מחפשים אחר שני נעדרים בלב ים

אוניית משא יוונית התנגשה באוניית נוסעים כארבעה קילומטרים מחופי נמל חיפה. כוחות הצלה שהוזעקו לחלץ את הנפגעים, משו מהמים לפחות 11 בני אדם אך ממשיכים בחיפושים אחר שני נעדרים

דרמה בלב ים : אוניית נוסעים ואוניית משא התנגשו אמש במרחק של כארבעה קילומטרים מנמל חיפה. גורמים ביחידות החילוץ מסרו כי 11 בני אדם נמשו מן המים בריאים ושלמים, וכי נמשכים חיפושים קדחתנים אחר שני נעדרים - קצין אינדונזי ומלח אוקראיני. טרם ידוע מה גרם לתאונה הקשה, אולם ההנחה היא כי מדובר בתקלה טכנית במכשירי ההיגוי והתפצית.

בערך בשעה 22:30 התנגשה אוניית הנוסעים "סלמיס גלורי" הקפריסאית, כשעל סיפונה שהו מעל 500 בני אדם, באוניית המשא "שלי", השייכת לחברת "כספי ספנות" ונושאת דגל סלובקי. עקב ההתנגשות נבקעה אוניית המשא והחלה טובעת בעוד שאוניית הנוסעים לא ניזוקה כלל.

שעה שהאונייה החלה שוקעת זינקו בבהלה למים 13 אנשי הצוות שהיו על הסיפון, והמתינו בקור המים ליחידות החילוץ. כוחות שיטור ימי וכוח חילוץ של צה"ל שהוזעקו למקום החלו מיד לסרוק את האזור ולפנות כל איש צוות שנמצא. לאחר פעילות אינטסיבית, שכללה מסוקים ויחידת צולננים מיוחדת, הצליחו הכוחות למשות 11 אנשי צוות מן המים, אך טרם איתרו שני אנשי צוות נוספים - קצין אינדונזי ומלח אוקראיני.

בשיחה עם nrg מעריב העריך קפטן אוניית המשא, ואלרי חרלופ, כי אוניית הנוסעים שפגעה בו כלל לא ראתה אותו. "בדיוק עגנו ותכננו להיכנס לנמל", אמר הקפטן. "ברגע שהורגשה הפגיעה החזקה נוהל שעת החירום עבד, וכולם עזרו לכולם. במשך רבע שעה היינו בתוך המים עד שחולצנו, לא היתה פאניקה והכל עבד כמו שצריך. לצערנו לא מצאנו את שני הנעדרים. עכשיו נותר לנו לשתף פעולה עם כולם, לחפש ולהתפלל שימצאו אותם".

ג'יימס מאקווי, אחד המלחים שהיה על אוניית המשא, סיפר ל-nrg מעריב כי "חלק מאנשי הצוות נפלו למים ואחרים קפצו אחריהם כדי לנסות למשותם. לא היתה אש, אך ראינו שהאונייה נשאבת פנימה לתוך המים. לנו לא היה מה לעשות, רק להתרחק כמה שיותר מהר ולנסות להינצל". הניצולים מחפשים אחר הנעדרים איש יחידת החילוץ סיפר ל- nrg מעריב שאוניית הנוסעים הרסה כליל את אוניית המשא, והמראה היה מחריד. "תוך שניות צללה אוניית המשא פנימה במהירות, והיה מאד קשה לצפות בכך. אנשי הצוות שעל הספינה היו מעט מבוהלים, אבל עזרו לנו כל הזמן, והיה שיתוף פעולה מלא. גם כשהבאנו אותם לחוף, לנמל, הם היו מאד מבוהלים".

במשך שעות, המתינו בנמל חיפה עשרות אמבולנסים של מד"א מתחנות כרמל, אשר וגלבוע שנערכים לפינוי והצלה של פצועים. עם זאת, משום שהתאונה התרחשה בלב ים, גורמים בנמל חיפה מסרו כי הטיפול בנפגעים אינו באחריותם, אלא תחת אחריות המשטרה וצה"ל בלבד.

כל הכותרות

מוקדם יותר הערב סיפרו ל-nrg מעריב אנשי יחידת חילוץ של המשטרה כי חלק מהניצולים סירבו לעזוב את אזור החיפושים ולקבל טיפול רפואי בשל הרצון להמשיך ולחפש את חבריהם הנעדרים. בנוסף, בעקבות התאונה התפשט כתם שמן ענק בלב ים שכפי הנראה דלף מאוניית המשא הטובעת.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר כשעה לאחר האירוע בגלי צה"ל כי סמוך לשעה 22:30 התקבל דיווח על תאונה ימית וכוחות גדולים הוזעקו למקום. "העלו את רמת הכוננות מכרמל ועד אזור השרון", אמר בין. "מדובר בכ-11 נפגעים וישנם עדיין שני נעדרים שטרם אותרו". כבר 20 שנה ש"סלמיס גלורי" מפליגה לישראל אוניית הנוסעים "סלמיס גלורי" מפליגה לישראל מזה 20 שנה, למעט כמה הפסקות בעת האינתיפאדה ומאורעות המלחמה. זוהי אונייה המסוגלת לקלוט כ-1000 נוסעים, והיא עושה את דרכה מקפריסין לישראל, או לאחת המדינות השכנות, כחלק מחבילת תיור אותה משווקים סוכניה.

עיקר נוסעי האונייה הינם צליינים המגיעים לקפריסין, וממנה הם יוצאים להפלגת בזק בארץ הקודש. האונייה עוגנת בבוקר בנמל חיפה, התיירים יוצאים לסדרת סיור עד הלילה ומפליגים חזרה. נוסעי האונייה, רובם ככולם, הם תיירים מחו"ל והקהל הישראלי כלל אינו מפליג עליה.

אופי הביקור בישראל מוזיל באופן משמעותי את החבילה לתיירים אשר מבלים את הלילות בהפלגה על האונייה, ובמשך היום מבקרים במקומות הקדושים. כמו כן, עבור תעשיית התיירות בישראל, הערך המוסף של ביקור התיירים הינו קטן באופן יחסי, מאחר ומדובר בתיירות "זולה וקצרה" שאינה משאירה מטבע זר בישראל.

לשם השוואה, אוניות התיירות המשווקות על ידי חברות ישראליות ("מנו ספנות", "כספי ספנות", "אגד תיור ונופש") לקהל המקומי, יוצאות בין יתר היעדים המוצעים גם לקפריסין, טורקיה ויוון, במהלכם יורדים הישראלים לנמלים המקומיים ומבלים במשך שלושה ארבעה לילות במומצע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה