הסוף למונופול בנמלים: מספנות ישראל יחלו לפעול כנמל הפרטי הראשון בארץ
שר האוצר, רוני בר-און ושר התחבורה, שאול מופז, אישרו היום לחברת מספנות ישראל לספק שירותי נמל למטעני סוכר גולמי. האישור ניתן בהמשך לרפורמה בנמלים שתכליתה הגברת התחרות בנמלי ישראל ושיפור השירות לציבור.
שר האוצר, רוני בר-און, אמר כי הסמכת חברת מספנות ישראל לספק שירותי נמל בחיפה הינה ציון דרך חשוב ביישום הרפורמה בנמלים תוך מתן דגש על שיפור השירות לציבור, ניצול התשתיות הקיימות, התייעלות והגברת התחרות בנמלי הים.
כזכור, חוק רשות הספנות והנמלים חוקק עקב פירוקה של רשות הנמלים והקמתן של 4 חברות ממשלתיות במטרה להגביר את התחרות ולשפר את השירות לציבור. לפיכך ובהתאם לחוק, נקבע כי משרדי האוצר, התחבורה והמשפטים יפעלו על מנת להעניק לחברת מספנות ישראל אישור למתן שירותי נמל לציבור בשטח המסור לחכירתה.
חברת מספנות ישראל ביקשה משיקוליה העסקיים כי בשלב ראשון יינתן לה כתב הסמכה להעניק שירותי נמל למטעני סוכר גולמי בלבד, אשר יחול רק בחלק קטן מן השטח אותו היא חוכרת בנמל חיפה. בהתאם לכך, החליטו הממונה על התקציבים, קובי הבר ומינהל הספנות להמליץ בפני שרי האוצר והתחבורה להיענות לבקשת מספנות ישראל ולתת לה הסמכה למתן שירותי נמל לגבי מטעני סוכר גולמי בלבד.
בעקבות האישור שנתקבל תגיע לנמל מספנות ישראל בחיפה, כבר בראשית ספטמבר, אוניה ועליה כ-9,000 טון סוכר אותם תפרוק בארץ. במספנות ישראל מעריכים כי עם קבלת היתרים נוספים, כבר בעתיד הקרוב יעגנו בנמל הפרטי הראשון בישראל אוניות נוספות.
מספנות ישראל העוסקת בתכנון וייצור אוניות וכלי שיט שונים הוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1959. ב-1995 הופרטו המספנות שסבלו מהפסדים של כ-200 מליון דולר ועברו לבעלותם של סמי קצב, שלמה שמלצר ושלומי פוגל. למרות הבטחת הממשלה ולפיה הרוכשים יוכלו לפתוח במקום נמל מסחרי, רשות הנמלים עיכבה את מתן ההיתר מסיבות שונות. ההתדיינות בין הרוכשים ובין הרשות נמשכה למעלה מ-12 שנה ולוותה בלא מעט מאבקים ועתירות לבג"צ.
נזכיר, כי המאבק על הפיכת מספנות ישראל לנמל כלל גם את התנגדותם של עובדי הנמלים בחיפה ובאשדוד שחששו מפתיחתו של נמל פרטי. ואכן, בזמן השביתה הגדולה בנמלים בשנת 2003 התיר שר התחבורה דאז אביגדור ליברמן ושר האוצר בנימין נתניהו להפעיל את מספנות ישראל כנמל סחורות על מנת שלא לפגוע בייצוא הישראלי ובייבוא חומרי גלם עבור התעשייה. במסגרת הרפורמה שנחתמה בפברואר 2005, וכללה את הפיכתם של נמל אשדוד ונמל חיפה לחברות עצמאיות, חתמו עובדי הנמלים, בהסכמת ההסתדרות, על הסכם המתיר למספנות להפוך לנמל.
במספנות ישראל הביעו שביעות רצון מההסכם ומאישורם של שרי האוצר והתחבורה ואמרו כי ההיתר הראשון שנחתם יאפשר למספנות להפוך לנמל הרביעי בישראל שדרכו ניתן יהיה לייבא ולייצא סחורות וכן לשמש כנמל מעבר שיאפשר להעביר דרכו סחורות לירדן ולמדינות נוספות.
בעלי מספנות ישראל אומרים כי ההסכם שנחתם השבוע בין מספנות ישראל ובין חברת נמלי ישראל ומינהל הספנות, ושזכה לאישורם של השרים הרלוונטיים, מהווה פריצת דרך וכאשר המספנות יעבדו כנמל במתכונת מלאה הדבר ייצר מאות מקומות עבודה חדשים הן בנמל מספנות ישראל והן בענף הלוגיסטיקה בישראל.
בימים הקרובים מתכוונת מספנות ישראל לבקש מחברת נמלי ישראל אישור לפריקת סחורות נוספות בנמל.
יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, שלמה שרון אמר היום, כי "איגוד המשלחים בישראל מברך על הפעלתו של נמל פרטי ראשון בישראל. כל אלטרנטיבה לנמלי חיפה ואשדוד תאפשר שיפור השירות לציבור הלקוחות- היבואנים והיצואנים, בעיקר בתקופות של עומס בנמלים. הפעלתו של נמל פרטי יכולה לבשר את תחילתה של תחרות אמיתית שתביא, בסופו של דבר, לחיסכון בעלויות. לאור בעיות השירות הקשות בנמלי ישראל שצפויות להחמיר בעונת החורף - קיומה של אופציה נוספת לנמלי חיפה ואשדוד תסייע לסחר החוץ של מדינת ישראל".