האם העסק שלך מוכן לחיים כפולים?

רוב העסקים הקטנים והבינוניים עסוקים בעולם האמיתי, אך העולם הווירטואלי קורץ יותר מתמיד. אבינועם שחר על עסקים ב"סקנד לייף"
אבינועם שחר |

האם שמעתם על יקום מקביל שיש בו מעל 7 מיליון תושבים? התושבים האלה עושים כמעט כל מה שאנחנו עושים ואפילו יותר. הם יוצרים קשרים חברתיים, הולכים לאירועי תרבות, קונים ומוכרים ואפילו מעופפים. לא, לא מדובר בישראל, מדובר על העולם הווירטואלי הנקרא: "סקנד לייף".

"סקנד לייף" הוא עולם וירטואלי מקוון תלת מימדי שהוקם בשנת 2003 על ידי חברת לינדן. בראשית הדרך הפרוייקט זכה לביקורת קשה, כשהטענה המרכזית היתה שהפרוייקט יהפוך במהרה לנחלתם הבלעדית של מספר "גיקים" מצומצם. אולם, בניגוד מוחלט לביקורת, העולם של סקנד לייף זכה בשנתיים האחרונות לפריחה חסרת תקדים.

בכל זמן נתון מסתובבים בסקנד לייף כ-40 אלף "תושבים", המשתמשים בכסף מקומי שנקרא "לינדן דולר" (השער נוכחי: כל 1 דולר אמריקאי שווה כ-190 לינדן דולר). תושבי סקנד לייף מוציאים מידי יום כ-1.3 מיליון דולר בממוצע על כל מה שהעולם יכול להציע: מכוניות, בגדים, מוזיקה, הימורים, פורנו ועוד ועוד.

פרסום וירטואלי

עסקים רבים הבינו כבר את הפוטנציאל העסקי הטמון בסקנד לייף. כיום, יש למעלה מ-20 אלף עסקים בסקנד לייף כולל חברות ענק כמו IBM, ריבוק, אדידס, סיסקו, סוני, נוקיה, טויוטה, ניסאן, סאן, אינטל, האחים וורנר וכו''. מעבר לערך הפרסומי, ישנן חברות שהעבירו חלק מן הפעילות ה"אמיתית" שלהן לסקנד לייף. IBM, לדוגמא, משתמשת במתחם שלה בסקנד לייף כדי להכשיר עובדים שלה ברחבי עולם.

אבל לא צריך להסתכל רק על הענקים. גם ליזמים והעסקים הקטנים מציע "סקנד לייף" שלל הזדמנויות. דוגמא לכך היא נדל"ן וירטואלי. אנשי צ''אנג, היא מתווכת נדל"ן בסקנד לייף, הלקוחות שלה קונים או שוכרים שטחים, בונים עליהם בתים או עסקים. צ''אנג פשוט קונה משחקנים אחרים אדמות בזול ומוכרת או משכירה אותן ביוקר. כיום היא חולשת על שטחים בשווי כולל של 250 אלף דולר אמריקני ואפילו המגזין הכלכלי הנחשב -BusinessWeek, הקדיש לה כתבת שער שעליו התנוססה הדמות של צ''אנג.

בסקנד לייף אפשר להתפרנס גם מעיצוב של פריטים לדמויות במשחק. מאיה הופנר, למשל, היא מעצבת אופנה בסקנד לייף, המעצבת ומוכרת ביגוד, אביזרים, נעליים ושיער לדמויות בסקנד לייף. היא אפילו פתחה חנות משלה בין כתלי המשחק ולאחר שנתיים במשחק היא פרשה מעבודתה במציאות כגרפיקאית כדי להתמסר אך ורק לחנות הווירטואלית.

כל הכותרות

עדיין לא ברור מהי התרומה האמיתית של סקנד לייף לעסקים? יתכן שמדובר רק באופנה חולפת. עם זאת, חברת המחקרים גרטנר פירסמה באפריל מחקר שקבע שעד שנת 2011 יהיו ל-80% מהגולשים חיים וירטואליים ברשת, כאשר הכוונה היא למשהו דמוי "סקנד לייף". האם העסק שלך מוכן לחיים כפולים?

* הכותב הוא שותף במשרד "ביט תקשורת", המתמחה ביחסי ציבור לעסקים קטנים ובינוניים, www.bitt.cc.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה