אחרי עשרים שנות עבודה: חמישים מחשבים חישבו את כל המהלכים האפשריים בדמקה
תוכנת מחשב תוכל לנצח כל אדם במשחק דמקה, כך טוענים חוקרים קנדיים שחשפו בסוף השבוע את Chinook - תוכנה ייחודית שעל פיתוחה עמלו קרוב לעשרים שנה. במסגרת הפיתוח נדרשו ל-50 מחשבים כמעט עשרים שנות חישוב כדי לחפור את כל 500 מיליארד המיליארדים של העמדות האפשריות במשחק. במאמר שפורסם בכתב העת סיינס, אמרו אנשי הצוות כי מדובר במשחק המורכב ביותר שנפתר עד כה לחלוטין.
פרופ' ג'ונתן שאפר, ראש המחלקה למדעי המחשב באוניברסיטת אלברטה שבקנדה, אמר לאתר האינטרנט של הבי.בי.סי, כי "זו היתה בעיית חישוב אדירה – פי מיליון מאשר כל דבר שאנשי מדעי המחשב ניסו לפתור עד כה". פרופ' שאפר, שהודה כי הוא "חולה על המשחק", החל בנסיונות לפתור אותו ב-1989. הוא התייעץ עם אלופי המשחק כדי לדעת יותר אודות הטקטיקות שלהם וכיצד להזין את המידע הרב לתוכנת מחשב.
לדבריו, Chinook נהגה עד כה לפתור בעיות בדומה לבני אדם - באמצעות ניסוי וטעייה - בשיטה המכונה "יוריסטית". פרופ' שאפר הוסיף, שאף כי התוכנה היתה מוצלחת ואף זכתה באליפות העולם בדמקה ב-1994, היא לא היתה מושלמת ומפעם לפעם הפסידה במשחקים. לפיכך, ניסו מדעני המחשב גישה לא יוריסטית, לפיה במשך מספר שנים מאות מחשבים יריצו משחק אחר משחק כדי למצוא את הרצפים שיובילו לנצחונות, הפסדים ותיקו. בסופו של דבר, התוכנה החדשה צברה כל כך הרבה מידע, עד ש"ידעה" מהו המהלך הטוב כמעט לכל מצב. משמעות הדבר היא שכל משחק שהיא משחקת מוביל לנצחון בטוח או אם היריב חזק במיוחד – לתיקו.
"אני סבור שהעלינו את הרף, ובגובה ניכר במונחים של מה ניתן להשיג באמצעות טכנולוגיית המיחשוב והתבונה המלאכותית", אמר פרופ' שאפר. הוא סיכם ואמר, כי כעת מקווים החוקרים לפתור משחקים קשים יותר ואולם המשחק המורכב מכולם – השחמט – יהיה עדיין מחוץ להישג ידם של המדענים בשיטה הנוכחית משום שטווח האפשרויות בו גדול בכמה סדרי גודל: מיליארד מיליארד מיליארד מיליארד מיליארדים של עמדות אפשריות - דבר שאפילו בעוצמה הנוכחית של המיחשוב ייקח עידנים כדי לפתור, העריך.