האם גם בישראל צפויה התמוטטות גשר?
"בישראל אין תחזוקה ראויה של הגשרים וזאת בגלל שחברת מע"צ אינה מקבלת תקציבים לביצוע תחזוקה נאותה של הכבישים ושל הגשרים". כך אמר היום (ה') יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, ד"ר יואב סרנה, בעקבות התמוטטות הגשר במיניסוטה.
לדבריו, אחת הסיבות האפשריות להתמוטטות הפתאומית של הגשר היא חוסר תחזוקה הולמת במשך כל שנות קיומו של הגשר. ייתכן שהכשל נוצר במסגרת עבודת שיפוצים שנדרשה כתוצאה מההזנחה בתחזוקתו של הגשר.
מבדיקה שנערכה לאחרונה עולה כי בישראל יש כ- 1000 גשרים לא מתוחזקים, כאשר בחלקם ביצוע תיקונים כבר אינו כדאי מבחינה כלכלית ולכן עדיף להרוס אותם ולבנות אותם מחדש. אמנם הגשרים אינם במצב של סכנת קריסה מיידית, אך לא מן הנמנע שהמשך ההזנחה של תחזוקת הגשרים תגרום בעתיד לאסון דומה בישראל.
ד"ר סרנה מסביר כי במשך שנים מדינת ישראל לא הקציבה תקציבים נאותים לתחזוקת הכבישים והגשרים בישראל. לדבריו, "התחזוקה היחידה שבוצעה הייתה תחזוקת שבר, שמשמעותה תיקון ליקויים נראים לעין. תחזוקה כזו אינה מספקת ויש לבצע תחזוקת שוטפת וסקרים לבדיקת מצב הגשרים מדי שנה עד שנתיים . רק על ידי ביצוע תחזוקה שוטפת ניתן לשמור על מצבו של הגשר במשך שנים".
עוד ציין, כי "לכל מבנה יש אורך חיים קצוב. אורך החיים של גשר יכול להיות כ- 50 שנה. אי תחזוקה של הגשר מקצרת את אורך חייו ומגדילה את הסכנה לכשל. במסגרת התחזוקה השוטפת נבדקים כל מרכיבי הגשר , גם אילו שלא נראים לעין , כגון יסודות, סמכים, מסעה, זיון וכיוצ"ב". חשוב לציין כי הגשר שהתמוטט בארה"ב הוא גשר פלדה כאשר בישראל מרבית הגשרים הם גשרי בטון. גשרי פלדה דורשים תחזוקה מרובה יותר מגשרי הבטון. אך ההזנחה של תחזוקת הגשרים בישראל , כאמור, מסוכנת.
איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות נמצא בקשר שוטף עם איגודי המהנדסים המקבילים בארה"ב. בהמשך ישלחו לאיגוד דוחות על הכשל בגשר במיניסוטה. דוחות אילו ילמדו על ידי מהנדסי האיגוד על מנת להסיק מסקנות שיופצו לכל הנוגעים בדבר.