ריח ביזנס אובג'קטס באוויר

כנס SAP World Tour - שהגיע ביום ג' האחרון גם לישראל, עסק אמנם בטכנולוגיה, אבל באוויר ריחפו לה הרכישות המאסיביות של סאפ בתקופה האחרונה, 14 במספר
יהודה קונפורטס |

כנס הטכנולוגיה השנתי של סאפ - SAP World Tour - שנודד ממדינה למדינה, עמד ביום ג' האחרון בסימן תנופת הרכישות שהחברה נמצאת בה. בשנה האחרונה רכשה סאפ לא פחות מ-14 חברות, והכל כדי להעצים את היכולת הטכנולוגית שלה במירוץ מול אורקל וחברות גדולות אחרות. יותר מכל עמדו באוויר הדי רכישת הענק של ביזנס אובג'קטס, תמורתה שילמה סאפ 6.8 מיליארד דולרים - רכישה שהציתה עוד יותר את התחרות בעולם ה-BI, אחד המודולים שסאפ רשמה לעצמה מזמן לשכללו, בעיקר על ידי רכישות חיצוניות. בעיקר עמדה היום באוויר שאלת הייצוג של ביזנס אובג'קטס בישראל - שאלה שאף אחד מאנשי נס טכנולוגית, נציגת סאפ בישראל, כמובן לא יכול היה לתת עליה תשובה רשמית (למרות, אגב, שהתסריט די ברור).

המשמעות של רכישת חברות אלו, מעבר לצד העסקי-פוליטי, היא היכולת של סאפ הענקית להטמיע אותן במהירות בתוך ים הפתרונות שלה. זה לא פשוט ולא מובן מאליו: היריב אורקל יכול לספר על כך לא מעט. ברור הוא שלאף אחד אין שליטה על כך ומהלכי הרכישה מבטאים מענה למציאות אצל הלקוחות. היישום הופך לאתגר טכנולוגי שמונח על שלחנם של האנשים המתאימים.

הכנס של היום אופיין במספר רב במיוחד של בכירי סאפ שנכחו בו. זו השנה הרביעית שהרכבת האווירית הזו פוקדת את ארצנו, כדי להרביץ תורה בלקוחות, במיישמים וביועצים ולהציג את מפת הדרכים של סאפ בשנים הבאות וכיצד היא תבוא לידי ביטוי בשוק הישראלי. המוטו העיקרי שהועבר לבאי הכנס, בדומה לכנסים מקבילים שנערכו בחו"ל, הוא שסאפ יורדת ברמת הרזולוציה שלה בכל מה שקשור להסתכלות שלה על השוק הארגוני. היא מבינה, ויש אומרים קצת באיחור, כי הגלובליזציה הביאה לכך שעסקים בתחומים שונים מוציאים החוצה תהליכים עסקיים שלמים, כדי להתמקד בליבה.

רולף שומן, ה-CTO של סאפ EMEA, זרק כמה נתונים לדוגמה: בארצות הברית, למשל, בכל שתי דקות מתקבלת הצעה לפטנט חדש, בכל 16 דקות מתבצע מו"מ לרכישת חברה ובכל שעה, יש רכישת חברות בשווי של מעל מיליארד דולרים. וזו רק דוגמה כמובן שממחישה את הכיוון אליו רוצה הנינג קגרמן, מנכ"ל סאפ, להוביל את הספינה.

סאפ מבינה שכדי לגדול מעבר לקצב הצמיחה הרגיל שלה, היא צריכה לפרוץ לגבולות חדשים, ולספק ללקוחותיה הרבה יותר תובנות עסקיות מאשר סתם מידע ונתונים והיכולת לחתוך אותם מכיוונים שונים. היא לא לבד. לארי אליסון עוקב מקרוב, רוצה לרכוש את BEA ובכלל - עדיין לא אמר את המילה האחרונה לגבי קוגנוס, היחידה מבין צמרת ה-BI שעדיין לא רכשו אותה (אבל כולם יודעים שזה עניין של זמן).

לא במקרה שוק ה-BI החל לרתוח, לא רק בהקשר של סאפ. כניסה וניתוח של תהליכים עסקיים הוא נחלתו של BI באוויר, אבל לא רק. בעולם הגלובלי שבו המחיצות נפלו, מוצאים את עצמם זה לצד זה טריטוריות אליטיסטיות בעבר, כגון BI, CRM ואפילו ERP, ובאזוורדים כמו SOA, ווב 2.0 ועוד. שינוי בתהליכים עסקיים דורשת הבנתם. אנשי סאפ לא מסתפקים רק בהצהרות שהם מבינים את השינוי שחל בשוק הארגוני, אלא הם רוצים להבין את הביזנס עצמו.

כל הכותרות

תחום אחר שנמצא באמצעו של שינוי הוא ה-CRM. כיום תופסים אותו כחלק מפרויקטי ERP, באופן רשמי או לא רשמי. כאן אנו מוצאים שחקן חדש ישן - מיקרוסופט. העובדה שביל גייטס שיגר לכנס של סאפ את אחד מבכיריו, סיימון וויטס, היא הרבה מעבר למחוות כבוד לידידו-מתחרו קגרמן. היא באה לומר שמיקרוסופט מבינה היטב את הפרישה הנכונה של השוק הארגוני, שבו יש מקום לפתרונות CRM מבית רדמונד, שבהם היא תתחרה אחת לאחת בסאפ, באורקל ובכל מי שיתקל בדרכה, ויש מקום לפתרונות על בסיס NetWeaver ודומיו, שמיקרוסופט היא חלק בלתי נפרד מהם.

במסלולים שנערכו אחר הצהריים דיברו הרבה על טכנולוגיה, על עסקים ועל מהירות השינוי שהטכנולוגיה צריכה להתאים את עצמה אליו, בין היתר בהקשר של ווב 2.0. נושא נוסף היה החיבור בין שולחן העבודה של המשתמש לפונקציות של ERP, תחום שמיקרוסופט חזקה בו מאוד, והוא אחד היעדים המרכזיים של סאפ: ליצור סביבת עבודה חדשה למשתמשים, שבה ה-BI, ה-CRM ודומיהם יהיו חלק אינטגרלי מתהליכי העבודה בעידן הגלובלי החדש, שבו הם מקבלים חיבור מיידי בין תהליכים עסקיים שונים בארגון ויודעים גם איך לנתח אותם. זה לא כאן, זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל הכנס של הבוקר - כמו הכנסים האחרים שנערכו ויערכו - מבטא את חזון קגרמן לשנים הבאות: טכנולוגיה ועסקים בעידן של שינויים טכנולוגיים מהירים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה