איך למכור את עצמך בראיון עבודה?
במקרים רבים מתקבל לעבודה מועמד פחות מוכשר לתפקיד. למה זה קורה? כי רוב המועמדים לא אוהבים למכור את עצמם. אך עם זאת חשוב לזכור שקבלה לעבודה ברוב המקרים היא לא על בסיס הכישורים שלך, אלא איך אתה מוכר אותם. וכאן המקום לשאול את השאלה האם אתה יודע למכור את עצמך?
עשו שיעורי בית לפני הראיון
לפני ההגעה לראיון נסו לאסוף מידע רב ככל הניתן על החברה ועל התפקיד, אתר אינטרנט, עיתונים. בקשו מהאדם שהזמין אתכם לראיון לספר לכם בקצרה על התפקיד (אל תלחצו בנושא, בכדי שלא תתפסו כחצופים). עיינו באופן ניסוח המודעה, היא יכולה ללמד אתכם רבות בנוגע לציפיות החברה מכם בעת ביצוע התפקיד.
הכנה מסוג זה תיתן לכם יתרון משמעותי על מועמדים שלא ביצעו הכנה, וזאת מכמה טעמים: אתם תגיעו רגועים יותר וממוקדים יותר לראיון, תדעו לספר על עצמכם באופן שיותר מותאם לציפיות החברה ותוכלו להרשים את החברה כאנשים רציניים, שעשו "שיעורי בית" לפני שהגיעו לראיון.
ראיון העבודה מתחיל בעמדת ההמתנה
הרושם הראשוני עליכם מתקבל מהרגע שבו נכנסתם לחברה: איך דיברתם עם המזכירה, כיצד ישבתם כאשר חיכיתם לראיון, ומה עשיתם באותו הזמן: האם אתם מחויכים, האם אתם חסרי סבלנות וכד'.
מספיק שמזכירתו האישית של המנכ"ל שמלווה אותו כבר 5 שנים, תאמר לו באינטרקום ש"אורית הגיעה, והיא לא נראית כל כך נחמדה" והסיכוי שלכם להתקבל צנח לסביבות האפס.
אל תפלו בפח של: "לשמור את האנרגיות החיוביות לראיון עצמו". מהרגע שבו אתם נכנסים לחברה בוחנים אתכם, וכמו שאמרו חכמים: אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.
מה להגיד, או איך להגיד?
מה יותר חשוב? התכנים שאתם מעבירים בראיון, או האופן שבו אתם מעבירים את התכנים? מחקרים רבים מוכיחים שהדרך שבה אתם מעבירים את התכנים, דהיינו: שפת הגוף שאתם משתמשים בה, והאופן שבו אתם משתמשים בקול שלכם, משפיעים על אפקטיביות העברת המסר, הרבה יותר מהתכנים עצמם.
אם כך - מספר דגשים בנושא: 1. התלבשו בצורה ראויה - ראיון עבודה זה לא הזמן לבצע ניסיונות ייחודיים בלבוש. 2. חייכו - חיוך פשוט, הוא אחד האמצעים הבטוחים ליצירת קירבה בראיון עבודה. 3. לחצו את יד המראיין - לחיצת יד איתנה (לא חזקה מידי) חשובה מאד לרושם הראשוני. 4. שבו בנינוחות - אל תזוזו בכיסא בחוסר נוחות. מצאו תנוחה נוחה ושבו זקופים. 5. אל תשימו ידיים על השולחן - המראיין יכול לפרש את זה כפלישה לטריטוריה שלו.
6. התאימו את קצב הדיבור שלכם לקצב הדיבור של המראיין - פער גדול ייצור ריחוק.
7. שדרו אנרגיה גבוהה, מעסיקים מחפשים עובדים אנרגטיים.
ספר לי על עצמך
כמעט כל ראיון עבודה מגיע לשלב שבו המראיין מבקש מכם לספר על עצמכם. בשלב הזה אתם מפשפשים בזיכרון ומוציאים מהמגירה הנכונה את הפרזנטציה המרשימה שעבדתם עליה 3 ימים, ושאתם מציגים אותה בפעם ה-13. זה מקנה לך ביטחון.
הבעיה היא שיכול להיות שלא קלעתם לצורך של הלקוח. כאן המוצר הוא אתם, ולכן לפני שאתם מתחילים לספר למראיין שעבדתם 6 שנים בקיבוץ בגידול תרנגולות, חשוב שתדעו מה החברה מחפשת, כך שתוכלו להציג את עצמכם באופן שידגיש את הדברים החשובים ביותר עבור החברה.
בכדי לבחון את עצמכם בסיום ראיון, ולהבין אם ידעתם להתאים את עצמכם לחברה ולתפקיד, שאלו את עצמכם שתי שאלות:
1. האם אתם יודעים מהן ציפיות החברה מכם בעת ביצוע התפקיד? במקרה זה אני מדבר על ציפיות שהן מעבר להגדרת תפקיד פורמאלית, כגון: ציפייה להיות מנהיג ומוביל, ליזום, ציפייה ליחסי אנוש מעולים וכד'. ככל שתדעו יותר על ציפיות החברה, עשיתם את עבודתכם בצורה טובה יותר.
2. האם סיפרתם על עצמכם באופן שמותאם למה שהחברה מחפשת? האם הדגשתם את הדברים שחשובים לחברה, שבאים לידי ביטוי בניסיון שלכם, ביכולות שלכם, ובתכונות האופי שלכם. האם האופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה X שונה מהאופן שבו הצגתם את עצמכם בחברה Y.
סגירת ראיון
כמו בכל תהליך מכירה, בסופו של דבר צריך לסגור את העסקה. במקרה של ראיון עבודה קיים מלכוד: מצד אחד אתם רוצים לדעת מה סיכוייכם להתקבל, ומצד שני - אתם לא מעוניינים להיראות נלהבים מידי. קיימות שתי גישות מובהקות: 1. "אני קשה להשגה" - "הייתי שמח שתודיעו לי כמה שיותר מהר, כי יש לי עוד כמה הצעות על הפרק".
2 ."הגישה המתלהבת" - במקרה זה אתם משדרים למראיין שאתם מאד רוצים את התפקיד. במקרים מסוימים ההתלהבות הזו מהתפקיד היא בדיוק מה שהמראיין או החברה מחפשים.
ולסיכום - זכרו שאתם מכירים את עצמכם חיים שלמים, והמראיין מכיר אתכם רק חצי שעה - עזרו לו להשלים את הפער בצורה הטובה ביותר, כדי שגם הוא יידע עד כמה אתם מוכשרים.
* הכותב הנו יועץ ומאמן בכיר לתחומי המכירות והניהול ומנכ"ל חברת Marketwise המספקת פיתרון כולל לתחום המכירות בחברות ובארגונים. לפרטים בקרו באתר: www.market-wise.co.il