האחריות של עסקים לחברה - מזמן לא רק תרומה כספית

ניתוח של תוצאות מחקר חדש באירופה מציג תמונה שונה מהנעשה בישראל. שם נושא התרומה לקהילה כבר מזמן ירד לתחתית הרשימה בתחום האחריות התאגידית. לעומתו, צוינו סוגיות ההשפעה על הסביבה והשקיפות העסקית כרבי חשיבות בפירמות
עברי ורבין |

מגוון אירועי הצדקה וההתרמה של החגים שוב הסיטו את הזרקורים ביחס לאחריות המגזר הפרטי לכיוון התרומה הכספית נטו. בעידן הרייטינג והרינגטון קל כנראה להסתנוור משורה תחתונה כספית ולהעלים עין מהשאלות המהותיות יותר בנוגע לאחריות החברתית של עסקים - corporate social responsibility - crs - כפי שמקובל לכנותה בישראל.

שאלות כמו אחריות סביבתית, תנאי עבודה של העובדים והספקים וסוגיות של אתיקה וערכים - אלו לרוב סוגיות שקשה יותר למדוד את האימפקט המיידי שלהם ולבצע מעקב אחרי תוצאותיהם. לכן, מנהלים רבים מעדיפים להצהיר הצהרות בנוגע לגובה התרומה לקהילה ולהתעלם מההשפעות העמוקות של פעילות חברתם על הסביבה האנושית והאקולוגית.

החשיבות של הנושאים הללו מתגלה בעיקר כשמשהו משתבש או מתגלה לציבור כמו בפרשות זיהום הקישון במפרץ חיפה, מתן האופציות בבזק חוסר הויטמינים ברמדיה וכדו'. אולם, בהתנהלות היומיומית כאשר אין שערוריה תורנית חלק מהמנהלים מעדיפים לזרום בתוך הסטטוס קוו השקט ולא להפשיל את השרוולים ולטפל בסוגיות העמוקות באמת.

מעניין שדווקא באירופה המצב שונה ב-180 מעלות, ולראייה - בסקר שנערך החודש על-ידי אוניברסיטת RSM בהולנד בו נשאלו 200 החברות הגדולות ביבשת בדבר הסוגיות המשמעותיות בתחום האחריות התאגידית, cr (עם השמטת ה-s), התברר כי התרומה לקהילה כבר מזמן ירדה לתחתית הרשימה וסוגיות ההשפעה על הסביבה והשקיפות העסקית צוינו כנושאים העיקריים בתחום האחריות התאגידית ולאחריהן סוגיית הסחר ההוגן וההעסקה ההוגנת כמו גם המלחמה בשחיתות.

אמנם בישראל אנו עדים לשיפור מסוים במצב כאשר חברות רבות, אם בגלל הרגולציה בעיקר בשוק ההון ואם בגלל חשיפתן לסטנדרטים העולמיים כלקוחות או כספקים, מפנימות את העובדה שתרומה לקהילה הנה רק קצה הקרחון של האחריות התאגידית ועליהן לעסוק במהרה וברצינות בכלל סוגיות האחריות העסקית. אולם, השיפור האמיתי יגיע אך ורק אם כלל מחזיקי העניין - כל אותם יחידים וארגונים המשפיעים ומושפעים מפעילות הפירמה יפעילו לחץ (כלקוחות, תקשורת או רגולטור) על הפירמות ובעיקר יפנו את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית לסוגיות החשובות באמת.

רק אז ישכילו המנהלים הישראלים ליישר קו עם עמיתיהם מהעולם ולהתמודד עם האתגרים המהותיים ולא רק עם אלו שמעל פני המים.

וכן, לא סתם נשמטה ה-s מה-csr שהיה מקובל לפני מספר שנים לתיאור התופעה, השמטתה מבהירה לכולם שנושאי האחריות הם בליבת העשייה העסקית ואינם יכולים להיות מקוטלגים בנישה חברתית.

כל הכותרות

מנהלים בערוץ העסקי נבחנים על-ידי מחזיקי העניין בנושאי האחריות התאגידית השונים, וציונים גבוהים במדדים אלו מהווים מדד לצמיחה ותחרותיות של פירמות.

* הכותב הוא מנכ"ל goodvidion, המייעצת לעסקים בנושאי אחריות תאגידית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה