המתמטיקה בשירות גוגל
המתמטיקה הייתה מאז ומעולם אבן יסוד במדעי המחשב בכל הדורות. בעידן הטכנולוגי, בחברת המידע ובמדינות מתפתחות עולה שוב כוחה של המתמטיקה לראש סדר היום וכן עולה חשיבותה בכל מה שקשור בפתרון בעיות טכנולוגיות. מסתבר שהקשר בין תהליכים יום-יומיים שכולנו חווים כגולשים, לא היו יכולים להיות ללא הבסיס, שהוא פיתוחן של תיאוריות מתמטיות חדישות, אותן חייב הדור הצעיר ללמוד ואותן חייבים מורים מוכשרים ללמד. הסוגיה הזו נדונה בכנס הרביעי במסגרת הבמה לשיח ציבורי בחינוך המתמטי של מטח במרכז ללימודי ישראל יפה שנערך בגני יהושע ת"א. אחד האורחים שהשתתפו בשיח הזה היה פרופסור יוסי מטיאס, מנהל מרכז הפיתוח של גוגל בתל אביב. פרופסור מטיאס אמר, כי תפקידה של המתמטיקה נמצא כחשוב לפתרון בעיות טכנולוגיות ועונה על בעיות טכנולוגיות רבות שבפניהם ניצבים מפתחים בחברה כיום. בחלק אחר של הדיון אמר פרופסור מטיאס, כי הנושא המרכזי במתמטיקה אינו איך לחשב במדוייק, אלא כיצד ליצור הגיון במידע לא מדוייק. "בחברות טכנולוגיות צריך להשתמש בכלים שהולכים ונעשים מתוחכמים כדי לענות על שאלות ולפתור בעיות, אינטואיציה כבר אינה מספיקה", אמר פרופסור מטיאס.
מטיאס כמובן לא פסח על העיסוק העיקרי שלו כיום בגוגל והביא דוגמאות לשימושי המתמטיקה שם במנועי החיפוש, באחזור מידע בהיקפי ענק, בדירוגי פופולאריות, באינדקסים ועוד. המתמטיקה גם עוזרת, לדבריו, להגדיל הכנסות, לפחות בגוגל, ומטיאס הביא כמובן את הדוגמה הפופולארית של שירות ADWORDA - המנגנון המפורסם של גוגל. "המנגנון הזה מכיל פרמטרים מתמטיים מתקדמים. ההסתברות שמשתמש יקליק על פרסומת כאשר יראה אותה מביאה להחלטה אם הפרסומת תוצג או לא", אמר מטיאס.
ההחלטה אלו מודעות להציג נקבעת במכרז, כאשר למספר ההקלקות יש פקטור רציני. כיצד בודקים זאת? על ידי אלגוריתם שאוסף את כל ההצעות, עושה חישוב הסתברותי, משקלל ונותן את התוצאות הטובות ביותר. "כל זה מבוסס על תיאוריות מתמטיות, וזו ההוכחה שמתמטיקה היא בסיס הטכנולוגיה ביום יום".
גוגל כמובן לא המציאה מחדש את המתמטיקה. הקשר ההדוק הזה ידוע לכל מפתח וחוקר מתחיל. הוא כנראה לא ברור מספיק למקבלי ההחלטות בצמרת השלטון, שללא ספק לא יתווכחו עם הפרופסורים וימשיכו לקצץ שעות לימוד, וכיום יושבים אדישים וחסרי אונים כאשר שביתת המורים התיכוניים נכנסת לשבוע השלישי שלה.
היטיבה להגדיר זאת ד"ר חנה פרל, מפמ"רית מתמטיקה במשרד החינוך, שהשתתפה בדיון: "רק מורים בעלי השכלה מתמטית רחבה ובעלי כישורים דידקטיים יוכלו לחולל את המפנה הרצוי. כדי שיהיו לנו מורים טובים בעתיד יש לשפר את מעמד המורה, כך שמקצוע ההוראה יפרנס את העוסקים בו", אמרה פרל.
ד"ר פרל, כמו כל המורים, יודעת היטב שעם תואר דוקטורט לא הולכים למכולת. טוב יעשו מארגני הכנס אם יעבירו את דבריה הנכונים של גברת פרל לעיונו של השר רוני בראון ופקידיו הבכירים, שמן הסתם גם הם בוגרי תארים מתקדמים במתמטיקה, אך כאשר הם דנים בתקציב החינוך הם שוכחים את הקשר בין חשיבות נושא זה לבין הוספת שעות לימוד.