא פשוט. שם המשחק, הסביר פרופסור מטיאס, הוא לא לוותר על הוספת אלמנטים עבור המשתמש, להקל עליו כל הזמן את השימוש, ומצד שני לא להיגרר לסיבוכיות.

מטיאס הציג כמה שיפורים שנעשו באחרונה בגוגל. כך למשל, חיפוש אחר מושג או אתר מסויים יביא למשתמש בלחיצה אחת את כל מקורות המידע שהוא צריך, בין אם מדובר בחדשות מ-Google News, תמונות, קליפ וידיאו או כל מקור אחר. הצורך בזיהוי אווטומטי, אמר מטיאס, הוא חלק מרכזי בארכטיקטורה של חוויית המשתמש שלנו. זאת, לצד הוספת יכולות ויזואליות שנלוות לחיפוש טקסט, כמו למשל אפשרות להצביע על מקום מסויים שכתוב בספר, ולקבל תמונה של המקום שעליו מספר הספר.

כל הכותרות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה