"יש אמנם 'בועתיות' מסויימת בשוק העבודה, אבל אני מעריכה שהבועה של 2000 לא תחזור"
מאיר, המנכ"לית החדשה (יחסית) של חברת ההשמה ג'וב אינפו מקבוצת פישמן, אומרת בראיון ל-The People, שישנה "בועתיות" מסויימת בשוק העבודה, במיוחד במישרות בתחומים שקשה בהם לספק את הביקוש. לדבריה, עובדים מנסים לשפר את תנאי השכר שלהם במקומות העבודה, ונענים למודעות דרושים, כדי לנסות לראות מה הם יכולים לקבל. "אבל הם בשוליים", ממהרת להדגיש אחי מאיר, שהגיעה לתפקידה הנוכחי לאחר 20 שנות פעילות בשוק ההיי-טק. ג'וב אינפו הוקמה בשיא ימי הבועה, כחברת סטארט-אפ, שהמוצר העיקרי שלה הוא פלטפורמה אינטרנטית לגיוס כוח אדם.
כיצד היית מגדירה את שוק העבודה היום? יש בועה? "ללא ספק קיימת פריחה וזה מורגש היטב בביקוש לעובדים. לגבי האם יש בועה - מאחר ואני די ותיקה בענף הזה, ובאתי מהשטח, כלומר הייתי בצד השני - זה של המגייסים בתקופות שונות, אני מזהה פה ושם סממני בועה, שמזכירים לי את שנות הבועה ההן, אבל זה עדיין בשוליים. בהחלט יש, במידה מסוימת 'בועתיות' בשוק העבודה, אבל אני מעריכה שמה שהיה בשנות ה-2000 לא יחזור".
איפה ה"בועתיות" בא לידי ביטוי? "בועה נוצרת כשיש ביקוש להרבה מישרות ואין אפשרות לספקו. אז, כמובן, אנשים מנצלים את המציאות הזו, כדי לנסות ולהשיג הישגים אישיים. לא מזמן טיפלתי בבחורה, שכבר חתמה על חוזה לתפקיד בכיר בשיווק באחת החברות עם שכר נאה. בא מישהו אחר, הוסיף לה עוד 7,000 שקלים למשכורת, והיא עברה אליו. לזה אני קוראת בועה.
פעם, באחת החברות שניהלתי, ישב מולי מועמד לעבודה, שרצינו אותו. בכל פעם רצתי לממונה עלי, והשגתי לו עוד ועוד הטבות שביקש, עד שלבסוף הגענו לג'קוזי ולכל מיני דברים שהוא המציא מדי שניה, שפשוט הוציאו אותי מהכלים. החלטתי שנמאס לי, בלי בושה אמרתי לו: 'תודה, לך מכאן. האנשים שעובדים בחברה שלי ממש לא מתאימים לך'. אני מאמינה שהתופעה הזו לא תחזור יותר, כי מקורות הכסף כיום הרבה יותר מוגבלים.
כיום אין אופציות. למעשה הן מעולם לא היו פקטור, כי אם חלום - שליותר מדי אנשים התנפץ בפרצוף. המעסיקים הרבה יותר ממוקדים. זו בדיוק המשבצת שאנחנו נכנסים אליה: השמה מדוייקת לציפיות המעסיק, ודרישות מחפש העבודה".
האם יש שינוי דרסטי בביקוש לעובדים השנה, לעומת שנה שעברה? "נכון לאוגוסט 2007 נרשמה אצלנו השנה עלייה של 30% בכמות הדרישות לכוח אדם בהיי-טק. להערכתי, אם לא יהיו שינויים בלתי צפויים עד סוף השנה, הנתון הזה משקף את קצב הגידול השנתי בדרישות לכוח אדם. הוא גם די תואם למציאות שקיימת משק, מבחינת הכסף שהקרנות הזרימו לחברות תוכנה ותקשורת. נוצר גידול בביקוש לעובדים השנה".
בכמה פניות למשרות אתם מטפלים בשנה? "השנה טיפלנו ביותר מ-6,000 משרות, לעומת 4,000 משרות בשנה שעברה. היו אחוזי השמה מאוד גבוהים, כי על כך אנו שמים דגש. יש לנו מאגר דינמי, שמונה 300 אלף קורות חיים וקרוב ל-2,000 לקוחות, להם אנו מציעים שירותים שונים, מעבר להשמה רגילה, כולל טיפול בבכירים.
חשוב להדגיש שאנו מספקים כוח אדם לחברות טכנולוגיות, גם משרות שמסביב להיי-טק. למשל, אם חברה מסוימת מחפשת CFO, אז זה צריך להיות מישהו שיש לו ניסיון בחברות היי-טק, לא כל בעל תואר בראיית חשבון יכול לעבוד בנישה הזו. תתפלא לשמוע עד כמה זה חשוב לחברות בתחום ואנו מתמחים בנושא הזה. לא מעט מלקוחותינו מגיעים על פי המלצות של בכירים, שעזרנו להם בשלב זה או אחר של חייהם, למצוא תפקיד והם ממשיכים איתנו כי הם מאמינים בנו".
לא מעריכים מעברים מהירים האם חל שינוי באופי דרישותיהם של המעסיקים? "כן. הם מחפשים יציבות. כיום הם כבר לא כל כך מעריכים עובדים, שעוברים ממקום למקום בתדירות גבוהה. לפעמים יושבים מולי בעלי תפקידים בכירים, שמספרים כיצד הובילו שינוי בארגונם. הכל טוב ויפה, אבל הם לא מסוגלים להשיב לי, איך הם עשו זאת במשך שנתיים? הרי רק סיום תכנון השינוי לוקח שנתיים, אז הם כבר הובילו מהפכות? כל מי שהוביל שינוי אי פעם בחייו יודע זאת.
אני יכולה לתת טיפ לכל מי כבר עובד: טוב לך? יש לך מישרה מעניינת? אל תמהר להחליף אותה בעבור עוד כמה אלפי שקלים. בטח לא בשנתיים שלוש הראשונות. תמיד טוב להתקדם, להתעדכן - אבל לא לרוץ, זה נראה לא טוב.
בפן האחר, לא פחות חשוב, אני יכולה לומר, שהמעסיקים התבגרו. לסטודנט שנה שנייה במחשבים יש כיום עדנה, כפי שלא היתה לו בעבר. המעסיקים מוכנים להשקיע, ולקלוט סטודנטים - דבר שלא היה בעבר. בדיעבד הסתבר, שאלו הם העובדים היותר נאמנים, מאחר וזה היה מקום העבודה שנתן להם צ'אנס ראשון. זו הסיבה שיש לנו סניפים עם פעילות מאוד חזקה בקמפוסים, יחד עם האוניברסיטאות והסטודנטים, אנו עוזרים למעסיקים לאתר את הדור הבא של המפתחים והעובדים שלהם".
איזה מישרות הכי הרבה מבקשות? "אם אמפה את דרישות התעסוקה שמגיעות אלינו, יש דרישה מאוד חזקה לבכירים. זה נעשה לדעתי מתוך פיכחון. החברות מחפשות מנהלים ש'עשו את זה'. אצלנו הנושא של הבכירים שונה מעט, זו מחלקה מיוחדת, שבין היתר מנהלת קשרים שוטפים עם מנהלים ובעלי תפקידים בכירים, שבאים אלינו מדי פעם, שומעים מה קורה בשוק, וההשמה שלהם היא לאו דווקא על יסוד מאגר הנתצונים שלנו".
האם המדובר בסוג של "ציד ראשים" שכזה? "בפירוש לא. אנחנו לא יכולים לעסוק בציד ראשים, כי הבסיס של העיסוק הוא איתור מנכ"לים בארגון אחד והצורך לשכנע אותם לעבור לצד השני, כלומר 'לגנוב' אנשים. מאחר ואנו מטפלים גם באלו וגם באלו, הרי שלא יתכן שנגנוב מנהל מלקוח אחד ונעבירו לשני. אבל בהחלט יכול להיות שעקב הקשר האישי, והמעורבות העמוקה של 75 יועצות התעסוקה שלנו בכל הארגונים שהם לקוחותינו - אם נשמע על מישרה בכירה שמתפנה אצל לקוח אחד, ובהסכמתו נפנה לבכיר מסוים שמחפש עבודה, נציע לו את המשרה. זה קורה כל הזמן ועל כך גאוותנו. זה לא 'ציד ראשים', זה סוג של השמה מקצועית ומאוד ייחודית".
מעבר לבכירים, אילו מישרות חמות כיום יש בשוק? "מעבר לבכירים, יש ביקוש חם מאוד למשרות בעולם התוכנה, החומרה ועולם התקשורת, כמו גם לעבודה בקו התפר, בממשקים שבין עולמות אלו. בעולם התוכנה יש ביקוש תמידי למשרות של ג'אווה, דוט.נט וקיים גם ביקוש רב לתחום הפיתוח בסביבת זמן אמת ומערכות משובצות מחשב. בנושא הזה הביקוש הוא גדול וקשה מאוד לספק אותו, כי לא רבים הולכים להתמחות בכך, מסיבות שאיני יודעת. בכלל, אני צופה ביקוש ער לכל המשרות בסביבות של פיתוח צ'יפים, וממליצה למי שמתלבט מה ללמוד - לחשוב בכיוון הזה".
כמה מבקרים יש באתר שלכם שמציע מישרות? "100 אלף מבקרים בחודש, ומדי יום אנו מקבלים מידע על 3,000 מועמדים פוטנציאלים – 85% מהם אקדמאים בוגרי מוסדות אקדמיים מוכרים. מעבר לכך, יש גולשים שמחפשים עבודה, וכמובן, כאלו שמחפשים טבלאות שכר: הם יודעים שהטבלאות שלנו הן אמינות ובלתי תלויות (הטבלאות מתפרסמות אחת לחודש, ב-The People במדור משאבי אנוש, י.ק). בנוסף, יש אנשים שרוצים להיות בעניינים ולקרוא תכנים רלבנטיים לנישה שלנו. האתר משמש במה לפרסום מידע על החברות והמשרות באופן מקוון בזמן אמת, והוא מאפשר למעסיקים - לקוחותינו, מיון וסינון של מועמדים על פי קטגוריות, ניהול ארכיון קורות חיים ומשרות".