ועדת הכלכלה אישרה את כניסת YES לתחום ה-VOD
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר את התיקון לחוק שהציע משרד התקשורת בעניין מדיניות ההסדרה בנושא ה-VOD (שירותי וידיאו על-פי דרישה), לקראת הגשתו לקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון - ובעקבות פניות של ארגוני המפיקים והתסריטאית אל ח"כ גלעד ארדן, יו"ר הוועדה - ביקשה המועצה לשידורי כבלים ולווין להטיל חובה להשקיע בתוכן ישראלי מקורי. הצעת המועצה התקבלה, תזכיר החוק תוקן והוא כולל חובה להשקיע עד 4 אחוזים מההכנסות של בעל הרישיון החדש בהפקות מקומיות. מהמועצה נמסר כי "התיקון נועד להבטיח ששחקנים חדשים וטכנולוגיות חדשות יצעדו קדימה יחד עם ההפקה המקומית הישראלית, כשהמטרה המרכזית היא שלמנויי המפעילים החדשים של ה-VOD יוצע תוכן ישראלי חדש". הצעת החוק - שתעלה לקריאות בכנסת כבר ביום רביעי השבוע - תאפשר לכל מפעיל, ובין היתר גם לחברת Yes, להצטרף למפעילות ה-VOD על גבי תשתית רחבת פס ADSL. כיום נהנים משירותי VOD רק לקוחות HOT. בין מתנגדי ההצעה בלטה עו"ד הדס פלד, נציגת זכיינית ערוץ 2 רשת, שטענה כי ההצעה מטילה על בעלי הבעלויות הצולבות מגבלות להשתתף כשחקן באספקת שידורי ה-VOD. "זה בלתי מידתי ומהווה פגיעה בחופש העיסוק", טענה, "אנחנו משקיעים ביצירה מקורית, והשקעות אלו אמורות לחזור אלינו. למה לא מאפשרים לנו להיות בעצמנו ספקי שירות כזה בשעה שהוא פתוח לכולם?". עו"ד פלד ביקשה לבטל את המניעה הגורפת מזכייני ערוץ 2 ו-10 ולהעניק לשר את הסמכות לשקול אם לאפשר להם להשתתף. עו"ד צבי האוזר, נציג בלוקבסטר שהצהירה על כוונתה להיכנס לתחום, התיחס לשאלת העניין הצרכני באומרו כי "ההצעה מלאת כוונות טובות אבל לא עומדת במטרה. מודל השכרת הסרטים נהיה פחות רלוונטי בעידן הדיגיטלי וברור שנצטרך להיכנס לשוק ה-VOD, אך אם לא נותנים לנו את האפשרות להציע לצד ה-VOD גם יכולת לשדר את הערוצים הפתוחים, זה הופך למעשה את yes ו-HOT למפעילות יחידות של שירות זה, ואין כאן למעשה כל פתיחה של השוק לתחרות". דוד קמיניץ, מנכ"ל HOT, טען כי "זהו חוק שמטיב אך ורק עם yes ומאפשר לה ליהפך בנוסף ללווין גם לחברת כבלים. הכניסה של yes ושימושה בתשתית ה-ADSL שלנו תפגע קשות בתחרות שאנו מנהלים מול המונופול של בזק על שוק הטלפוניה".
משרד התקשורת: "המהלך יגביר את התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית לטובת צרכני המדיה. לתחרות בשוק ה-VOD היבט צרכני מובהק, מכיוון שהיא תאפשר לצרכן בישראל אפשרות בחירה בין החברות מחד, וקבלת שירותי תוכן טובים יותר מאידך". לאתר ICE