המפתחות כבר בפנים
ההחלטה של כלמוביל להיכנס לתחום ה-ERP של ה"גדולים", ולהטמיע מערכת כגון זו של סאפ, היא חריגה בנוף ההודעות ההכרזות של התקנות מערכות ERP בשוק הישראלי. כלמוביל נמנית על מגזר יבואני הרכב, מגזר שעד לפני כמה שנים, רמת המיחשוב בו לא היתה גבוהה. במושגים ישראלים, נתפסו עסקים אלו כעסקים קטנים, והטמעת מערכת ERP לא עמדה על סדר היום של המנמ"רים שלהם.
אלא שישנה תחרות קשה בשוק הרכב בישראל, שהוא שוק ריכוזי, אשר נשלט על ידי מספר לא גדול של יבואנים ועוד מספר קטן יחסית של חברות ליסינג - שהן הצרכניות הגדולות של הרכב שמיובא לישראל. ריבוי תנאים אלו מאלץ את ראשי סוכניות הרכב "להגדיל ראש", ולחפש את הפיצוי בשחיקה המתמדת ברווחיות. אחת הדרכים לכך היא בהשקעה במערכות מיחשוב, מידע, ומערכות ניהול ארגוניות.
בניגוד לרושם הראשוני, לסוכנויות יבואני הרכב יש מסביב קשת רחבה מאוד של עסקים, קבלני מישנה ומשתמשים פנימיים וחיצוניים - ששינוי ארגוני מהותי, כמו הכנסת ERP לארגון, יחייב גם אותם להסתנכרן מול המשרדים המרכזיים.
יבואן רכב מפעיל סביבו מחסני חלפים, סוכנויות מישנה ובעיקר - מוסכים. כל אלו הם עשרות עסקים, שתפקידם לתת שירות. התחרות על כל לקוח פרטי היום היא עזה. הגמישות, הנכונות להעניק ללקוחות הטבות מפליגות באות על חשבון רווחיות נמוכה יותר, וכדי לממן אותה נכנסים ראשי החברות במיגזר זה, לתחומים שעד היום כלל לא היו בהם.
הסיבה השניה לעניין שמעוררת ההודעה על הטמעת מערכת ERP בכלמוביל, היא הקישור לחזון של סאפ, כפי שהוצג לא מכבר על ידי המנכ"ל הנינג קגרמן בכנס המשתמשים האחרון בווינה. באחת המצגות המחיש קגרמן כיצד רואה סאפ את מנוע הצמיחה שלה. זאת, לדבריו דרך ארגוני ליבה, כמו כלמוביל, למשל, אשר רוצה וחייבת להגיע לכל שאר העסקים שעובדים איתה, בעיקר ספקים וקבלני מישנה. בכך תשיג סאפ שתי מטרות בבת אחת: מצד אחד תגדיל את טווח הלקוחות שלה ומצד שני, וזה הכי חשוב, היא מגדילה את עלות התועלת שיש לארגונים מהטמעת ERP.
עד היום, המיקוד היה באותם ארבעה-חמישה מודולים מסורתיים שלא ממש תקשרו עם כלל הארגון. סאפ זיהתה, כי ארגונים רבים כבר לא מסתפקים רק בהשקעה אדירה במודולים אלו, כל עוד כל שרשרת הערך של הארגון לא יכולה לתקשר או ליהנות מכך. אחד המסרים בכנס בווינה, היה שסאפ תציע את הפלטפורמה לכל שרשרת הערך של הארגון ולא רק תציע - אלא גם תלמד ותסביר לו איך מטמיעים.
בישראל, כלמוביל, כמו יבואניות רכב אחרות, מנהלת שרשרת אספקה די ארוכה, ולכן המחשבה שבקרוב גם מוסכים, וכן שאר נותני השירותים בתחום הרכב בישראל יתממשקו ביתר שאת למערכות ERP - היא חידוש מעניין, אשר מלמד משהו על בגרותו של השוק הישראלי.
הסיבה השלישית לעניין שפרויקט ה-ERP של כלמוביל, היא ההחלטה להטמיע את המערכת באופן עצמאי ולא להיעזר בחברות מטמיעות חיצוניות. חדשות לא טובות כל כך לחברות אינטגרציה אלו - אתגר קשה ומעניין במיוחד למנמ"ר של כלמוביל. הוא הגיע – כנראה - למסקנה כי הזמן, המשאבים והאנרגיות שיבזבז בהתקשרות עם ספק זה או אחר, עקומת הלימוד, תיאום הציפיות ועוד כל מיני דברים - כל אלו ייחסכו, אם יעשה זאת "בתוך הבית". אין ספק שהמנמ"ר מבין היטב את המשמעות של הטמעה עצמית. מערכת ERP היא מהמערכות המורכבות והמסובכות ביותר להטמעה ולהבנה. נדרשים גיוס אנשים טובים, כמו גם ניהול נכון של הפרויקט. מכל הסיבות הללו, יש סקרנים רבים המחכים לראות כיצד יסתיים הפרויקט. ואם יצליח, כפי שכולם מקווים, הרי שזה בהחלט חידוש מרענן בנוף שוק ה-ERP הישראלי. הוא יכול להיות סמן ימני לארגונים דומים לכלמוביל, ואולי גם לגדולים ממנו: קנה רשיונות ל-ERP, המפתחות כבר בפנים.