יחסי ציבור במדיום האינטרנטי
בעשור האחרון התפתח מדיום האינטרנט והפך, מכורח המציאות, לכלי שיווקי לכל דבר. עולם הפרסום כבר הבין את הפוטנציאל הגלום בפעילות באינטרנט בדרכים שונות בהן באנרים, מיני סייטים ועוד, אולם נדמה שאנשי יחסי הציבור טרם הפנימו את האפשרויות הבלתי מוגבלות של קידום לקוחותיהם דרך מדיום זה.
להלן מספר דרכים בהן יכול איש יחסי ציבור למקסם את הפעילות במדיום האינטרנטי:
1. הכרת מדיום האינטרנט על כל גווניו. האפשרויות לחשיפה תקשורתית של הלקוח באינטרנט רבות: אתרים חדשותיים בהם ניתן לקדם כתבות, להגיב לכתבות יזומות ואחרות, ליזום ולהשתלב בפורומים, ליצור בלוגים וכד'.
2. עבודה סביב השעון. האינטרנט הוא מדיום תקשורתי העובד סביב השעון. לצורך זה יש למנות נציג תורן מהמשרד שיהיה איש קשר מול עורכים וכתבים באתרי האינטרנט העובדים 24 שעות ביממה כולל עבודה בשבתות ובחגים.
3. קישור לאקטואליה. החדשות באינטרנט מתעדכנות בכל רגע נתון. על איש יחסי הציבור להיות ערני ולהבחין באקטואליה הקשורה לתחום עיסוקם של לקוחותיו, על מנת שיוכל להציע מומחים לראיונות ולכתבות פולו-אפ בהקשר האקטואלי, לשלב תגובות (טוקבקים) ועוד.
4. תגובות לכתבות. אחת הפלטפורמות החשובות באינטרנט היא רשימת התגובות לכתבות, בה כל אדם, בלי הצורך להזדהות, יכול להביע את דעתו על הנאמר בכתבה או בהקשר שלה. הוספת תגובות לכתבות בהן שולב הלקוח, תגובות לכתבות המעמידות אותו באור שלילי או לכתבות הקשורות לתחום בו הוא עוסק, מומלצת כדרך אפקטיבית להעביר מסרים כביכול אובייקטיביים ולהשפיע על דעת הקהל בעילום שם.
5. מיקוד החומר הכתוב. קומוניקטים וכתבות המועברים לאינטרנט צריכים להיות בעלי אופי ממוקד יותר מאשר חומרים הנכתבים לעיתונות הכתובה בה ניתן לפרט ולהרחיב.
6. וידאו באינטרנט. נכון להיום רוב אתרי החדשות הנחשבים כמו - Ynet, Nrg או וואלה!, משלבים כתבות וידאו מצולמות בעידכוני החדשות ובכתבות הרוחב שלהם. יש לקחת בחשבון ערוצים אלה בשיקולים להעברת מידע לעיתונאים ולהציע חומרים רלוונטיים וויזואליים המתאימים לשילוב בכתבות אלה.
7. רשימת אתרים מעודכנת. קצב ההתפתחות המסחרר של עולם האינטרנט גורר אחריו הקמת אתרים ייעודיים חדשים ללא הפסקה. מומלץ לעקוב בדריכות ולעדכן את רשימת האתרים בהם ניתן לחשוף את לקוחות המשרד.
8. עבודה דרך פורומים. פורום הינו פלטפורמה מצוינת להגעה לקהל יעד ממוקד. ניתן לקדם מוצר או לקוח דרך שילוב הודעות בפורומים של קהילות העוסקות או מתעניינות בנושא ספציפי. לחילופין, ניתן ליזום הקמת פורום אותו ינהל הלקוח או גורם מקצועי מטעמו. פורום זה יאפשר לחשוף ולקדם נושאים חשובים ורלוונטיים ללקוח.
9. בלוגים. המילה האחרונה בעולם האינטרנט היא הקמת בלוג. בלוג יכול להיות דרך מצוינת לקדם נושאים כמו מאבקים חברתיים או שעומד על סדר יומו של הלקוח, כמו לדוגמא: גיוס קרוב. מומלץ לייעץ ללקוחות המשרד להקים בלוג בפורטל מכובד כמו ישראבלוג, תפוז, דה מרקר קפה וכו'.
10. באזז תקשורתי. האינטרנט הינו כלי אפקטיבי מאד ליצירת רעש תקשורתי בזמן קצר יחסית ולהשפיע על קהלי יעד כמו מובילי דעת קהל ואחרים. במקרה כזה, רצוי להפעיל במקביל את כל הכלים שמציע האינטרנט וצוינו לעיל.
* הכותבת עומדת בראש המשרד "אורלי כתב - ייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור", בו הושקה לאחרונה מחלקה המתמחה בתוכן אינטרנטי.